Annons:
Etikettbeteende
Läst 4351 ggr
Indiee
2016-10-05 16:49

Någon som har haft en stressad storpudel?

Hej! 
Jag skulle behöva lite råd angående min pudelkille på 9 månader som är så himla stressad utanför hemmets fyra väggar. Inomhus går det jättebra, han är lugn och fin, slappnar av, sover utan problem o.s.v.  - han har aldrig bitit sönder något eller hittat på något sattyg när jag varit borta, så det är jag tacksam för.

Jag är ingen nybörjare på hundar och sedan jag föddes har min mor haft Storpudel i hemmet och jag har varit med på flera valpresor men när jag väl skaffar min helt egna Storpudel så känns det som att jag verkligen fått det svåraste att jobba med någonsin.

Kan berätta lite bakgrund så ni får en större överblick över mitt problem. Jag hämtade honom när han var 9 veckor, och jag tog ledigt 8 veckor från jobbet för att kunna vara med honom extremt mycket i början, sedan gick jag ner till 50% på jobbet så att han inte skulle bli ensam mycket om dagarna, och då jag jobbar i Hemtjänsten så kan jag till och med ta med honom till vissa brukare så jobbar jag mer än 4 timmar får han följa med mig på jobbet. (Jag bor dessutom bara 2 minuter från jobbet så det är nära och bra.)

Hur som helst, han är en koppelslitare utan dess like, sedan jag hämtade honom har han slitit och dragit i kopplet, han ska fram till precis allt och han lyssnar inte ett skit på mig. Och om han gör det, så gör han det i två sekunder sedan flyger han fram till nästa människa, hund, pinne eller löv och drar nästan omkull mig, haha.

Jag har varit extremt konsekvent och stannat varje gång han sliter och han kommer tillbaka till mig, jag berömmer, men sedan flyger han iväg som ett skott igen och sliter lika mycket, så jag stannar, väntar, berömmer när han kommer tillbaka. Och sådär har våra promenader sett ut nu i ungefär 7 månader, och han lär sig fortfarande inte att han inte ska slita i kopplet.