Annons:
Etikettbeteende
Läst 1625 ggr
Lottgarden
7/12/16, 3:00 PM

11 veckor gammal pudel

Jag har tränat min valp i sociala situationer då han inte behöver hälsa på alla han möter och det klarade han strålande, jag har tränat koppel som funkar bra 80% men ibland vägrar han gå framåt. Jag har tränat att lämna honom ensam korta stunder vilket går ganska bra. Han är relativt rumsren för att vara valp. Sällan några olyckor inomhus. Men….nu ska jag börja jobba. Jag jobbar på ett äldreboende och de är van med pudel då jag har en annan som jobbar där. Men jag känner..hjälp..hur ska jag göra som är bäst för min valp? Ska jag låsa honom inne i en bur eller köpa något som ger honom lite mer rörelsefrihet? Lutar åt kompost galler och stora ytor. Jag vill inte släppa honom lös för så mycket kan hända. Min andra pudel blev vettskrämd av ett barn på jobbet så han tål inte barn längre. Jag vill inte upprepa mönstret så hur ska jag göra för att bäst uppfostra valpen?

Annons:
Amandla
7/12/16, 7:25 PM
#1

Det där med bur är ju lurigt, det är inte tillåtet enligt lag att förvara hundar i bur med få undantag, men man måste ju lära dem att det är okej förstås. En större hage låter bättre, och i den kan du ha en bur (utan dörr… ) som koja att vila sig i. Googla för att se vilka mått den ska ha, det bör vara minst 2 kvm nånstans, beror på mankhöjden. Se till att han är trött, mätt och rastad när du sätter honom i hagen, och ge honom något bra att tugga på som  räcker en stund, och några leksaker.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
7/12/16, 10:22 PM
#2

Jag röstar för dagmatte/hunddagis. Jag hade min hund med mig på jobbet som valp och det blev ett evigt springande ut och in för rastning och "tröstande" av skällande/ylande valp som inte ville vara instängd i personalrummet. Det är skönt att ha dom med när det funkar men inte när de är små och behöver mycket uppmärksamhet.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
7/13/16, 1:55 PM
#3

#2 Precis! Jag skrev inget om dagmatte/hunddagis, utgick från att det passar på TS jobb att ha valp med sig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/13/16, 9:17 PM
#4

Hur länge har du lämnat valpen hemma själv?  En valp under  första halvåret ska man bara lämna korta stunder, bra träning är att börja med att dom får lära sig stanna i ett rum och inte följa efter hela tiden.  Koppleträning är olika men valpar ska inte gå promenader. Många gånger är det lättast både i rumsrenhetsträning men även koppelträning att man går till samma område ett tag.  Vi har aldrig vart i väg på träna att valpen skulle bli social utan den biten kom sen mer när man åkte på första kursen och hon fick ofta föja med oss när vi åkte bort. Det är olagligt att ha hundar i bur inne och det är inte heller lagligt att lämna valp hemma själv.  Jag vet inte exakt hur ålder är men det bör stå inne på jordbruksverkas hemsida. 

Jag röstar på hundvakt/dagmatte/huss eller hunddagis men kolla även hur det är med åldern vet att många hunddagis inte tar så små valpar. När är det du ska börja jobba?

Linnea2
7/13/16, 10:44 PM
#5

Hittills har hon inte varit lämnad ensam alls utan alltid haft mig eller någon annan i huset hos sig, helt själv kommer jag inte lämna henne på länge. Ensamträningen vi kör på är att jag är på nedervåningen och hon är där uppe med någon annan så att hon slutar pipa efter mig. Vi har tur då jag jobbar kväll/natt och min bror jobbar dag och min pojkvän är personlig tränare i ett gym 10 min från bostaden och kan komma och gå nästan som han vill så därmed kommer hon bAra behöva vara hemma själv 2 max 3 timmar i framtiden, när hon är helt redo för det såklart. Bur har jag ingen och kommer inte att skaffa.

Amandla
7/14/16, 9:42 AM
#6

Nu blir jag lite förvirrad, Linnea2 är du samma person som Lottgarden?

Det är väldigt bra att lära sin hund att det är okej att vara i bur en stund. Tänk bara på om hunden måste till veterinär, ibland får djuren stanna där för provtagning eller väntan på operation, och då får de vara i bur. Eller om man ska åka bil säkert, då är det bur som gäller för de flesta (en del har hellre säkerhetsbälte). I Sverige är det lag på att förankra all last säkert i bilen, och det gäller även de djur som åker med.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
chb
8/7/16, 4:46 PM
#7

Linnea är inte jag. 😄 Vill bara uppdatera. Jag vet mycket väl att man inte får låsa in hunden i bur. Dock så måste man ändå se till hundens bästa. Så om man rastat hundel väl och lekt med honom ett antal timmar är det så att han måste oxå vila sig. Jag har gjort så att han får leka av sig ett par timmar. Vara lös och sedan en viss tid vara i sin favorit koja och vila. Jag har bytt till mig massa kvälls skift så det funkar utmärkt. Jag vill inte att han ska utsättas för situationer som jag inte har kontroll över så jag kommer inte låta honom vara lös 100% av tiden då jag vet att det kan skada honom mer om situationer uppstår och jag inte kan vara där.

Amandla
8/7/16, 7:18 PM
#8

#7 Nu blir jag förvirrad på riktigt, är du samma som någon av de som tidigare skrivit i tråden? 🤔


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
8/7/16, 9:24 PM
#9

8 Även jag blir lite förvirrad ☺️

Upp till toppen
Annons: