Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3556 ggr
Sealle
9/21/16, 4:53 PM

Olika pälskvalité beroende på färg?

Hörde nyligen av en bekant att pudelns pälskvalité/pälstyp (generellt) varierar beroende på vilken färg den har. Hon sa bland annat att aprikosa pudlar har mjukast päls medan svarta pudlar oftast har tjockare/strävare päls. Hur mycket sanning ligger det i detta? Har ni pudelfolk hört/upplevt något liknande ang olika färger = olika sorters päls? 🙂

Annons:
Amandla
9/21/16, 6:05 PM
#1

Det stämmer inte helt, så mycket vet jag, men man kan säga att SAR-färgerna  (silver-aprikos/röd) generellt har lite besvärligare päls dvs tovar lättare, skörare strån som går av osv. fast såklart det finns undantag åt båda hållen. Det finns svarta pudlar som har urtaskig päls precis som det finns silverpudlar som har toppenpäls.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
9/22/16, 8:57 AM
#2

Ne det stämmer inte helt. Har en aprikos liten pudel jag klipper och hon har ganska grov päls inte så mjuk o len. Tror inte att hannes päls tovar lättare men man märker  vart hon får mer kli på. Donna som är våran svarta pudel här har mjuk päls, dok tovar hennes päls mindre än Milli som är vit. Detta med pälsar är olika även i sin färg, att säga att vissa är si o så kan variera som Amandla skriver :)

Sealle
9/23/16, 4:41 PM
#3

#1 & #2 Okej, det var väl kanske lite vad man väntade sig! Tack för info. Jag är lite kär i pudlar så jag har läst lite i olika forum, både här på iFokus men också på utländska forum. En sak jag tycker mig ha lagt märke till att röda och bruna pudlar i USA verkar ha mycket mörkare, "intensivare" färg. Är det jag som inbillar mig saker eller kan det vara så att det skiljer sig mellan skandinaviska och amerikanska pudlar? (Typ som det gör med engelska och amerikanska Shelties..)

Ofta tycker jag när jag ser bilder (eller träffar) röda men framför allt bruna pudlar så tycker jag dom är väldigt bleka och lite "gråa" i tonen, inte sådär varmt brunt eller rött.

T.ex. denna och denna hund jämfört med den här och denna.

För övrigt verkar det som att det finns fler färger på pudlar i USA? Är med i en internationell/engelsk pudelgrupp på Facebook och tycker nästan varannan pudel är svartvit fläckig 🤔

Amandla
9/23/16, 5:01 PM
#4

#3 Färgskillnaden kan bero på ålder (många bruna bleknar ur ganska fort, vissa får tillbaka färgen lite senare i livet), det kan variera i olika linjer hur bra färg hundarna har, bilderna kan vara förstärkta i färgen, hundarna kan vara behandlade med färgförstärkande medel… säger inte att det ÄR så, bara att sånt förekommer. Bildkvaliteten i sig påverkar förstås också vad vi ser, precis som skärmar återger färg olika bra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Estelle13
9/24/16, 12:25 AM
#5

Både ja och nej. Tror framförallt att det beror på hunden och själva kvaliteten på pälsen och inte färgen. Min vita tik har väldigt mjuk och krusig päls som är väldigt lätt att rakföna och hålla sig rakfönad medan min svarta hane har en lite strävare (inte mycket) men lite hårdare päls än tiken och hans päls är inte krusig utan krullig. Jag upplever att hans päls krullar sig rätt snabbt efter föning. Tovorna som han får är mer som hårda knutar medan tiken får mjukare filt tovor. Jag upplever att hanen har starkare och tåligare päls medan tiken har lite skörare tunnare som slits lättare. När min tik var i tovåldern var det ett rent hel….. Var tvungen att badas var 4 :e dag ett bra tag. Nu är hon 3 år och badar henne ca varannan vecka men det kan hända att det går 3 veckor emellan också. Vad jag har hört så ska vita och silver pudlar tova mest då de har tunnare och mjukare hårstrån men det är nog delade meningar där också. Men vet ett ordspråk som lyder tovor och tårar vita pudlar är endast för dårar. Angående röda aprikosa pudlar så vet jag folk som haft det väldigt jobbigt med tovor och mycket bad och de som bara behövt bada hunden varannan till var tredje månad och då har dessa hundar haft utställningspäls :o Skulle säga att det beror på kvaliteten på pälsen och gener. Finns ju de aprikoser som har svart i ledet vilket också kan påverka att pälsen blir annorlunda än om det bara skulle vara aprikos. Lika med vit och grå som ofta blandas. Tror generellt att vita pudlar som är efter svarta föräldrar får bättre pälskvalitet än vita pudlar som är efter gråa eller vita föräldrar. Min tiks föräldrar är båda gråa så skulle tippa på att hennes päls är som en grå päls fast i vit förpackning.

Maleficum
9/24/16, 10:43 AM
#6

Jag har ingen koll på pudlar men min erfarenhet av angorakaniner är att det är skillnad på pälsen mellan könen, är det så även med pudlar?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: