Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 5884 ggr
Pysen_87
2016-02-02 18:05

SA (sebakös adenit)

Det är så att min grabb har blivit diagnostisera med SA (sebakös adenit) 

Vilket har jag gjort att jag måste ha honom väldigt kort päls på honom, eftersom att jag måste schamponera honom 2-3 gånger i veckan, Samt använda en speciell spray från vetten varje dag. 

Så nu undrar jag om det finns typ nån tröja typ likt en vanlig t shirt?

Annons:
[Forest]
2016-02-02 18:49
#1

Aldrig hört talas om denna sjukdom så googla fram detta om andra är nyfikna på veta vad SA är :) https://animail.se/talgkortelinflammation.html

Är det en storpudel du har ts? 

 Jag vet att det ska finnas olika t-shirt till hundar här är några jag hittade  http://www.hundteknik.se/tacken-klader/hoddie-trojor/

http://www.miniinthebox.com/sv/jag-alskar-min-mamma-bomull-vast-for-hundar-xs-xxl_p387706.html?prm=2.2.1.0

http://www.doggie.se/shoppa-hund/hundklader/tshirts

Pysen_87
2016-02-02 18:52
#2

Japp, en storpudel, men i minsta laget.

[Forest]
2016-02-02 18:57
#3

2 Låter inte roligt att h*n drabbas. Hoppas du hittar något som passar och att det hjälper.

Pysen_87
2016-02-02 18:59
#4

mm, skulle vilja hitta en tshirt till honom, för ibland kan det klia….o att leva med en tratt eller krage tycker inte jag låter så roligt för honom…

[Forest]
2016-02-02 19:08
#5

4 Jag förstår helt. Får hoppas att ni får lite bukt på detta läst att vissa kliar mycket och får ta cellgifter :-C  Är denna en ärftlig sjukdom ? För då anser jag att du ska kontakta uppfödaren.

Pysen_87
2016-02-02 19:12
#6

5 vad jag förstår måste båda föräldrarna ha anlag. Har mailat uppfödaren.,  En annan vett sa att det kan utbryta av stress, när detta kom var han hemma hos min mamma för att jag låg på sjukhus och han har alltid varit med mig annars, även på jobbet…

Annons:
[Forest]
2016-02-02 19:19
#7

Jag håller verkligen tummarna för att ni får bukt på detta samt att andra kanske kan ge lite tips 🙂

Pysen_87
2016-02-02 19:25
#8

Ni som vet vart man kan få tag på tshirt runt 55 cm i ryggen får gärna skriva här :D

Amandla
2016-02-02 20:39
#9

Stackars vovven, hoppas att behandlingen lindrar hans symptom. Har du ringt till pudelklubbens avelsråd och berättat om att  han är sjuk? De samlar in all slags info, det är bara hundens ägare eller uppfödare som kan lämna uppgifter, och alla uppfödare gör inte det tyvärr. Det är viktigt att veta vad man behöver ta hänsyn till i  sitt avelsarbete, så jag förstår inte varför de mörkar…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
2016-02-04 14:11
#10

chicdog.se har det mesta vad gäller kläder för hundar, kika där. Hoppas det går bra med honom och att uppfödaren ser allvarligt på det.

Pysen_87
2016-02-04 15:05
#11

9 hänger inte med, vadå mörkar?

Amandla
2016-02-04 15:12
#12

#11 En del uppfödare vill inte erkänna inför andra att de har hälsoproblem i sin uppfödning. Det kan gälla till exempel epilepsi, patellaluxation (som gör att knäleden kan hoppa ur led), SA (som det skrivs om i tråden), Cushings (överproduktion av kortisol) och Addisons (underproduktion av kortisol), Legg Perthes (höftkulan tillbakabildas, mycket smärtsamt). Det drabbar både valpköpare och andra uppfödare om man inte är ärlig och utesluter sjuka hundar ur aveln (och deras nära släktingar, beroende på vilken sjukdom det gäller)… 😕


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-02-05 08:32
#13

12 Håller med det är bättre för alla att detta kommer ut. Då båda faderdjuren måste vara bärare av SA så gäller det även hanhundsägaren att bli informerad bästa samt att rasklubben blir informerad.

Annons:
Listlottan
2016-03-10 07:40
#14

Hej, Jag har också en storpudel med SA. En ganska svår form där kortison inte var lämpligt utan han går på Atopica. Funkar bra (fast DYRT!). Han hade inte klarat av den klådan utan medicin. Jag håller honom kortklippt och badas 1-2 ggr/vecka. Pust…Anmält till Pudelklubben självklart. Kan säga att min har haft konstant problem med svamp i öronen (ända sedan vi köpte honom då han var 4 mån). Hans problem är nu mest klåda i öron och på huvud. Hoppas att det går bra för dig och din vovve.

Pysen_87
2016-03-10 16:22
#15

Hej! 

Som tur var har min vovve en lindrig form, badas var 3 dag och sprayar med en speciellt medel. På min vovve sitter de på ryggslutet och  rumpan. Peppar peppat det verkar inte klia på honom!

Upp till toppen
Annons: