Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 1929 ggr
Lärkan15
3/10/16, 10:41 AM

Fästingskydd

Hej, min lilla toypudelkille är snart 17 v gammal och jag funderar på om det kanske är dags att ge honom skydd mot fästingar? Vad skulle ni säga? Visst kan man ge det egentligen redan från runt 8-10v ålder eller? Har hört mycket gott om ett läkemedel vid namn Bravecto. Så det lutar åt det eller ev droppar som ska ges i nacken. Vill höra med er. Vad rekommenderar ni? Vilka biverkningar har ni märkt och vad använde ni då? Om droppar ska ges, vilket märke rekommenderas? Tack på förhand för svar 🙂

Annons:
taylor__lambert
3/10/16, 11:15 AM
#1

Droppar tycker jag ger dåligt skydd. Men jag tycker mig se de flesta pudel ägare (och andra med krullig päls) använda sig av bärnstenshalsband dyrt ja men håller ju år efter år efter år.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fransu
3/10/16, 3:38 PM
#2

Vi har Bravecto på våra hundar och det funkade hur bra som helst. Så himla nöjda. Inga biverkningar alls. Och jag tror man får ge unga hundar/valpar det också. Men kolla med veterinären.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

TjockaBerta
3/10/16, 4:45 PM
#3

Bäst har Xspot varit. Då kryper inga fästingar alls på hunden. Förra sommaren hade vi Bravecto. Jag har aldrig haft så många fästingar själv. De kröp över till mig från hunden. Varje dag plockade jag ca 5 stycken som kröp i pälsen och två på mig. Många han bita innan de dog så öronen var prickiga efter alla små ben som satt kvar när man skrapade bort de döda fästingarna. I år blir det droppar igen. Helt klart.

>>>Malum domesticum<<<

5ara
3/11/16, 3:14 PM
#4

Första sommaren hade jag fästinghalsband vilket funkade toppen och jag märkte inte av några som helst biverkningar. Förra året använde jag Bravecto istället och det funkade väldigt bra det med och var även detta utan biverkningar 😊 Anledningen till bytet var att jag flyttade ihop med min kille och han har en femårig son som sover tillsammans med hunden ibland. Fördelen med halsband var att inga fästingar satte sig till skillnad mot Bravecto då jag får plocka bort små döda rackare emellanåt. Det kommer utan tvekan bli Bravecto till sommaren igen 😊

Cert
3/15/16, 8:16 AM
#5

Testade bravecto förra året. Mycket nöjd. Inga fästingar efter kuren. Fördelen är att man kan bada hunden när det behövs och inte ta hänsyn till droppar i nacken =)

Kör på det i år igen.

[Forest]
4/4/16, 9:39 AM
#6

Samma som 3-TjockaBerta, i år återgår vi till droppar i nacken efter testat Bravecto. Vi tycker inte om krypande fästingar och ogillade att dom satte sig för sen dö. Jag skulle tipsa dig TS om hör med din uppfödare vad denna rek att ge :)

Annons:
Cert
6/1/16, 7:49 PM
#7

#6
Men fungerar inte droppar på samma sätt?

Catta-
6/2/16, 1:22 PM
#8

Har också kört på bravecto men funderar på att byta nästa år. Upplever att man får plocka många döda fästingar och det är många som kryper i pälsen. Ser helst att jag inte behöver plocka alls..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: