Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2309 ggr
aliciablad
2016-02-13 09:30

Rinniga ögon?

Hej! Jag har en mellanpudelhane på snart ett år, han är min första pudel. Hans ögon vätskar sig väldigt mycket, jag får torka bort slem nästan varje dag. Han har väldigt mycket hår på huvudet(som de ska ha i en skandinavisk klippning 🙂) men jag ser nästan alltid till att ha det uppsatt så att håret inte irriterar ögonen. Tänkte bara kolla, är rinnande ögon en vanlig sak bland pudlar? Eller är det något som bara min har? Borde jag kolla upp det?

Tack!

Annons:
[Patricia1993]
2016-02-13 11:28
#1

Nej rinniga ögon ska inte en hund ha, finns ju de som har det pga trånga tårkanaler men oftast beror faktiskt rinniga ögon på vilket foder hunden äter, för mycket protein och för lite kalcium kan ge ögon som rinner tillexempel, så min fråga blir vilket foder äter din hund?

aliciablad
2016-02-13 14:19
#2

Han äter Hill's id för hundar med känslig mage(han har alltid haft känslig mage).

Amandla
2016-02-13 18:52
#3

Har en veterinär tittat på honom? Det är inte ovanligt bland pudlar (och andra raser som man avlat fram mängder med päls på) att de får hårstrån i ögonlockskanten, och ibland till och med innanför. Sånt skaver såklart. Sen finns det också de pudlar som har problem med ögonlockskanter som rullar ihop sig inåt mot ögat, inte heller skönt… det går att operera i så fall.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-02-13 20:58
#4

Vissa får även hår som leder ut tårarna dessa kan man klippa/raka bort med en liten trimmer. Ni har mellanpudel dom har längre och ska inte ha det beskymret som toypudlar kan få. Jag skulle först och främnst rek att man tar hunden till vetrenären för undersöka så det inte är som 3 beskriver. Eller rent av kolla så allt är bra med ögonen.  Är det så  som 3 beskriver Så ta reda på hur säkert det är att operera bort dessa hår, har hört att det är 50% chans att det återkommer. Men kanske du får annat bud ;) Kost är även något som kan spela stor roll. Sen är det som vi människor vissa får mer rinniga ögon vid blåst, jag får det inga fel på mina ögon mer än litet synfel 😎

Vart lite rörigt inlägg, men först kontakta vetrinären för närmare koll på ögat. 

Strulig mage vad är det som har strulat? Vilka olika foder har du tidigare gett honom?  Hur länge har han ätit hills?

[Patricia1993]
2016-02-14 11:19
#5

#2 ok, ja det fodret är ju inte mycket att hurra för, med mycket spannmål i, lågt vitamin och mineral innehåll och lite kalcium. Om det skulle vara något hårstrå som petar in i ögat borde det då inte synas på ögat att det skulle vara rött och irriterat mån tro?

aliciablad
2016-02-14 11:29
#6

Ja det ska jag göra! Han har varit hur dålig som helst i magen ganska länge, så han började få ett dietfoder(minns inte vad det heter) men det är i princip ett bantningsfoder, så att magen skulle stabilisera sig. Men det är inte direkt optimalt för en växande unghund… Så vi bytte över till id, men han är kass igen. Han har ätit id i ca 2-3 veckor nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: