Annons:
Etikettbeteende
Läst 1996 ggr
Nymphadora
6/14/16, 9:21 PM

Översocial valp som nafsar

Vår lilla dvärgpudelkille vill hälsa på VARJE människa han får syn på. När vi är ute vill han sätta efter alla som går förbi. Får han inte hälsa blir han en drama queen och börjar ynfa. Ibland kommer främlingar fram, för "det är ju en så söt valp", men han kan bli ganska nafsig och bitig när han är överexalterad. Barn får han aldrig hälsa på. Många vuxna är tyvärr alldeles för "på" själva och närmar sig honom innan jag hunnit säga nåt. Är rädd för att han ska bita någon hårt eller råka springa ut framför en cyklist för att han blir så sprallig. Dessutom är det ganska jobbigt att ha honom stretandes och pipandes efter ALLA han ser. Tips på hur vi gör andra människor mer ointressanta??

Annons:
Wick
6/15/16, 8:25 AM
#1

Jag kanske inte är den bästa personen att ge tips men den första tanken som dyker upp för mig är att du kan försöka hitta något som är ännu intressantare! Till exempel godis eller leksak.

Ett sätt kanske kan vara klickerträning där han får belöning då han tittar på dig, så när ni får möte så ber du honom att fokusera på dig istället för det runtomkring.

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

jenmjao
6/15/16, 10:18 AM
#2

Jag har en valp också, inte dvärgpudel. Men han är översocial och bet förut, jag har lärt in kommandon som ajaj eller "pip" ljud för att han ska sluta, han reagerade bra på det här, men det kan jag säga att min förra hund inte gjorde, så det funkar inte på alla.
Och folk är verkligen helt jäkla otroliga när det gäller valpar, du måste nog ställa dig emellan och säga "nej vi tränar inget hälsande", det här är svårt, men jag har insett själv att det är vad jag kommer behöva göra nu i framtiden, Min valp älskar allt och alla och bara drar emot någon såfort den ens ler emot honom, och när dom börjar prata med pipröst blir det 100gånger värre.. Jag kör med korv eller jätte gott godis för att locka bort honom och komma till mig, Lite som "skvallerträning" fast i valp form.
Vill bara säga att jag tror inte din valp kan bita någon så hårt, det är vassa tänder, men hårt tror jag inte det blir, Jag har själv en Malinois valp och "hårdheten" har jag aldrig oroat mig för även fast han biter andra.
Att han an springa ut på cykelbanan, ja det kan alla hundar speciellt valpar, man måste alltid ha koll, jag har 2 hundar och valpen är en buse som jag måste ha super koll på så ingen cykel kör över dom (för tyvärr kör cyklister lite hejvilt här).

Jag skulle börja skvallra, ha godis, eller favoritleksaken, gör roliga pipljud, lär hunden kom/hit/här, samtidigt, ge massa belöning och roligheter när valpen väl kommer fram. Jag har kört det här + att träna att inte dra i kopplet med min valp, nu reagerar han inte på VARENDA människa längre, mest barn och folk som börjar prata med honom elle rsom "fnittrar" till, men jag försöker träna på det med, Jag ska vara roligare, bättre och "godare" än främlingar.

Nymphadora
6/15/16, 10:26 AM
#3

#2 Jag tror vi måste börja säga åt folk at de inte får hälsa, helt enkelt. Förstår att det är svårt att låta bli, men det är rätt jobbigt. Det och att ge godis och beröm tror jag vi börjar med. Och ta med leksak ut. Öva på att inte dra har vi gjort sedan dag ett. Fördelen med liten valp är att han kommer ingenstans av att dra, så han ger sig rätt snabbt ändå. Och givetvis har vi stenkoll på cyklister etc.

jenmjao
6/15/16, 10:29 AM
#4

#3 Min hund låg emot en vägg utanför en butik bredvid mig och drack vatten och en cyklist svängde av emot oss och körde 3cm ifrån min hunds svans, hade han kört över svansen hade jag blivit totalt tokig, Eller hund, det här var valpen.

Att säga åt folk är nog den enda lösningen. man kan säga att man tränar, eller bara "tyvärr får inte hälsa" lyssnar dom inte dra till med at thunden har smittsam skabb eller något så ger dom nog sig. Om ni inte orkar "pipa" och kvittra efter hunden skulle jag rekommendera att ta ut en pip ur en pipleksak och börja trycka på, det hjälpte mig med min vuxna hund när jag var förkyld och inte hade rösten!

poodlelicious
6/15/16, 11:37 AM
#5

Jag hade inte låtit honom hälsa på någon alls. Det finns ingen anledning att skapa förväntningar på att han kan få hälsa på vem han vill under promenader. Sätt dig utanför ett köpcenter eller nånstans där det är mycket folk och bara sitt. Ha honom i knät eller bredvid och bara sitt. Låt inte någon hälsa. Han får ynka hur mycket han vill det är inte ett dugg synd om honom.

[Forest]
6/20/16, 9:25 PM
#6

Vi har med en hund som anser alla andra är ute på promenad för möta upp henne… Nu vet hon om att man inte får hälsa på alla utan dom matte/husse verkligen känner. Enligt henne så känner hon alla. Du ska vara glad på ett sätt att din valp ser andra som intressanta och inte så rädd, tycker du ska köra på den träningen som du gör idag med inte låta han hälsa på folk. Du får snabb på hejda folk som vill hälsa på honom och säga vi tränar så nej han ska inte hälsa på främmande personer.

Annons:
Nymphadora
6/22/16, 8:32 AM
#7

#6 Ja, vi kör på så och det går bättre och bättre, t.o.m. i stan där det kryllar av folk.

chb
8/7/16, 7:24 PM
#8

Jag prövade honom genom att vara i folk massor så att han inte kunde undvika det men samtidigt bli mättad. Min vovve orkar inte hälsa på alla som hälsade till slut

Nymphadora
8/11/16, 8:23 AM
#9

#8 Han har blivit tusen gånger bättre nu, så idag har vi inte problemet längre. :)

Upp till toppen
Annons: