Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5091 ggr
poodlelicious
2016-06-12 22:26

Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut?

Har en mellis på ett år ungefär som fått såna hemska tovor i nacken. Klipper honom i T-60 och planerar att ställa ut honom efter sommaren. Hinner pälsen växa ut om jag rakar ner den nu? Kan alltså spara pälsen på huvudet och öronen. Det är nacken som är tovig.

Annons:
Catta-
2016-06-12 22:36
#1

Jag hade inte vågat. Nacken växer långsamt. Bada ofta och ha i mycket balsam

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
2016-06-12 23:09
#2

Räkna med 1-2 cm per månad, men också att den päls du väntar mest på är den som tar längst tid på sig att växa ut 😉Som Catta säger, bada ofta och använd balsam. När du upptäcker tovor så red ut dem, använd borstspray (jag brukar ta en klick av det vanliga balsamet och blanda med vatten i en duschflaska, men det finns mängder av varianter på marknaden) när du borstar. Aldrig borsta en torr päls! Är det besvärliga tovor så är det bäst att bada om hunden när du fått ur tovorna. Bada gärna _innan_ tovorna kommer, om det så är var fjärde dag. Bad och fön är mycket mer skonsamt än tovutredning.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
poodlelicious
2016-06-13 08:22
#3

Högst medveten om att det handlar om att jobba förebyggande. Han har inte bott hos mig fram tills nu så hans pälsvård har varit eftersatt. Frågan är om det är snällt mot honom att försöka reda ut det.

Amandla
2016-06-13 09:24
#4

Det beror på hur illa det är. Är det filtkakor så är det svårt och sen lossnar det ofta lite onödigt mycket päls om många tovor reds ut, plus att pälsen som är kvar blir sliten. Inte bästa förutsättningarna med andra ord. Men återigen, det beror på hur illa det är. Eller så satsar du på utställning nästa år och klipper nu.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
poodlelicious
2016-06-13 10:53
#5

Nja riktigt så illa skulle jag inte säga att det är. Det är mer att det ligger som ett band över hela nacken. Jag ska pröva att nysta lite i det så får jag bestämma mig sen.

Upp till toppen
Annons: