Annons:
Etikettallmänt
Läst 1231 ggr
Linnea2
7/12/16, 10:01 AM

Toypudelvalp-frågor

Varning för lång text med många dumma frågor! 😋 Hej! Jag har äntligen, efter 10 års längtan skaffat min första toypudel. Vi hade en Dalmatiner när jag växte upp men Cookie är min första egna hund och jag är därför lite nervös över allting. Jag har i åratal läst på om toypudeln men man har ju ändå lite frågor. Jag hämtade hem henne igår och hon har varit så duktig! Det tog oss 40 min att komma hem från uppfödaren och under den tiden blev jag verkligen hennes mamma och bästa vän, jag visste att pudlar tydde sig till sina ägare men att det skulle gå så fort vart jag överraskad över. Hon piper när jag lämnar rummet och hon inte ser mig men det totalignorerar jag, första dumma frågan : hur lång tid i runda slängar tar det innan en valp blir "självständig" om man fortsätter med detta? Jag förstår ju att alla är olika men på ett ca? Jag har ju läst på att man ska ta bort håret i öronen genom att plocka bort det men hur lite hår ska det vara kvar? Ingenting ? Jag har försökt rycka i det men det sitter så otroligt hårt och hon piper till för det gör ont, ska jag bara dra tills det faktiskt kommer loss? En sak jag är lite orolig över som precis ny till en valp är att hon är lite ranglig på bakbenen och tappar ganska lätt balansen, fast detta kanske är normalt då hon bara är 8 veckor och hos uppfödaren bara satt i bur hela dagarna med endast 2 timmars lek per dag pch därför inte fått tid att bygga upp sig? Jag har smekt och klämt lite på benen och det har hon ingenting emot. Hon är en väldigt enkel hund på så sätt att hon älskar mig redan så otroligt, varvar bus med sömn helt perfekt och sov hela första natten utan någon som helst problem. Jag är på semester nu men börjar jobba om några veckor och hon kommer då behöva vara ensam ett par tre timmar om dagen, kommer tiden räcka till att vänja henne så smått om att vara utan mig tills dess? Jag vet att detta är omöjligt att svara på men jag är lite orolig då hon verkligen vill vara med mig hela tiden! Jag tror egentligen inte det är något att vara orolig över med lilla Cookie men ni vet säkert hur det känns att vara ny, paranoid hundmamma 😃 Tacksam för alla svar på mina frågor Linnea

Annons:
Amandla
7/12/16, 10:31 AM
#1

Satt valpen i bur dygnet runt förutom två timmar??? 😮


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Linnea2
7/12/16, 10:47 AM
#2

Dom sa det ja :/

Amandla
7/12/16, 10:52 AM
#3

Oj… köpte du en valp registrerad i SKK?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
-Cissi-
7/12/16, 11:50 AM
#4

Det är välldigt! Olagligt

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
7/12/16, 11:59 AM
#5

Att hon är vinglig på bakbenen kan ju kanske bero på att hon setat i bur men ring till en vett och hör med dom för att vara på den säkra sidan. Jag brukar plocka bort alla hår i öronen så hörselgången är ren och luftig. Du behöver nog en pincett eller piang när du gör det. Du behöver nog dock inte plocka så mycket när hon är så ung utan mest för att vänja henne. Det skulle nog vara bra att ha nån som kan passa henne nån månad efter du börgat jobba igen. Det kan ta tid att få dom ensamhetstränade. Självständighets biten kan jag inte svara på :P min hund (ingen pudel) var självständig från dag 1.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Linnea2
7/12/16, 1:33 PM
#6

Tack för svar! Det är nog självständighetsbiten som kommer bli svårast :/ Hon är helt galen i mig och piper och gnäller så fort jag lämnar henne ens på golvet om jag är i sängen. hon följer absolut varenda steg jag tar. Jag bor med min bror och pojkvän och hon kan vara med dom men helts bara med mig. Jag hoppas det går över av att jag ignorerar henne och lämnar henne i korta stunder för toalett/ göra mat.

Annons:
Lottgarden
7/12/16, 2:24 PM
#7

Det är förbjudet att använda bur och låsa in så länge. Men nu är skadan gjord. Toypudel valpar är speciella..de är väldigt mycket för att hoppa upp mot benen och vill bli burna. Har själv en gammal pudel kille på 9 år. Han går helt utmärkt att lämna flera timmar utan att han bryr sig. Väldigt självständiga vovvar dock så kommer de alltid till matte om det är något som är skrämmande. Vilket jag tycker är bra då de annars utsätter sig själv för mer fara om de utmanar faran. Jag vill att mina hundar ska komma till mig så jag vill inte ta bort det beteende helt. men den här valp perioden så är de lite klängiga. Det går över. Min 9 åriga kille var så. Han är inte alls så nu.

Linnea2
7/12/16, 2:45 PM
#8

Tack för svar, det lugnar. Vi tränar faktiskt just nu då min pojkvän och hon sitter på ovanvåningen och jag är här nere, hon har precis efter 10 min pipande faktiskt slutat. Bra start. Att hon satt i bur var definift något jag reagerade på även om jag själv inte är 100% insatt på den biten, men av ren instinkt kändes det fel. Mamman fick dock gå lös och hade en väldigt lugn och fin personlighet. Jag vet inte om det gör någon skillnad att jag bor i London och därmed köpt valpen här, om det är samma lagar som i Sverige. På den ljusa sidan är det ju över och hon har en hel lägenhet att skutta omkring i med 3 personer som älskar henne.

Lottgarden
7/12/16, 3:10 PM
#9

Linnea- du ska överhuvudtaget inte äns bry dig hur din valp levde innan. Jag är 100 på att eran valp vann högsta vinsten..ni kommer bli så jäkla bra pudel föräldrar. Det såg jag i din första post. Att bry sig..att fundera..att fråga…det är guld värd för din lille pudel kille. Tro mig..jag frågar fortfarande..trots att jag haft pudel länge.

Amandla
7/12/16, 7:20 PM
#10

Det är en bebis du har, omställningen är väldigt stor för henne så ta det lugnt med ensamhetsträning de första veckorna. Då menar jag med att lämna henne helt ensam, att hon vänjer sig vid att de andra människorna som ni bor med också är okej att vara med är bara bra 🙂

Öronhåret sitter ofta hårt på småvalpar, ungefär när de börjar byta tänder (4-5 månader) så kan man försiktigt börja få loss några hår åt gången. Man ska inte rycka utan snarare segdra, var noga med att bara ta några strån i taget annars gör det ont. Jag använder fingrarna, även på toyvalpar. Skulle aldrig våga använda pincett, dels för risken att nypa hunden och dels för att man lätt får med för många strån.

Det finns skilda åsikter om huruvida man ska  plocka alls, och i så fall hur mycket. Ifall just din pudel visar sig ha väldigt mycket päls i öronen så kan det bli varmt och tätt, en grogrund för svamp och  bakterier, men hon kanske har väldigt lite eller inte får besvär alls. Om det börjar lukta konstigt (tänk sur gammal ost) och/eller du ser att det blir mörkt klet i öronen så kontaktar du en  veterinär.

Det som är smart att göra nu när valpen är så liten, är att när du har henne i famnen, gärna när hon är trött, så pillar du lite här och där, tar en tass och pickar på klorna med din nagel, klämmer lite försiktigt på tassen (det har den som ska raka tassarna på henne nytta av) och håller kvar nån sekund, öppna munnen på henne och peta på någon tand, titta i örat, lukta, försiktigt bara pilla lite i det, pussa på henne, vänj henne vid att ligga stillla på sidan i ditt knä eller på ett bord när du borstar henne och klipper klorna. Lär henne också att stå stilla på ett bord när du borstar.  Är man en pudel så måste man klara av all slags hantering, det är jätteviktigt inför pälsvården som ju också är ett måste. Jag lovar att den hundfrisör som ska klippa henne kommer att uppskatta all träning väldigt mycket! 

Mina valpar (inköpta eller uppfödda av mig) har inte varit klängiga på det viset att de vill bli burna, tvärtom. Det är jag som lyft upp dem när jag sett att de blivit trötta eller jag ser på håll att det närmar sig någon hund som jag inte litar på… trots allt är de väldigt små och ömtåliga, det behövs inte mycket för att de ska bli skadade.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Linnea2
7/13/16, 1:36 PM
#11

Lottgarden och amandla tack så hemskt mycket för svar! Jag har googlat mycket och det verkar som att Cookie "lider" av separations ångest. Hon följer absolut varenda steg jag tar och gnäller så fort hon inte kan vara precis vid min sida hela tiden. Hon vill inte ens äta om jag lnte sitter bredvid så hon vet exakt vart jag är, dock gjorde hon framsteg idag och kunde äta när jag var en bit bort. Jag har som sagt tränat henne att vara med min pojkvän och bror. Hittills har det resulterat i att hon gnäller även när hon inte kan vara med min pojlvän men hon gör också lite framsteg. Det positiva är att jag får pilla precis vart jag vill på henne, vid ögonen, tassarna och öronen- det tycker hon bara är mysigt. Likaså älskar hon att bli borstad.

Amandla
7/13/16, 1:57 PM
#12

Separationsångest är inte konstigt för en bebisvalp, den överlever ju inte utan sin familj. Försök att inte ömka henne så ska du se att hon lugnar sig allt eftersom.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/13/16, 9:00 PM
#13

Vem hade inte känt sig övergiven först lämmna mamma och syskon som har underhållt med lek,närhet och trygghet. Ang buren det är inte så att uppfödaren kallar buren det är inte valphage? Många har valprum, vissa har rum som dom delat av och kallar dessa för burar. Du såg ingen bur eller valprum?  Valpen är/var veterinärbesiktad innan du köpte den det stod inget om bakbenen? Är det så att du tycker den verkar vinglig på bakbenen så kan det vara just för att den inte rört sig så mycket, valpar brukar vara fullt ös på. Jag brukar få släpa på fötterna när jag hälsar på valpar, då dom springer vid äns fötter men dessa får springa på större ytor och även vara ute. 

När Enja kom hit så var hon mycket stabil, men hon var redan då en valp med mycket spring och bus. Hon är dvärgpudel men anser att det är inte så stor skillnad. Det är våran ända valp jag har att jämnföra med våra andra två kom som 6 mån och 1.5 år :) Hon sov redan dag 1 i sängen så det var sova som gällde nattetid.  Många sover på golvet första tiden med valpen just för att den ska känna sig trygg, ser inte fel i det alls. Enja följde i början med än hack i häl vart man än gick men då vi hade en vuxen hund så fick hon snabbt starkt band med henne därmed sluta hon ganska snabbt hänga efter än inne. Ute har jag sett fördel med att valpen/hunden har kollen vart man är och att dom vill vara med än.

Annons:
chb
8/7/16, 5:50 PM
#14

Tro mig. Jag har genomgått samma. Båda mina pudlar försökte men jag har varit sträng och låtit dem gnälla en stund. Låt dem inte få sin vilja fram hur söt och eländig de än ser ut. De lider ingen nöd. Trots att de framställer det som att de aldrig sett solen och aldrig lekt så mycket någonsin i hela deras liv fastän de var ute för 1 timme sedan.

Upp till toppen
Annons: