Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2810 ggr
morrman
2016-09-17 18:49

Skillnad i päls

Jag är helsåld på pudlar och vill ha en nu! Min sambo är inte riktigt lika imponerad än tyvärr, så jag försöker samla på mig så många argument som det bara går 😉

Jag har ingen som helst kunskap om pudelpälsvård, därav min fråga.
Ingen av oss tycker om pudelfrisering utan vi kommer i så fall hålla vår pudel i en teddyklippning. Som jag har förstått så kan en teddyklippning se ut på många olika sätt. Bifogat är en bild som jag hittat här på forumet - det är precis så jag tänker och hoppas att vår pudel ska se ut. Hur sköter man pälsen för att den ska se ut så och inte vara fluffig som den andra bifogade bilden? Handlar det om att pälsen är uppborstad?

Annons:
Estelle13
2016-09-17 21:21
#1

Att få pälsen stor och fluffig handlar om hur mycket päls hunden har och att man fönar pälsen så att den blir fluffig som man samtidigt borstar. Har man en del päls som den fluffiga pudeln på bilden så bör man föna efter bad om man vill undvika tovor.

Min tik har utställningspäls så för henne är fön ett måste.  Min hanhund har kortare päls men längre på huvud, runt benen och svansen, fönar jag inte honom på dessa ställen så blir det stora tovkocklor vilket blir jobbigt.

Sen kan pudlar ha olika päls och pälskvalitet.  Min tik har lite mjukare päls, krusig som håller sig rakfönad längre medan hanen har lite mer spänst i pälsen och är lockig som lockar sig fortare efter föning.

Att ha pälsen som pudeln du länkade med kortare päls är absolut ingen konst. Raka och klipp precis hur du vill, du kommer att lära dig med tiden. Det finns inget bättre sätt att lära sig på än att prova sig fram.

Denna teddyklippning är inte så vanlig här i Sverige men i Japan har nästan varenda pudel den klippningen.

Amandla
2016-09-17 21:28
#2

morrman, har du frågat fotografen om du får låna bilden? Gör det är du bussig, annars måste jag ta bort den (med tanke på copyrightlagarna, kan verka larvigt men som Sajtvärd är jag juridiskt ansvarig för vad som publiceras här).

Den frisyren skulle inte jag kalla för teddyklippning, det är "bara" en orakad pudel i mina ögon…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
morrman
2016-09-17 23:43
#3

@amandla - ta i så fall bort bilderna så förklarar jag frågan i text istället :) Tusen tack Estelle13 för ett superbra svar! Så om jag har förstått det rätt ska man, för att undvika fluffet, helt enkelt hålla samma längd på hela kroppen och inte föna efter bad?

Estelle13
2016-09-18 19:11
#4

#3 varsågod! Ja fast varför vill du inte ha lite fluff? Är ju fint :-) även om du fönar efter bad så blir fluffet mindre efter några dagar, jag skulle tycka det var mer krångligt med pälsen att inte föna.

Amandla
2016-09-18 20:00
#5

För att få ett snyggt resultat är det absolut bäst att rakföna pälsen innan klippning, det tar bara några dagar innan pälsen lockar sig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-09-19 08:24
#6

Det är många som börjar vilja ha mer nospäls på pudel, jag tycker det är sött men tänker på att deras päls böjer sig och då hamnar den mot tänderna. Detta kan göra att mat och annat mindre trevligt fastnar och tror det bildar en del bakterier+ får att hunden lättare tandsten. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror. Förutom ska man tänka på ögonen även här kan pälsen göra det surt för hunden med att ligga mot ögonen.  En pudel kan sportklippas med kortare päls på huvudet :)  

Att föna pälsen rak gör susen, hur bra det håller sig beror på hur någa man vart på föna samt vädret. 

Tycker andra svarat bra, det finns en tjej som klipper hundar och äger egen pudel. Jag hoppas att hon tittar in här för tips mer tips :) På fokus heter hon Reverse och har olika hemsidor/bloggar bla denna http://palsklingars.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: