Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1226 ggr
Haztparken
2016-05-31 12:43

Bad utställningspäls

Har min yngsta Storpudel Nyx i utställningspäls och har fått instruktioner av hon som klipper att innan utställningar ska jag bara bada henne med schampo för pälsen blir för mjuk om jag har balsam i också.

Min fråga är, behöver jag ha balsam i till vardags? Har alltid haft det men hon har generellt rätt mjuk päls och badar man då bara med schampo så blir den hårdare och kännes mycket bättre.

Tänker att om den är för mjuk borde den väl trassla ihop sig lättare? Eller behöver pälsen balsamet för att hålla sig bra? 🙂

Annons:
Catta-
2016-05-31 21:19
#1

Nu är Luna kortklippt men de ställen hon har lite längre päls på tovar pälsen mycket mindre om jag har balsam i. Det är inte alltid jag orkar använda balsam men jag tycker att pälsen blir mycket mjukare och lättskött med balsam i och hålls fräsch längre. Somsagt blir pälsen lite strävare och mer lättfriserad utan balsam så det är att föredra att inte ha i när man ska klippa annars är det nog en smaksak.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Nalle-]
2016-06-01 12:38
#2

Spontant funderar jag dock på om pälsen blir sprödare av att inte använda balsam och därför går av lättare? Men jag vet inte, jag har alltid badat med balsam när min varit i utställningsfrisyr.

Upp till toppen
Annons: