Annons:
Etikettallmänt
Läst 3349 ggr
Unmanageable
4/6/16, 7:20 PM

Färg och namn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna flicka ska jag hämta om ca en vecka. ♡ Jag vill bara kolla med er vilken färg ni tror hon får ungefär? Ljust aprikos? Creme? Jag vill ju gärna ställa ut henne. Sen har jag ännu inte hittat rätt namn. Tar tacksamt emot förslag. Jag är inne på Ebba Polly Siri Ida Liv Ni får gärna hjälpa :)

Annons:
taylor__lambert
4/6/16, 7:27 PM
#1

den färg som står i valpens stamtavla är väl det som gäller, kan ju både bli mörkare och ljusare senare. Tycker det ser ut som en Leah, eller nått på L.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Unmanageable
4/6/16, 7:32 PM
#2

Jo. Hon registreras ju som aprikosröd. Men är väl mer nyfiken på om någon har en som haft denna färg som valp och hur den sett ut senare. Jag förstår ju att det är olika. Är bara nyfiken. Jo…det var fint! Har ju en tik redan som heter Rut :)

Fransu
4/6/16, 7:49 PM
#3

Jag tycker hon ser aprikos ut. Hur som helst än hon väldigt söt! ❤️

Polly och Siri gillade verkligen. Rut är ju så coolt. Hade jag haft en tik skulle den heta Rut!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Unmanageable
4/6/16, 7:54 PM
#4

Det är hon definitivt. Jag har aldrig haft en ras som skiftar i färg när de växer bara. Rottisar är ju black och tan och Rutan är inte direkt en sån ras som ändrar färg. :) Tycker det är intressant iaf. Haha. Jo. Hon hette Saga hos sin uppfödare men hon såg ut som en Rut. Jo..Siri har jag dom varit förtjust i länge, redan när jag tog Rut för 6 år sen ^^ Men hon var ingen Siri. :)

Fransu
4/6/16, 9:28 PM
#5

Förlåt! Jag läste slarvigt, du undrade ju vilken färg hon kommer att bli, inte vad hon är nu. Jag gissar nog ändå på aprikos. Men jag är inte någon expert.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Haztparken
4/7/16, 11:23 PM
#6

Nej creme ser hon inte ut att vara, min äldsta tik är det och hon såg inte ut så varken som valp eller vuxen :) Aprikos gissar jag på att hon blir.

Tycker hon ser ut som en liten Donna och en blivande Primadonna haha ;)

Annons:
Unmanageable
4/8/16, 7:05 AM
#7

Har du något foto på henne? Jag vet inte hur en som är creme ser ut :S Just dessa färger har jag väldigt dålig koll på. ^^ Och vart dras gränser egentligen?
Skillnaden på aprikos och creme och skillnaden på röd och aprikos? :)

Ja det är fint!

wesdi
4/11/16, 9:07 AM
#8

Creme är oftast en ljus aprikos. Ofta med svart nostryffel året om.

Jag hade en storpudelhane som regades som aprikos men var nog creme. Han var ingen "avlad" aprikos (inga aprikosa föräldrar om jag säger så) utan mer en "mörk hund i ljus kostym". Morris hade kolsvart nostryffel året om, när vårsolen kom blev skinnet/huden nästan svart på honom. Och han hade en väldigt ljus aprikos färg.. creme helt enkelt.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
4/11/16, 9:18 AM
#9

Jätte söt liten valp jag skulle inte säga att hon är aprikosröd då jag tycker hon ser aprikos ut. Tycker du gör rätt i att ställa henne om det är det du vill göra sen. Jag skulle tippa på att hennes färg kommer ljusas ner på öronen. Grattis till bli med söt liten pudel😍

Amandla
4/11/16, 11:37 AM
#10

Det kan vara svårt att se skillnad på creme - aprikos och aprikos - röd, särskilt på något äldre pudlar,  för att inte tala  om att hitta hundar med rätt färg på SKK:s hunddata/Avelsdata…. Vissa bleker ur, andra har reggats under fel färg beroende på vad som varit tillåtet enligt rasstandarden. 

Därför är rasstandarden nyss ändrad, så det heter just aprikosröd och så här står det: "Aprikosröd: Färgen skall vara jämn och kan variera från ljust aprikos till djupt rött. Ögonkanter, nostryffel, läppar, tandkött, gom, anus, pung och trampdynor skall vara väl pigmenterade. Hos ljust aprikosröd pudel skall pigmentet vara så mörkt som möjligt."


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
4/11/16, 2:25 PM
#11

Lägger in 4 bilder på min Dafne som är reggad som creme och alltså med ett X i stamtavlan.

Två på henne som valp och två som vuxen.

Som ni kan se på bilderna så har hon blekts något otroligt och hon har endast mörkare päls kvar på öronen, bakhasorna och mitt på ryggen men väldigt blekt. När hon är helt nyduschad så ser hon nästan vit ut. Men står hon bredvid en vit pudel så ser man tydligt hur mycket varmare hela hennes pälsfärg är, även där den tycks se "vit" ut.

En stor grej är också att hon har bruna pigment, men hennes föräldrar är bruna så kommer förmodligen därifrån då hon har brun nos, ljus ögon och lite så. 🙂

Unmanageable
4/11/16, 4:24 PM
#12

Tusen tack för era svar!
Och vilken fin tik :) Och på bilderna ser hon som du sa nästan vit ut, men förstår att det ser annorlunda ut vid en vit :)
Men det betyder att du inte kan ställa henne?

Vad menas med välpigmenterad? :S

[Nalle-]
4/11/16, 5:56 PM
#13

Vilken hemskt söt liten tös! Jag tycker hon ser ut som en Polly 😃 Gällande färgen tycker jag också hon ser aprikos ut.

Annons:
Unmanageable
4/11/16, 7:51 PM
#14

Men visst är hon. Jo, jag gillar som också Pollynamnet. Nå, jag hämtar henne inte förrän på lördag så har lite tid kvar. :)

Känns så roligt och spännande med en ny ras!

[Forest]
4/13/16, 6:32 PM
#15

Missa namnet jag tycker Liv och Polly var fina namn. 😃

-Cissi-
4/13/16, 9:33 PM
#16

11# vad menas det med ett X i stamtavlan? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Haztparken
4/13/16, 10:02 PM
#17

#12 Ja precis, kan inte ställa ut henne :) #16 Det menas att hon har en icke godkänd färg (enligt henne ras pudel), vilket gör att hon inte blir godkänd ifall hon ställs ut på utställning :)

-Cissi-
4/14/16, 1:04 PM
#18

Okej :) tack

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: