Annons:
Etikettbeteende
Läst 1806 ggr
Ias.
2016-05-24 18:23

Min hund vägrar lyssna på mig, hjälp!

Hej, jag har skaffat mig en tvåårig ouppfostrad mellanpudel-mix, och envis som han är vägrar han lyssna på mig.

Han är inte intresserad av hundgodis/mat och att gosa med honom funkar bara ibland som belöning, han gör lite som han vill och lyssnar bara när han vill, vilket oftast inte händer ute då det finns för många distraktioner.

Har någon något tips om vad jag kan göra?  

Nu har jag ganska bråttom då jag behöver lämna honom hos min familj som inte är lika hundkunniga/tålmodiga i slutet av Juli och behöver tills dess motivera honom att lyssna lite bättre.

Alla tips uppskattas enormt!

Annons:
[loveisall]
2016-05-24 18:53
#1

Klickerträning och skvallerträning är bra för att träna  hunden att uppmärksamma ägaren. Finns det något som fångar hans uppmärksamhet? När han inte lyssnar, är han uppspelt och intresserad av något annat då?

Ias.
2016-05-24 18:59
#2

Han tittar bort bara, ignorerar mig helt, eller bara låtsas som om han inte förstår.

Hur börjar man klickerträning utan godis/belöning? För det är ju lite det som är problemet, tränar hundar som hobby så är ju van vid svåra hundar, men denna lilla plutt vägrar helt enkelt bara. 

När han e uppspelt eller uppmärksam på annat använder jag då det som belöning och bara då funkar det, men annars har jag ingen belöning överhuvudtaget.

[loveisall]
2016-05-24 19:06
#3

#2 Klicka varje gång han kommer till dig eller tittar på dig (Även om han kommer spontant  utan inkallning/av misstag,  det kan ta ett tag innan han fattar.   Du kan belöna med t ex en glad röst, en leksak, men det vet du bäst vad han tycker om :)

Ias.
2016-05-24 19:09
#4

Ja! Ska testa det faktiskt. Hade inte kollat klickerträning då jag trodde man klickade då man gav godis för att koppla det till belöning.

Tack!

[Forest]
2016-05-26 08:36
#5

Vad har han mer för raser i sig än pudel? Vissa även hundar oavsett ras är inte mycket för gos, dom anser lite klapp räcker 😉 

Har du provat att ta mjukost på tub eller annat bra pålägg på tub som inte innehåller för mycket salt. Vad för godis har du provat? Vet en hund som anser vanligt köpt hundgodis kan duga till skrammel i matskålen i brist på annat, ingen höjdare att jobba för 😂 Men jag kokade lever för att sen ge den kokt, jag torkar  även i ugnen.

 Fler saker som går hem är, kyckling kokt/torkad,mjukost,tonfiskpastej på tub. Det var våran daghund som inte alls var så kontaktsökande inte heller någon knähund. Han var väluppfostrad men han hade egen motor, han gillade agility och spåra fint lydnad och trix var han inte mycket för. Det gäller att hitta det som dom gillar göra, vissa saker är inte så mycket värda att jobba för oavsett hur gott godis man har enligt honom.

Upp till toppen
Annons: