Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2905 ggr
Wick
6/13/16, 7:50 PM

11åring, status.

(ett litet längre inlägg)

Jo jag tänkte bara höra med er som också haft en gammal pudel. Vi  har en dvärgpudelhane på 11år som är vit. (utan stamtavla men båda föräldrarna var också svarta dvärgpudlar.)

Lite nuvarande status på honom:

•Han har lite till och frånkommande problem med öronen i form av vax och ibland öroninflammation. 
•Han har fortfarande tillräckligt bra syn för att se objekt och så men visar tendenser av problem vid skymning/mörker (veterinären noterade att hans ögonsyn hade försämrats förut när han var där.) 
•Han har olika sorters knölar på kroppen som blir fler och fler sakta men säkert. Vissa är rosa och jag tror de kan vara vårtor efter lite googlande, sedan har han mörka knölar som inte är så stora men det kommer någon sorts vätska från dem- kanske till och med blod som torkar fast i pälsen. Den värsta "knölen" han har är ljusrosa och större än alla andra ljusrosa knölar.  Den verkar störa honom till och från i form av att han kan slicka på den. Det kan även komma blod från den ibland vid kanten. Den ser lite läskig ut.
•Han läcker lite kissdroppar ibland. (mer sällan nu av någon mystisk anledning)

Hur ser åldersknölar ut på hundar?

Hans sjukdomshistoria så kortfattat som möjligt lyder: kastrering som unghund, operation för att ta bort stenar ur kissröret och fick specialfoder för problemet då det var av den återkommande sorten.

Därefter så fick han mystiska halter i ena frambenet då och då. Det visade sig tillslut på dagen då han inte alls var sig själv och vi åkte akut till veterinären att han hade akut pankreatit. Här dök det även upp misstankar om cushings då han drack mycket vatten och var flåsig.

Men han tillfrisknade och fick nytt specialfoder.

Nu så dricker han normalt och har alltid haft god aptit. Dock så flåsar han väldigt lätt och ibland orkar han inte gå så långa promenader utan att han vill börja gå och då tar vi det i hans takt. Har märkt att han hamnar lite i obalans efter han rest sig upp. (väldigt små signaler) och han är rätt så stel.

Hans psyke är väldigt arbetsvilligt och han vill gärna vara med och träna för lite godis eller spurta mot bollen som jag inte kastar så långt längre. Han älskar det verkligen. Men känns som att hans ögon är lite ledsna när han ligger ner på golvet inomhus ibland, vet inte om det har att göra med den blåaktiga tonen han har fått eller att han blivit äldre.

Min fråga till er:

Hurdan var era pudlars hälsa runt 11års åldern? Var det liknande? Hur gjorde ni med motionen? Träning/aktivering?

Sidnot: Om det är så att dessa knölar är cancer så kommer han inte få genomgå någon behandling eller operation. Då kommer han få somna in istället och tänket vi har just nu är att så länge han är glad och vill äta och inte har ont (detta är dock svårt att se tycker jag) så ska han få vara kvar hos oss. Älskade hund.

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Annons:
jenmjao
6/13/16, 8:07 PM
#1

Min mamma har en dvärgpudel hane på 12år.
Jag har bott ihop med honom sens vi köpte honom tills för något år sedan då jag flyttade hemifrån, han har fått vårtor sens han var 5år och uppåt (tror han har 2-3styckna), han har haft problem med fästingbett som svullnat upp, och tänderna. Vi var nyligen med han till veterinären för att kolla tänderna (kanske var ett år sedan) dom sa att det var akut att fixa och vi bokade tid, men det blev uppskjutet, han fick problem med analsäckarna där mellan (han är okastrerad), och efter det så har vi opererat bort tänder, och fixat dom, så nu väntar vi och ser hur länge han kommer klara sig.
Hos min mamma får han nog inte så mycket motion, hon kanske går 1timme om dagen uppdelat, men kommer jag blir det mer aktiviter oftast och han älskar det, han är otroligt pigg och frisk, vi kollade upp hans hjärta innan vi skulle fixa tänderna (eftersom om dom har hjärtfel och blir sövda kan det bli akutfall och behöva åka till strömsholm). Han har bara en slappmuskel i hjärtat och dom ritade upp och förklarade allt, därav hostar han också, vid ansträning eller om han blir för nervös. Men han klarar av precis allt som han klarade av när han var yngre, han blir inte trött fortare och tycker allt är jätte kul.
Läcka kissdroppar har han också gjort, alltså bara någon droppe, men vet inte om han gör det längre då jag inte bor där, men han gjorde det oftast när han sov.
Han har också en knöl som han haft i några år, den är under huden och har inte växt alls och känns som världens minsta silikontutte (hahaha), vi bad veterinären kolla på den förut och dom sa att om dom inte tog prover och stack han med nålar skulle vi inte få svar på om den var farlig, men dom själva sa att det inte behövdes och var onödigt då han var så stressad där borta så ifall den skulle växa eller förändras skulle vi ta det, annars låta det vara. Den har vart likadan hela tiden så jag tror inte den är något problem.

Min kusin hade en dvärgpudel hane som vart 16-17år (tror han precis skulle fylla 17 när han blev avlivad), Han hade vårtor och några knölar, han var nästintill helt blind och var påväg att bli döv men lekte ändå med hennes pudelvalp, han led även av epilepsi och var därför han i slutändan blev borttagen när anfallen blev för många och för ofta.

Wick
6/14/16, 6:57 AM
#2

#1 vill bara tacka enormt för den snabba responsen och all information du delade med dig. 🌺

Jag tror min hund också har en sån där knöl som är som en liten silikontutte under huden på sin mage. Jag gissar på att det är en fettknöl. 🤔 Vår hund har också en hosta men den uppstår lite då och då utan anledning, typ som att han försöker hosta upp något som inte går. :o

Aa min hund läcker också kissdroppar efter att han har legat ner, nu endast på morgonen men vi ska prova med en medicin vi fick utskriven av veterinären och se om det försvinner.

Får jag fråga hur ni märkte att han hade tandproblem? 

Detta är väl det jag reagerade på mest: "Men han klarar av precis allt som han klarade av när han var yngre, han blir inte trött fortare och tycker allt är jätte kul." Då detta med tröttheten inte appliceras på min hund. 😕 Därför känns det jättebra att få läsa din text och hur det har gått med din  & din mammas hund rent hälsomässigt för att få ett hum om hur det är för andra hundar som börjar komma upp i åren.

Så tack så jättemycket för ditt svar!

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

jenmjao
6/14/16, 9:25 AM
#3

#2 Det är precis så min mammas pudel gör! Hostar och hostar som att ahn försöker få upp något, ibland ser det nästan ut som att han ska kräkas! Därför vi fick kolla upp honom hos veterinären innan han sövdes, det var bara en slapp hjärtmuskel men det kunde vara mycketmer och mycket värre saker.

Hans tänder kan inte en människa med syn undvikit. Dom har varit otroligt fula jämt, och vi har inte tänkt mer på det, tills jag såg efter honom och skulle ge han en godis men jag kände att en tand var lös, jag ringde min mamma och skällde ut henne något brutalt eftersom hon borstar tänderna på honom SKA hon märka sånt. Men det är bara jag som ser när han har problem eller inte.

Dvärgpudlar brukar vara pigga och glada djur, Min mammas pudel är en aning grinig för jag har skaffat valp (finns inget värre än valpar för en gubbe som han), men annars hänger han med. Men jag vet inte hur han är eller ens mår ibland hemma hos min mamma, jag vet bara det jag kan se.

Wick
6/14/16, 1:15 PM
#4

#3 Ja, exakt så. 😮Tack så mycket för att du berättar!! Det uppskattas massor. Okej jaa! För vår gamling så är det lite jobbigt ibland med vår yngre hund som nu är 6år då hon gärna vill leka och bossa över honom… (tex. försöka ta leksaker från hans mun, det är så svårt att hinna ifatt hennes racer-fart haha)

För övrigt så är han så himla lättlärd och han förstår så himla bra vad jag vill att han ska göra utan att jag direkt har lärt honom det så noga. Dock så är det väl några enstaka tillfällen som man lyckas (innan han har lärt sig det).

Tex. så lärde jag honom att stå upp från sittandes/liggandes idag på ca. 5-10min. Antar att jag hade fördelen med att han inte orkar studsa och hoppas som 6åringen. 😃 Provade även använda klicker vilket jag kände fungerade bra och var riktigt kul faktiskt! (försökte även lära honom backa men lyckades väl 2 lite halvdanna steg xD)

Dock så har han börjat halta lite i sitt högra framben efter att han har legat och vilat på golvet. Vet inte om det beror på att jag har lekt/tränat med dem ute på tomten idag eller att han kanske har fått en streckning… När han börjar halta så brukar det gå över efter ett tag. 

Ber om ursäkt ifall jag skriver mycket eller så, känner mig så glad och tacksam att du svarar.^^  Tycker bara det är så synd då han har massa vilja och glädje till att leka och göra tricks för bollen men att det kanske gör att han blir halt eller påverkar honom negativt… Kanske kan byta ut den där gula bollen mot någon dragkamps leksak så det inte blir så mycket spring. hmm.🤔 Och nu skrev jag massa mer text igen haha, sorry!! xD

Jag blev dock lite nyfiken nu på vad din valp (om det fortfarande är en valp) är för ras? 🙂

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

jenmjao
6/14/16, 1:31 PM
#5

#4 Jag tycker det är kul att svara ;)
Min tik har då hållt på något otroligt emot våran gubbe, jag bodde hemma när jag köpte henne för över 5år sedan så hon är uppväxt med gubbhunden och hon ÄLSKAR att köra över honom och retas, det är inte förns nu vid 5års åldern hon lugnat ner sig och kan vara retsam på mindre jobbiga sätt.

Det känner jag igen ifrån Fire (som dvärgpudeln heter), han har lärt sig morra på kommando, skälla på kommando, säga ARF/VOFF på kommando, han lär sig allt bara man lägger energi på det, tränade att sluta dra med honom förut han hajade det direkt och gick jätte fint i kopplet med mig (men inte med min mamma).
Klicker funkar dock inte på Fire han är rädd för ljudet AHHAHHA.

Halta kan hundar göra, även unga hundar, min tik haltade till och från förut pga streckningar eller annat, jag masserade och stretchade henne konstant, hon är väldigt fin i kroppen och det har inte gått till överdrift, jag har även stretchat och masserat dvärgpudeln nästintill jämt, jag upplever att det hjälper, Annars finns tillskott att köpa som MSM och grönmussla, inga farliga saker och det ska hjälpa lederna och massa annat :)

Skulle säga att kamplekar med fel/rätt hund kan skada mer än att kasta en boll, kastar du bollen kan du kontrollera själv hur långt du vill kasta, och hunden kan kontrollera själv hur den rör sig, men om man kampar håller hunden "emot" vid kamplek och de tkan lyftas och kastas åt sidan, är dom inte vana kan det skada mer.

Min tik som är 5år är en Schäfer/labrador (hon som retats med dvärgpudeln) och min valp som snart blir 5 månader är en belgiskvallhund Malinois.

Wick
6/14/16, 2:31 PM
#6

#5 Awesome! Hahaha, älskar när det blir så. xD Vi har lite likadant ibland tex. när dogsen ska ut med mamma så springer dem och gömmer sig och skäller. När vi ska ut (jag/brorsan) så kommer dem och väntar vid dörren. Sen när mamma dammsuger så tokskäller hundarna och hon säger åt dem fast de lyssnar såklart inte. När jag dammsuger så försöker jag köra mer med kroppspråk än att skrika på dem och ja, det funkar liiiite bättre. ;) Men aa, Nova är väldigt "mammig" och ska alltid titta vad mamma håller på med, gärna mitt i träningen med mig. xD

Tack för tipsen :3 har aldrig stretchat mina hundar men när jag kliar deras bakben så brukar de sträcka ut på benet. Kanske kan kolla lite youtube videos på hur man stretchar hundar :D Jaa jag tror sånt skulle göra gott, har läst lite att seniorfoder brukar ha extra tillskott som är bra för lederna (just nu äter han mat för steriliserade hundar).  Och aa det är sant där med kampen, hade inte tänkt så långt. :D

Ooh! Tror det är belgiska vallhundar jag brukar se ibland när jag är ute med dogsen då! :D de är rätt så smala och höga och travar lätt fram med mörk "mask" och ljus kropp typ (kort päls), men det kanske är en helt annan ras. :o xD

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Annons:
jenmjao
6/14/16, 2:39 PM
#7

#6 Mammas pudel är mammig med mig ;) Kommer jag hem ska han strikt vara med mig, f*n ta allt som hamnar ivägen tycker han. Han kan även gå lös med mig, men sticker gärna om mamma släpper honom. Hon kan även stå och skrika på honom för han skäller, men jag säger bara till han lugnt och knäpptyst… i 30sekunder, Lite bättre än mammas metod.. men men hahaha.
Dammsugare kan ju vara hemskavarelser, men mina hundar har aldrig brytt sig, eller jovalpen, men han leker med allt, kartonger, dammsugare, golvmoppen, flaskor, och allt annat roligt man kan röra vid istortsätt.

Jag gav min tik grönmussla innan, och nu får min valp MSM för att han ska bli bra i kroppen, Hann aldrig märka skillnad på tiken med grönmussla innan jag tappade bort mig i att ge det, så sa börja om på nytt nu. Min mammas pudel har haft små problem med kroppen, mest för att han inte blivit "uppvärmd" innan, t.ex lät jag han hoppa över ett stort nedfallet träd när han var 5-6år utan att ha tagitpromenad innan, då sträckte han sig och skrek och hade ont i några dagar. Så att värma upp hunden, stretcha och ge tillskott skulle jag kunna rekommendera.

Precis det stämmer, Just mallar/malinois (finns 4 olika belgiskavallhundar) har svart mask, kort päls, är smålånga (hanar är längre än tikar såklart), ljusbrun/orange päls eller som det kallas "fawn" eller i pudelformat "aprikos" ;) Dom är arbetsmaskiner, ser fram emot att han blir vuxen och vill lite mer. Min tik som är blandras har "Malinois" teckning och färg så min pudelherre hatar valpen lite extra eftersom han är otroligt lik min tik.

Wick
6/14/16, 8:53 PM
#8

#7 hahaha jaa ;) xD

Okej, var faktiskt precis iväg till CRT med mamma och köpte Glucosamin tillsammans med hans foder. 😃 (rekommenderades av hon som jobbade där) Så får se om hans stelhet blir något bättre nu :D 

Åh, tack för tipsen. Tex. grönmussla hade jag aldrig hört talas om om du inte hade nämnt det till mig och detsamma med MSM, så det känns bra att ha lite kunskap om vad man kan ge och göra för att förebygga eller hjälpa. :D Och jaa, jag har nog aldrig tänkt på uppvärmning till hunden, bara när jag ska ut och springa med Nova för då går jag lite först så vi får upp blodcirkulationen. 👍

Okej, då måste det vara en malinois! :D Har du någon bild på dina hundar? (om du vill visa) 

Spännande med en hund som verkligen vill arbeta mycket, jag har ingen aning om hur sådana hundar är. Vad har du för planer för valpisen då och varför ville du ha just en malinois om jag får fråga? :) Och aa, kan tänka mig det hihi. Skulle nog vara samma för vår gamling xD

Just nu så drömmer jag mig faktiskt bort till när jag flyttar hemifrån och förhoppningsvis köper min egna hund. Tanken om att bo ensam är lite av en skräckblandad förtjusning. Men det är ett tag kvar innan jag flyttar, har minst 2 år kvar på universitetet och har inte ens körtkort än. xD

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Wick
6/14/16, 8:59 PM
#9

Hittade en schysst stretch video jag definitivt kommer prova med dogsen:

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

jenmjao
6/14/16, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Vad bra! Och nej du, MSM hittade jag nyligen och grönmussla hade jag ingen aning om för 3år sedan, jag undrade varför man skulle ge sin hund MUSSLOR?! hahahaha så jag läste på lite, man lär sig nya saker om hundlivet varje dag och det är bra sålänge man tar in informationen rätt. Man kan även lära sig fel men då får man acceptera det, man får kolla upp allt man hör och läser också, så man kan få fler "referenser". Jag hade aldrig heller tänkt på uppvärmning men när stackarn sträckte benet så vart det så självklart..

Malinois kallas för adhd schäfer, eller schäfer på speed ;) Jag vill ha något att arbeta med och något att skapa mål med, Min tik är otroligt duktig och lättlärd men hon är inte på min nivå i att göra saker, hon gör saker men njaaa, roligare att få sova, springa och äta. Träna är ju superkul, men inte riktigt för länge. Malinois är min drömras, även bruksschäfer, Min pappa köpte en malinoisvalp och så tog jag hand om honom de första nätterna, min pappa hade valpen sammanlagt 2nätter under 1,5 veckas tid och ville efter det sälja hunden för det var för mycket ansvar (han är ganska impulsiv ja..) Men då sa jag nej, nu är han min, och det gick bra. :)

Jag är 23år, jag blir 24 i höst, jag har egen lägenhet och bor ensam med hundarna, jag har inte heller körkort, men jag har psykiska problem så jag är hemma ganska mycket och försöker få pli på mig själv. Det är jobbigt att bo själv, men det är sååååå värt det, man kan vara ifred, man kan gå runt naken, man kan gå ut när man vill, ingen tjatar på än, man sköter sina hundar som man vill (dom störs inte av andra människor eller av andra människors "regler"). Ugh jag skulle gå under om jag vart tvungen att flytta hem igen, är beroende av min egentid just nu.

Lägger in en bild på mina egna hundar också ;)

Wick
6/15/16, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Ja, precis! Det är så jag tänker också, men jag har en tendens att "acceptera" allt jag hör, men ju fler källor man har till saker och ting desto bättre såklart. Sedan får man bilda sin egna uppfattning och om det är fel eller rätt får man se. Trial and error som du beskrev. Det är verkligen så, att man lär sig nya saker hela tiden och det tycker jag är underbart! Då kan man utvecklas och förbättra livet för en själv och hundarna ännu mer. :D

Ah, jag förstår! Det är kul att höra att du har kommit till insikt med dig själv och vad du vill, själv så är det lite luddigt men det kommer nog med tiden tills man hittar "rätt". Hahaha, skön farsa ju! Och tur för lillkillen att du fanns. :D

Jaa, så skönt att slippa allt gnäll och onödigt tjafs. Att endast behöva fokusera på sig själv och sin "egna familj" och inte känna oro, att inte bli störd och ha möjligheten att forma dagen som man själv vill. Det jag befarar är alla hushållssysslor som kommer chocka en haha. 

Vad tungt det måste vara att ha psykologiska problem… Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara och hoppas det kommer bli bättre för dig! :D Jag är förövrigt hemma väldigt mycket också och jag gillar det. Älskar att chilla på tomten med dogsen när det är såhär fint väder eller sitta inne och kolla på anime. Jag har inte så stort behov av att umgås och har aldrig haft det (förutom vid enstaka tillfällen), vet inte varför. Men tror jag får ta tag i det här litegrann nu, jag känner bara att jag helt enkelt inte orkar.. Det är jobbigt med olika trassel hit och dit, från mitt håll eller från deras. Detta kanske kan ses som larvigt men av den lilla skaran vänner som jag känner tillräckligt så att jag kan umgås med dem så är majoriteten killar och jag tycker det är jobbigt när det indikeras om att killen har känslor för mig. Då blir det att jag tappar lusten att umgås och hellre vill ta avstånd pga. att jag är själv olyckligt kär i en annan kille (har nog kommit över det ganska bra nu dock). Så orkar helt enkelt inte med killar som har känslor för mig just nu. (ibland så skulle jag själv vilja vara kille så man slapp problem med kärlek och kunde gå shirtless utan att det skulle anses onormalt). Ett annat problem är att jag gärna ses ganska tidigt, inte när hela dagen har passerat för då vill jag ta det lugnt pga. att jag vaknar så himla tidigt. Jag orkar inte riktigt vara uppe sent och pallar inte dra ut och dricka alkohol. Jag är väl en tråkig person och alla andra är nattmänniskor. xD Men jag är inte olycklig över det och känslor är inget man styr över direkt så det får man ta med en nypa salt. Saker blir bättre med tiden och jag känner ingen stress.

Jag har varit en spelnörd i ungefär hela mitt liv och är 21år, men jag har lagt spelandet på hyllan nu sedan ca. 1 år tillbaka och ångrar att jag har spelat så mycket i mitt liv. Men aa, jag antar att det var skönt att koppla bort verkligheten ibland och det var ju så kul och allt annat var ju bara så jobbigt. Sedan dess så har jag känt att min livssyn har ändrats väldigt mycket och jag börjar finna mig själv mer och mer för varje dag. Jag ser fram emot morgondagen.

Vilka vackra ögon hon har!Hjärta Jag älskar gula ögon på hundar, det är ju lite sådär varglikt och vilket sött litet ansikte han har. :3

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

jenmjao
6/15/16, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Min hjärna fungerar som en svamp med hundinformation jag tar in ALLT alla säger och kan även ta in fel information och minnas den som "rätt" för jag inte minns om jag kollade upp källor och liknande, Men det är alltid kul att lära sig nytt, speciellt om intressanta saker som just hundar och deras välmående.

Min pappa är ganska rolig, men jag visste nog ifrån början att det här skulle bli min valp ;) Jag känner pappa ganska väl.

Jag är jätte dålig på allt som har med att bo ensam att göra, städa, diska, tvätta, allt sånt där. Men jag gör det, men just nu är det som en bomb över mig för min kille har vart hemma hos mig och det har blivit dubbla disken på sååååå mycket kortare tid. Så jag får ställa mig och diska idag, och imorgon blir det sortera alla räkningar, dammsuga borde jag också göra nu, men man får priotera lite när man inte orkar allt samtidigt.
När man mår psykiskt dåligt finns det bara en person som kan hjälpa/rädda än, och det är man själv.
Jag vet hur du har det, jag hade likadant, jag var anti att alltid umgås, och jag hade bara killkompisar (tjejer var så dryga), jag umgicks med dom, dom blev kära i mig, jag hade inget intresse, dom var jobbiga, dom kom och stökade ner, vi var ute hela nätterna. Men det där är något man lär sig, du behöver inte vara med vänner varje dag, inte ens varje vecka, äkta vänner finns alltid kvar! Jag var också olyckligt kär konstant förut, men jag slutade "bry mig", eftersom jag är så medveten om mina psykiska problem så började jag öva på allt och en av dom sakerna är att inte vara beroende av andra människor på fel sätt. Du kan skriva i privatmeddelande till mig om du vill :) Så kan vi prata mer om sånt här.

Måste lägga in en bild på pudeln jag talat så "illa" om ;) Herr gubb Fire.
Jag har någon slags kärlek för pudlar och jag smälter av den där svarta på bilden du la upp <3

Wick
6/15/16, 10:34 AM
#13

#12 Ja verkligen, grymt! Jag önskar att jag hade bättre minne när det kom till information och liknande men det är kul när det är intressant och då går det lite bättre.

Hahaha, det är bra det :D 

Hihihi, jaa! Kan tänka mig att det lätt blir så, därför borde man kanske försöka diska direkt så att det inte hinner stapla upp sig, men det är inte det lättaste när man blir trött efter maten. x) Bor du i samma län som dina föräldrar eller flyttade du en bit ifrån? Jag vill gärna bo rätt nära om jag får chansen men om jag hittar något drömställe längre bort så kommer jag inte tveka.

Okej, ja :) men vad häftigt att du har upplevt likadant!

Ååh snygga Fire!! Då måste jag säga att du skulle nog älska henne, hon är världens charmtroll och myshund men ack så snabb hon är! Just nu så ligger hon på rygg i soffan och ser söt ut. Oftast när hon sover så ser man lite av framtänderna eller en liten tunga som sticker fram. Hon har även lyckats charma min pappa som inte vill ha en till hund.  Nu så lägger han sig i gräset och låter henne slicka honom på ansiktet och armarna efter att han kommit hem från jobbet och hon brukar vila i hans knä när han lyssnar på musik. Nackdelen med en svart pudel är att det är otroligt svårt att få en bra bild på dem, det krävs ett visst sorts ljus typ och minsta skakningarna och det är kört. xD

Isak haltar inte längre för övrigt och en liten rolig sak med honom är att när man tex. frågar honom "vill du gå ut?" eller liknande så brukar han bara stå där och kolla på en med uttrycket "bara om du har godis, annars rör jag mig inte ur fläcken!". Men om jag går ut först så kommer han alltid med. 

Har också en plan nu också, tack vare ditt tips :D Att innan jag går ut på tomten och tex. kastar boll så ska jag gå en liten promenad med dem för att få igång blodcirkulationen så de blir uppvärmda. För när vi är inomhus så vilar dem bara. \o/ Wohoo! Tänkte även prova att stretcha lite sen när vi är ute idag. :D

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Annons:
jenmjao
6/15/16, 10:48 AM
#14

#13 Jag har så ofrivilligt, men det är väl gudsgåva, säger jag som inte är troende.

Det försökte jag med när min kille var här, men då var det 2 av allt, + mer så jag orkade tillslut inte och så åkte vi bort och poff nu är min lägenhet hemsk. Jag bor i samma stad tillochmed, Mina föräldrar bort ganska nära med bil, men tar en bra tid att gå till dom eller cykla. Jag skulle inte vilja bo längre ifrån dom än vad jag gör, jag älskar min familj.

ÅHHH älskar det, älskar vampyrtänderna <3 Min kompis har en svart dvärgpudeltik, jag är kär i hunden! Hon sitter alltid med vampyrtänder, stampar med framtassarna i backen när hon är busig och är bara så underbar, och jag vet hur svårt det är att få en bra bild på henne ;) Det är svårt med alla pudlar skulle jag nog säga, dom rör sig, dom har krull och dom döljer gärna ögon/nosfärg med pälsfärg (kanske inte vita), men i verkliga livet finns inget bättre än en pudel och lite pudelgos!

Hahahah mina hundar är raka motsatsen, även pudeln, reser man sig upp då jäklar då gäller det! Då vet dom då ska dom springa till dörren, pudelherren ska skälla ut mig helst, man får inte heller ta på sig strumpor av någon anledning för Fire, för han förknippar det med att gå ut och gå.

ÅH vad bra! Det låter toppen, man ska ta hand om sina små liv så dom inte skadar sig i onödan, manvet ju redan att man kommer förlora dom för tidigt oavsett om dom dör vid 18årsålder, det är fortfarande för tidigt :( Hoppas det går bra :D!

Wick
6/15/16, 4:33 PM
#15

#14 Hahaha, ja det är ju toppen-nice! :D Det jag känner med religion är att man kan inte bevisa/motbevisa att det existerar någon gud men jag är också ateist.

Okej aah hahah, bomben när man kommer hem xD Okej, härligt! Ja,  för om avstånden blir långa då kommer man inte kunna ses lika ofta och enkelt. Jag kommer troligtvis bo med ca en kvarts gångavstånd till att börja med om jag lyckas få boende. (finns massor av hyresrätter).

Hahaha jaa det är såå sant! Jag har lärt mig att om man ber dem sitta och håller i en leksak/godis så sitter de himla vackert. ;) Isak som är vit är väldigt fotogenetisk om man jämför med Nova, han blir i stort sätt alltid bra på bild förutom när dem fotas tillsammans för då blir det så stora kontraster för stackars mobilen. xD Och aa, krullet… xD Gärna så ska det täcka för ögonen just när man tar bilden.

Hahaha :D startklara på sekunden alltså! ;) Det är lite samma sak här med strumpor och skor för går alltid runt barfota hemma. :D

Det är så härligt med hund!❤️ Ett litet citat jag kom på idag tycker jag passar rätt bra: "A home is not a home without a dog."

Ja precis, den tiden för dem är hela deras liv men för oss är det alldeles för kort. Det gick rätt så bra, han är mycket stelare i bakbenen än frambenen kändes det som och jag försökte göra som på den där videon. Gjorde också endast på ena sidan för tror inte han skulle gilla om jag vände på honom. (Han blev aldrig tillräcklig tränad med hanteringen tyvärr.) På Novisen så gjorde jag båda sidorna och det gick bra, mutade båda dogsen med lite kli och strykningar så de tyckte nog att det var skönt. :D

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

jenmjao
6/15/16, 6:45 PM
#16

Det är jätte skönt att bo nära "sitt hem" hahahahhaha låter så dumt, men man är alltid hemma hos sina föräldrar ;)

Sådär är det för mig också när jag ska fota båda hundarna, att fokuset blir olika, jätte jobbigt när man fotar med sin idiot mobil, Önskar att jag hade en riktig kamera och kunde ta riktigt fina bilder istället, eller filma liiite normalt. Jag älskar svarta och aprikosa pudlar, aprikosa bara för Fire är det men gud för svarta, smälter när jag ser valpar eller sådana tillsalu..

Jag har alltid strumpor på mig, förutom på morgonen och när jag sover såklart hahah, Hur kom dom annars av? Men min valp reagerar på när jag tar på mig bhn ;) Den används inte så mycket hemma.

Det är så sant, fast jag skulle nog säga att jag inte skulle vara mig själv utan hund, hund är mitt liv.

Min tik stackarn får stå ut med allt jag hittar på, jag kastar henne hit och dit, klipper klor och filar klor, putsar tassar (tassalva är det värsta hon vet), det går att träna upp sånt, men krävs mycket godis hahaha och tålamod såklart. Men det är bra att du gör något iallafall, och tillskottet ni köpte kanske hjälper men det kan ta en stund innan det börjar verka så döm inte för snabbt!

Wick
6/16/16, 12:59 PM
#17

#16 so true, so true, man får helt enkelt bara fler hem ;)

Ja, mobiljäkeln suger! x) Tycker nästan mina äldre mobiler som tog mindre bilder fick bättre skärpa. Jag har en gammal canon EOS 450D som inte riktigt används förutom när jag inte vill riskera något med min nya (köpte 650D förut), kanske skulle kunna ge bort den? :o (går dock inte att filma med och vet inte helt om jag får, men personligen så hade jag velat det).

Jaa de är så himla sööötaaaa! Jag tycker ju såklart svart och vitt men skulle gärna prova aprikos/röd eller typ träffa en sån IRL. xD Men håller med, svart är hur sött som helst, bara så synd att de är så svåra att få bra på bild. (älskar att fota men är inte någon höjdare på inställningar i kameran). 

Ahh! Haha, jaa de måste ju av nån gång xD jag blir typ varm om fötterna och får en känsla av att jag inte kan ha på mig dem längre. Har även en vana att lägga strumporna lite överallt då jag bara måste ta av mig dem just DÅ vilket min mamma gärna kommenterar ibland. 😇 (det sker av mitt undermedvetna så kommer aldrig ihåg var jag lägger dem heller xD) Haha, smart hund ju :D Jag har i stort sätt aldrig BH, ibland inte ens när jag går ut, tycker inte det är skönt så försöker avstå till den mån jag klarar av. xD (kör bara utan bygel).

Hihi, fint sagt! :D 

Min tik stackarn får stå ut med allt jag hittar på, jag kastar henne hit och dit, klipper klor och filar klor, putsar tassar (tassalva är det värsta hon vet), det går att träna upp sånt, men krävs mycket godis hahaha och tålamod såklart. Men det är bra att du gör något iallafall, och tillskottet ni köpte kanske hjälper men det kan ta en stund innan det börjar verka så döm inte för snabbt!

Hahah, men det är ju jättebra! Fick låna en liten nagelfil till dogsen igår som jag ska testa litegrann :D aa, det är nog det alltså, då blir ju upplevelsen rätt positiv iallafall när de får lite gottigheter. Ja precis, ska bli spännande att se! :D

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

[Forest]
6/20/16, 9:20 PM
#18

Har ingen som är så gammal än. Men jag är uppväxt med en mellanpudel som vart 16 år, då med nedsatt syn och hörsel men pigg och glad trots detta. Jag tycker ni bör kolla upp knölarna öven göra en bättre hälsokoll på eran. Du har fått jätte bra tips vad du kan göra jag anser att så länge den äldre hunden vill och kan så kan man hitta på lite saker som den tycker är roligt 😉

Wick
6/22/16, 8:55 PM
#19

#18 Tack för att du delade med dig av infon och skönt att er mellanpudel inte blev blind eller så  som vissa kan bli. Jag upplever han som pigg och glad (mestadels utomhus eller när det är godis/promenad på G). Han är alltid taggad på att gå ut på tomten och är med på noterna. Men det är just det: att det verkar som att han inte orkar så mycket som han själv tror. 

ja, känner mig jättetacksam. :) Jag funderar ständigt på vilken aktivering jag kan göra med honom då han har begränsat med ork (måste ta det lugnt). Det jag tänker på är: Mer trickträning och lite träning som kan liknas vid rallylydnad för nybörjare. (inte så fysiskt ansträngande) Sedan även lite nosaktivering för det är han duktig på och det verkar han gilla. Men det känns svårt att veta var gränsen går för honom…. Och vid promenaderna så försöker jag variera hur de blir och har en liten favorit"skog" som är rätt nära. Lät han bestämma vägen en kväll och det blev lite av en magisk kväll tyckte jag.  Han blev trött i slutet men tror han tyckte det var kul också. :) (väldigt intressant att se hur han valde att gå, men han tvekade en del och väntade på mig så jag fick bjuda fram honom lite emellan åt)

Vi var hos veterinären med honom nyligen men då undersöktes inte knölarna alls så jaa det hade varit skönt.. :)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

[Forest]
6/23/16, 10:12 AM
#20

19 Lite nosarbete i trädgården brukar uppskattas :) Äldre hundar sover i regel mer, vi gick ofta långa promenader trots att våran var en gamal men det räckte med en långpromenad per dag innan var det 3 st + alla äventyr som hände :P

Annons:
Wick
6/25/16, 12:18 PM
#21

#20 jaa precis :) vad mysigt! najs :3

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Upp till toppen
Annons: