Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1198 ggr
TjockaBerta
9/30/16, 12:21 PM

Vildsvin

Många är vi som går i skogen med hundarna. Där jag går finns det gott om vildsvin. Stora områden är uppbökade. Jag har blivit rädd för att gå där. En bekants hund blev spetsad av ett vildsvin för inte så länge sedan 

Hur gör man om man möter vildsvin?

Är risken större att reta upp dem om man går med lösa hundar?

Hjälper pepparspray eller hårspray eller blir de ännu argare då?

Hur tänker ni runt det här? Hur har ni gjort vid eventuellt möte?

Alla goda råd och tips mottages tacksamt :)

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Odd
9/30/16, 12:46 PM
#1

Har haft samma funderingar så jag följer =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Forest]
9/30/16, 12:48 PM
#2

Är med nyfiken på dessa frågor. Jag har mött ett par gånger flockar av vildsvin dom hade även små kultingar. Jag vet inte om vi hade tur (jag och hundarna) men alla vildsvin sprang iväg, våra hundar jaga inte efter och därmed kände väl sig inte vildsvinen sig hotade? Varje gång vi mött vildsvin så har jag kallat in hundarna och hoppat in i bilen får åkt till nytt ställe för slippa risken att träffa på dom igen.

Sommarek
9/30/16, 12:53 PM
#3

Möter man vildsvin går man helst åt ett annat håll. Ofta springer de ju sin väg när de hör att man kommer, men en galt, eller en so med kultingar, kan göra utfall, och då gäller det att inse vem som är störst i sammanhanget.

Risken att bli anfallen är dock ganska liten; de är dels nattaktiva och dels skygga djur med bra lukt- och hörselsinne, så de brukar kunna hinna undan innan man ens sett dom. Att låta lite medan man går i skogen är ingen dum idé, så att de har en chans att veta att man kommer. Tänk också på att ha bra koll på hunden, så att han/hon inte börja jaga efter eller annat, men det säger nog sig självt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Fridaaaa
9/30/16, 1:17 PM
#4

Här finns gott om vildsvin
De är oftast räddare för oss än vad vi är för dem. MAn ska däremot inte hamna mellan sugga med kulingar.

Jag går aldrig i skogen när det skymmer,mörkt eller gryning.

Gör inget mot dem dvs inte pepparspray mm det gör de bara mer arga. Försök gå lugnt därifrån.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TjockaBerta
9/30/16, 10:11 PM
#5

#3

Jag är inte så otroligt för att mina hundar skulle jaga efter vildsvinen utan mera för att de av misstag ska störa dem under dagsvilan. 

Jag vet två hundar som blivit skadade av vildsvin båda gångerna på dagen.

>>>Malum domesticum<<<

[AnimeV4]
10/1/16, 1:03 AM
#6

Tycker att man ska försöka gå undan om man stöter på dem. Skulle man ändå få vildsvin nära inpå sig så kan det ju vara vettigt att vara utrustad med någon form av sprej. Ex. så finns det en färgsprej mot attackerande hundar så att de inte kan se på en stund.

Sedan så ska man också komma ihåg att grisar inte är böjliga i kroppen (tänk lastbil) så då är det säkraste att följa baken, om man har oturen att hamna riktigt nära och inte kan ta sig därifrån direkt.

Annons:
Odd
10/1/16, 8:50 AM
#7

Så beroede på situation ska man med andra ord; Kasta upp hunden I en gran, bete sig som en älg och spatsera därifrån 👍 Jag tvivlar också på att min hund skulle få för sig att jaga ett vildsvin, vi stötte på riktigt färska spår någon dag när vi var ute och vandrade i skogen och han blev genast nervös och ville ta sig därifrån. Han reagerar på samma sätt vid älgspår, men andra klövdjur och harar blir han väldigt glad över att sniffa efter. Man är ju mest orolig för att grisen ska sikta in sig på hunden, vi har ju oftast vett att reagera på ett logiskt sätt men hunden vet man ju inte vad han tar sig till. Så personligen skulle jag nog hojta och vifta (om den nu är påväg mot oss, drar den sig undan gör man ju självklart samma sak) både för att få fart på hunden och för att få grisens uppmärksamhet så han kommer undan. Sen är väl inte det det säkraste alternativet, men jag har hellre ett vildsvin efter mig själv än efter hunden

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: