Annons:
Etikettfoder
Läst 2419 ggr
Nymphadora
8/11/16, 8:28 AM

Slutat äta torrfoder

Vår lillgrabb (toy/dvärg) har fått för sig att han inte vill äta sitt torrfoder längre. Varken uppblött eller torrt. Han älskar sitt färskfoder (Vom) och äter glatt annat, så aptiten är det inget fel på, men han har nästan helt slutat äta sitt torrfoder och går runt med kurrande mage halva dagarna. Fått höra att han ser lite smal ut och jag blir förstås orolig. Vi har lyckats lura i honom lite torrfoder då och då genom att lägga det i en matningsboll, men han får sällan i sig hela portioner. Det fick han i början. Han är 4,5 månad och är frisk och glad i övrigt. Fodret vi kör är ett som uppfödaren rekommenderade, från Royal Canin.

Tips? Förslag? Hjälp?!

Annons:
[Forest]
8/11/16, 9:45 AM
#1

Har du testat att ge det uppblött med färskfoder? Koka vatten häll det i torrfodret inte mycket vatten och när det svalnat lite så tar du i vom blanda väl och se om han äter.

Nymphadora
8/11/16, 10:10 AM
#2

Jo, då får han i sig lite. Men ska vi verkligen behöva hålla på så varje gång? :/

TjockaBerta
8/11/16, 12:06 PM
#3

Varför måste han äta torrfoder? När det kurrat i magen på mina hundar har de haft ont i magen.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
8/11/16, 1:12 PM
#4

Vill han inte ha torrfoder men äter färskfoder med god aptit så förstår jag inte riktigt problemet. Låt honom äta färskfoder, det innehåller allt han behöver för att växa och bli stark. Ge också färska ben emellanåt så han får gnaga ordentligt. Lämplig storlek och hårdhet är det på kycklingvingar och lammrevben (brukar finnas där Vom og Hundemat säljs). När han blir lite äldre/har fått de permanenta tänderna på plats kan du även ge kycklinghals.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Nymphadora
8/11/16, 1:28 PM
#5

#3 #4 Han äter ben och älskar det, så där är vi redan med. Jag trodde att torrfodret var ett måste för valpar, att det innehåller mer fett och annat han behöver för att växa. Har inte haft hund förr och följer uppfödarens direktiv. Men ni menar alltså att vi skulle kunna ge honom färskfoder till alla måltider fr o m nu och skippa torrfodret helt?

Amandla
8/11/16, 3:37 PM
#6

Absolut, de valpar jag haft har i huvudsak ätit färskfoder, det är naturlig föda vilket man knappast kan säga om torrfoder. Köp ett färskfoder av god kvalité, som Vom og Hundemat, Musch, Bravo till exempel. Mina pudlar får torrfoder någon gång emellanåt, mest för att den äldsta älskar att leta upp kulor  i gräsmattan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Estelle13
8/11/16, 5:39 PM
#7

#5 Det kan inte bli mer komplett än att ge färsk rå mat. Det innehåller allt en hund behöver framförallt de som är mer som barf tex Mush, där har hunden allting som den behöver dvs ben, fett, muskelkött och organ, det som hunden är gjord för att äta. Torrfoder innehåller ofta onödig utfyllnad av antingen spannmål eller vegetabilier vilket är något som kroppen absolut inte har någon nytta av, tvärt om. Vitaminerna är även tillsatta i torrt, i rå mat finns näringen och vitaminer redan där. Jag ger mina storpudlar Mush och tillsätter även fiskolja, ister och standard immun pulver. Immunpulvret tillsätter jag för maximalt intag av näring och vitaminer. Tänk på att voh innehåller för lite zink och järn då de flesta sorterna mestadels består av kyckling och för lite rött kött.

TjockaBerta
8/11/16, 5:46 PM
#8

#5

Ja Inga problem. Mina får lite grönsaker ibland. En morot tex är gott att gnaga på  🙂

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
8/11/16, 8:34 PM
#9

5. Vi har gått över till Mush och där finns även valpfoder men har för mig att det finns det även i vom :)

Nymphadora
8/13/16, 9:15 AM
#10

#6 #7 #8 #9 Tack alla!

Igår åt han alla tre måltider utan problem (två 50/50 torr/färsk och en 100 färsk), samt ett färskt ben på kvällen, men idag, nu på morgonen vill han inte ha någon frukost alls (varken torrt eller färskt) och jag hör hur magen kurrar. Så det går fram och tillbaka varje dag.

Nymphadora
8/13/16, 9:51 AM
#11

Jag gav honom en liten portion kokt kyckling, ägg och ris nyss och då åt han en del. Och direkt efter att han ätit det, gick han in i vardagsrummet och började tugga i sig torrfoder från matningsbollen. Så det är nästan som att man måste "sparka igång" magen med något innan han äter torrfodret. Iallafall på morgonen.

Herseruds
8/13/16, 10:52 AM
#12

Så här har det varit för oss: Min Nike, snart 10 månader, har varit dålig på att äta i perioder. Att göra som många (inte i denna tråd) föreslår ta bort maten efter en stund och vänta ut henne tills hon blir hungrig har inte funkat, hon äter mindre och mindre och börjar kräkas. Har funkat bättre att servera något supergott några dagar, då kommer hon sig och börjar äta igen. jag blandar blötmat i torrfodret, lägger några frolic eller annat godis on top. Om hon börjar med några godisar kommer aptiten igång och hon äter okej sen. Tänkte först att det var sjutton att man ska behöva truga. Men har gillat läget nu, det här funkar, hunden mår bra, och jag får acceptera att jag inte har en matdriven spaniel längre.  Hoppas det löser sig snart för er!

Luckypudel
8/13/16, 2:54 PM
#13

#0 Känner igen problemet! Min Lucky, mellanpudel, 10 månader är också tunn… Ratade torrfoder (uppfödarens rek, RC) vid 5 mån, vi gick då över till VoH Taste som han åt med glädje, dock hade vi torrfoder framme. Vi får truga honom med det också, och han är inte heller nån morgonätare. Vi brukar passa på att ta fram maten när han börjar knapra på torrfodret, för då är han hungrig ju. Han gillar nämligen det bäst när det är halvfruset i små bitar. Sen är det precis så att hans mage måste liksom triggas igång för att han ska äta ordentligt. Men de flesta säger att han kommer att växa till sig, han är ju tonåring nu och hans syskon är också smala… Uppfödare och andra erfarna pudelägare säger att jag inte ska oroa mig, så jag försöker att inte göra det!

Annons:
Estelle13
8/13/16, 5:32 PM
#14

Min tik ratar all torrfoder, det funkar inte, då går hon hellre hungrig utan mat. Men nu sen några månader tillbaka så ger jag bara färskt Mush och råa ben och hon äter bra. Men det är inte helt ovanligt att hon ratar maten på morgonen ibland men jag ser inte det som något problem för ibland är man inte sugen på nå mat och framförallt inte på morgonen. Senare mot em/kvällen brukar hon alltid äta istället.

Nymphadora
8/14/16, 10:02 AM
#15

Morgonen är problemet för oss också. Min grabb vägrade allt jag gav honom imorse och nu när vi är ute på promenad äter han gräs som om han håller på att svälta. Och magen kurrar/slurpar.

[Forest]
8/14/16, 10:20 AM
#16

15 när får han sitt sista matmål på kvällen?

Nymphadora
8/14/16, 12:41 PM
#17

#16 Vid åttasnåret.

[Forest]
8/18/16, 10:24 AM
#18

17 du kan testa o ge nogot lite senare vi far ge Donna vid21- 22 tiden for att hennes mage inte skulle kurra pa morgonen, hon har dok lite stessmage.   Tagentbordet ar lite knappt men hoppas du ser vad jag skriver ando☺️. Hur gammal ar din valp nu 

Tankte sa han inte borjar bli konsmogen o kanner av loptikarna det ar manga som loper just nu vara gor det

Nymphadora
8/23/16, 6:40 PM
#19

#18 Han blir fem månader imorgon. Idag har han ätit gräs, kräkts fyra gånger och haft diarré. Igår var det inget konstigt alls. Ska det gå upp och ner såhär hela tiden? :/

Upp till toppen
Annons: