Annons:
Etikettallmänt
Läst 6461 ggr
färgfest
4/9/16, 7:13 PM

Några frågor om storpudel

Hej! Nu efter ett par år har jag bestämt att skaffa en storpudel. Jag är en aktiv person som planerar vara ute ofta med hunden - minst 1-2 timmar per dag. Jag är också intresserad i agility och lydnad men vet inte om jag kommer tävla - men det blir ju skoj och bra stimulering att göra ändå! 

Finns det skillnad mellan hanar och honor? Eller skulle ni säga att det är mest individuellt? 

Hur stor brukar en storpudel vara? Hur stor (vikt/längd) är din storpudel? Vill gärna ha en hund som är 50-60 cm vid manken.

Jag planerar inte lämna hunden ensam under valp tiden förutom lite träning för att undvika separationsångest. Men brukar pudlar vara rätt lugnt hemma om de får tillräckligt med stimulering och motion?

Finns det några uppfödare som jag borde undvika?

Tack för hjälp! :)

Annons:
Fransu
4/9/16, 7:26 PM
#1

Roligt att du ska ha en storpudel. En härlig ras.

Jag har dock inte så jättestor erfarenhet av rasen eftersom Harry är vår första. Vet alltså inte skillnaden på tikar och hanar.

Vår Harry är ungefär 62 cm i manken och väger 18,5 kg. Han är ganska liten för att vara hane. Kanske inte höjdmässigt, men han är tunn.

Harry tar det lugnt när vi inte är hemma, har inga problem att bli lämnad. Däremot blir han överlycklig och ler när vi kommer hem. Så nog saknar han oss när vi är borta. Det är viktigt att börja träna ensamhetsträning i korta stunder tidigt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

färgfest
4/9/16, 7:38 PM
#2

Åh! Tack för dina svar. :) Jag funderar också på en aprikos/röd pudel. Han ser verkligen supersöt ut! Har du tid att lägga upp några bild på honom?

Hur gammal är Harry? Kan han vara lite tunn pga ung åldern? :)

Fransu
4/9/16, 8:28 PM
#3

Jag återkommer med bild imorgon! Han blev 2 år i februari, så det är möjligt att han blir lite kraftigare, han har börjat äta mycket bättre nu. Men han har mycket spring i benen så det är inte mycket som fastnar. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
4/9/16, 9:41 PM
#4

Angående eventuell skillnad mellan hanar och tikar så skulle jag vilja säga att det är mer skillnad mellan olika individer oavsett kön, än vad det är mellan könen.

En storpudel får vara mellan 45 och 62 cm hög, men det är vanligast att de ligger mot den övre höjdgränsen, så låga som runt 50 eller under har jag knappt hört talas om ens.

Du får gärna be om tips på uppfödare som medlemmar har positiva erfarenheter, men enligt sajtens Skrivregler får man inte skriva något negativt eftersom personen det handlar om ska ha en chans att kunna försvara sig och det är nog inte så många uppfödare som är medlemmar här. Istället kan man skicka eventuella varningar via pm.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
färgfest
4/9/16, 10:10 PM
#5

Aha! Ursäkta mig. Jag menade mer som "puppy mills" eller så. Jag vet att vissa kan vara riktigt luriga. Men det är kanske mer vanligt i andra länder. Menade inte att vara otrevlig. :)

Tack för dina svar, super hjälpsamma!

Amandla
4/10/16, 11:34 AM
#6

👍 Ok, då förstår jag hur du menar. En "kennel" känner jag till som har en mycket tveksam marknadsföring av sina valpar, det gäller oreggade storpudlar, uppfödaren har varit medlem i SKK men blivit utesluten.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Fransu
4/10/16, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här kommer en bild på Harry från i vintras.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

färgfest
4/10/16, 1:44 PM
#8

Så fin han är! ❤️

wesdi
4/11/16, 9:03 AM
#9

jag är inne på tredje storpudeln (alla är/har varit okastrerade hanar), har nu bara Diesel 11 år kvar. Diesel är son till en annan storpudel jag hade (Bruno).

Med Diesel har jag provat på, tränat tävlat/gått prov en hel del. Lydnad, agility (klass tre i både hopp och agility) bruks spår (enbart appellen… sedan tröttnade jag), tränat bruks sök (ingen gren för oss), viltspårschampion, eftersökshund i älgjaktlag, rallylydnad (uppflyttad till mästarklass, ännu inte startat i mästarklass.. viket mer beror på mig och mitt krånglande knä.. väntar på operation nu). Vattenapportering tränar vi rätt mycket om somrarna.

Landapportering får pudeln också träna en del då jag även äger en jaktcocker.  Drag cykel/skidor/spark - mer som variation på motion än något annat. Diesel är lite kräsen på underlag (skatespår helst) samt behöver helst en "hare" gärna riktigt vilt för att verkligen ta i och dra ordentligt.

Diesel är ca 61 cm och väger 26 kg.

Hane eller tik är nog en smaksak. Det finns lika många fördelar som nackdelar mellan könen. Individuellt kan det skilja sig mycket med.

Tikar är rent generellt lägre i höjd än hanar.

Pudel är sällskapshund, inte alla uppfödare som meriterar avelsdjur i något annat än utställning - något man bör komma ihåg ifall man undrar.

Så beroende på vad du vill göra med din hund så kan du få söka lite bland uppfödare, se om de har någon speciell inriktning/intresse förutom utställning.

;) Jag vet om en planerad storpudelkull, bruna. Som låter intressant även om jag inte ska ha pudel nu… kanske för att jag blir lite partisk då jag vet lite vad som finns i stamtavlan bakom den tilltänkta hanen.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

färgfest
4/11/16, 11:15 AM
#10

#9 Oj, tackar att du tog tid att skriva allt! Jag är definitivt intresserad i en pudel som jag kan träna i agility och lydnad. Jag vill också ha en hund som orkar vara ute länge och är vänlig mot andra djur och människor. Lojal, och allt. Busig och rolig. Pudlar är ju så underbara!

Du sa att det finns nackdelar och fördelar mellan könen. Förutom löp, vilka tänker du på?

Catta-
4/11/16, 11:59 AM
#11

Vilket bra rasval du är inne på! Jag har en tik på tre år som är ca 60 hög och väger 24kg. Min tik älskar att hänga med på allt jag erbjuder men klagar inte över slappa dagar. Min tik är väldigt bestämd av sig och umgås hellre med hanar än andra tikar(speciellt om det är tikar i samma storlek), hon är inte rädd att säga ifrån. Lunas bröder tycker jag kräver mer mentalt än vad syrrorna gör. Annars är pudeln väldigt gämn i temperamentet så jag tycker inte det skiljer mycket mellan könen. Luna var lätt att ensamträna. Hon kan enkelt vara ensam ett par timmar om det behövs.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

wesdi
4/11/16, 12:12 PM
#12

#10 Åh det beror nog på ägaren, vad man tycker är negativt/positivt.

Temperament: vissa tycker hanar är mer på, mer arbetsvilliga, andra tycker tikar är mer på, arbetsvilliga. Nosande, höglöp: vissa tycker det kan bli jobbigt om de råkar ha en tik som blir tvärtråkig, andra tikar märks inte löp på. Hanar vissa ägare tycker hanar är jättejobbiga när det finns löptikar i närheten, andra märker det knappt eller tycker inte det är jobbigt  osv osv…

Jag tror det mer är individuellt samt vad man som ägare föredrar.
Jag har ingen uppfödning, därmed är tik inget måste för mig. Jag föredrar faktiskt hanar och har därmed bara hanar.

Mycket har nog med träning att göra, samt att hundar är individer. Med lite olika starka drifter, temperament mm.

Ensamhetsträning har jag än aldrig haft problem med. Nu har jag sällan eller aldrig endast en hund åt gången men oavsett så tränas varje hund i att kunna vara ensam.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

färgfest
4/11/16, 2:00 PM
#13

#11 #12 Gud vad trevliga ni är. Tack så mycket för er tid. :)!

Jag sa till uppfödaren att jag är mest intresserad i personlighet och kön spelar inte så stor roll. Vill gärna bara ha en hund med passande temperament till mitt livsstil. Jag hade en tik innan så jag vet hur det är med löp i alla fall. Jag har hört att hanar kan ha problem med juckande etc. Har ni märkt nåt problem med det? Eller är det ett träningsproblem? 

Finns det ofta aggressivitet mellan tik/tik och hane/hane? 

Så glad jag hittade hit. Tack för hjälp. :)

Annons:
Catta-
4/11/16, 2:38 PM
#14

#13 Min tik funkar inte med en annan tik som vi träffar ibland. Det är en blandras. Det beror på att den andra hunden blev sur på Luna (av ingen anledning) och bet henne. Sen dess gillar inte Luna den tiken. De kan gå promenad tillsammans men inte umgås lösa. Pudlar är överlag väldigt snälla och ska inte visa aggressivitet, men alla kan inte gilla alla.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

färgfest
4/11/16, 2:46 PM
#15

Aha! Då så. Skulle ha svårt att tycka om någon som bet mig också. 😉

[Nalle-]
4/11/16, 6:09 PM
#16

#7, Vilken otroligt fin bild! 

Roligt att du funderar på storpudel! Jag har min första nu som är 3 år gammal och planerar för en till, har totalt fastnat för rasen. 

Som andra redan skrivit är det nog mer skillnad på individer än vad det är på kön. Hanar är i regel större och min personliga uppfattning är att de ofta mognar senare än tikarna. I regel går pudlar bra ihop med andra hundar men det finns såklart undantag. 

Min hane är rätt liten, mäter strax under 60 cm i mankhöjd och väger strax över 20 kg. Han är extremt matkräsen och skulle lätt kunna lägga på sig några kilon. 

Min hade det rätt jobbigt med ensamhetsträningen men numera kan han vara hemma några timmar utan problem och då sover han. Jag var dock arbetslös när jag skaffade honom och jag tyckte att jag ensamhetstränade honom en del, men såhär i backspegeln hade jag kunnat göra mer än vad jag gjorde. 

Kolla uppfödare genom pudelklubbens hemsida så hittar du bra uppfödare.

Upp till toppen
Annons: