Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3149 ggr
Mattetillmolly
2016-04-09 22:40

Anfall av frustrerat slickande vulva och anus

Jag är förtvivlad. Min 1-åriga tik började några veckor efter sitt första löp (9mån) att slicka sin vulva så den blev röd och svullen. Varit hos veterinär tre gånger, lämnat urinprov vid två tillfällen, inget syntes, vet tittade i slidan såg inget onormalt men trodde det kunde vara en vaginit. Hon fick laktalgel som inte hjälpt. Det konstiga är att detta slickande kommer ca 1 gång /dag , då är hon frustrerad, gnäller , nästan skriker,som tur är går det över efter 5-10 min. Då är hon utmattad verkar det som. Besvären har pågått i 3,5 mån nu och hon är remitterad till hudläkare eftersom vet inte förstår vad felet är. Detta händer ej varje dag men minst varannan. I kväll började hon slicka sig i anus så den såg också röd och nästan sårig ut. Jag har tvättat och smörjt med svag kortisonsalva. när det gällerfoder så åt hon det första året det foder uppfödaren rek men hon åt dåligt av det och vid ungefär samma tid som hon börjadelöpa fick hon råfoder, mushköttbullar och liknande. .hon får inget foder med spannmål. Jag är så olycklig att min lilla fina underbara vovve skall behöva lida av detta. Jag har haft hundar i ca 30 år och aldrig varit med om detta tidigare. Finns det någon som har erfarenhet av detta. Irene

Annons:
Amandla
2016-04-10 11:52
#1

Oj, jag vet inte vad det kan vara. Det är inte analsäckarna som bråkar?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Mattetillmolly
2016-04-10 23:15
#2

Tack för ditt svar och försök. Jag har ju varit till veterinärklinik tre gånger och träffat två olika veterinärer som ej kommit fram till något. Jag tog en chans att be om hjälp och höra om det fanns någon som varit med om detta./ Irene

[Forest]
2016-04-11 09:24
#3

Har tre tikar och detta har jag inte råkat ut för . Om det inte är något fel på henne så kanske det är maniskt slickande så du kanske behöver bryta mönstret och avleda henne från slicka sig. 

eller så kanske det är så att hon är Skendräktig ? bara funderingar som jag fick :) Eller som 1 säger analsäckarna som strular men detta bör veterinärerna ha känt på.

Ias.
2016-05-12 22:59
#4

Nu kanske detta inte gäller hundar, men min kompis katt hade ganska liknande problem med sitt vid löptiden och det löste dom genom kastrering.

whiteangel13
2016-05-13 12:15
#5

Skulle tippa på att det har med det hormonella att göra. Är många hundar dom kan få problem just runt löp pga att det händer mycket i kroppen, löp tar på krafterna och en del hundar kan behöva lite extra tillskott av näring just då. För högt proteinintag kan också orsaka klåda med flytningar från vulva.

Catta-
2016-05-14 09:10
#6

Kan ju handla om något tvångsbeteende också. Har ni testat att bara avbryta henne och distrahera med något annat?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[Forest]
2016-05-19 22:48
#7

Uppdatering nu är våran Donna skendräcktig och manisk slickande och piper, är på husse för slicka på armen samt piper, här är det avledning samt har vi börjat med åka och träna mer för få henne på andra tankar.

Upp till toppen
Annons: