Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 3449 ggr
Dinas
2016-03-04 22:41

Storpudel?

Jag vill veta mer om Storpudeln! Är ute efter en hund som skall ha en vilja att vara nära och vara lätt att lära att ha lös i olika situationer, det är något utav det viktigaste! Den framtida hunden bör kunna gå lös mycket, både på den egna gården och på promenader. Den skall också vara öppen och glad i andra människor och djur. En kelig och samarbetsvillig hund önskas också, kommer träna lite olika sporter i mån av tid och möjlighet. Söker en mycket stabil hund, utan rädslor, stress och skällighet. Passar Storpudeln in på detta?

Annons:
Haztparken
2016-03-04 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tycker absolut att det passar in!

Jag har två Storpudlar och vi har provat på det mesta tillsammans och dom hänger glatt med på allt! Och med bravur också kan jag tillägga.

Alla hundar har ju sina egna personligheter så man kan aldrig säga att en Storpudel är på ett vis till 100% men man kan komma så nära som möjligt om man börjar med att välja en bra kennel och ifrån en bra kull, sen med lite tur också.

Min äldsta pudel har mycket jakt i sig så henne vågar jag inte ha lös. Den yngsta har inte så stor jaktdrift och kan gå lös. Sen har jag inte lagt någon vidare träning alls på detta så jag är inte rätt person att fråga gällande att ha lös, men med rätt träning borde det inte vara några bekymmer.

_"Söker en mycket stabil hund, utan rädslor, stress och skällighet. Passar Storpudeln in på detta?"
_Ja en del saker föds ju hundar med som ligger genetiskt, vissa har t.ex. lättare till skall, andra inte. MEN, tränar man redan från början och lägger till så bör det inte vara några bekymmer. Som sagt, man vinner mycket om man väljer en bra kennel med bra föräldradjur, det är liksom grunden för din hund. Sen när du fått hem din pudel så träna på att den inte ska skälla, kunna gå lös. Miljöträna den mycket (men överdriv inte) så den blir van vid saker och inte rädd. Tillgodose hundens behov så ska den inte behöva bli stressad.

Slänger in en bild på mina två busungar :)

Fransu
2016-03-05 19:03
#2

Vi har vår första storpudel nu och han är nyss fyllda 2 år. Han är mycket kelig och även samarbetsvillig och har inte mycket jakt i sig. Har honom lös mycket utan problem. Men jag skulle inte kalla honom "stabil". Han är rätt osäker av sig. Han har även ganska lätt till skall och är även ganska lättstressad. När han väl stressat upp sig tar det ett tag för honom att komma ner i varv igen. Han är inte öppen mot främmande människor, snarare reserverad. Människor han känt sen han var valp tycker han mycket om. Djur däremot, hundar som katter funkar han jättebra med.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cert
2016-03-15 08:04
#3

Hej
Likt som i alla raser finns det variation inom pudeln.
Min hund har stor jaktlust och drar när han får chansen. Han reagerar med skall när han ställs inför problem han inte lyckas lista ut med en gång tex vid träning. Han är stabil men ganska lättstressad, man får ha lite koll och tala om att det är okej att gå och vila. Och ibland gå iväg och lägga honom på sin sovplats när det blir för mycket stoj med middagsgäster. Men det är en tränings- och vanesak.
Gillar människor, andra djur, öppen och positiv i övrigt.

Inga direkta rädslor vad jag kan komma på.

Upp till toppen
Annons: