Annons:
Etikettfoder
Läst 2445 ggr
Nymphadora
2016-01-30 13:36

Mush Vs torrfoder

Jag tycker det är intressant att höra olika hundägares inställningar till vilket foder som är bäst för pälsbebisarna. Vissa jag diskuterat med menar att färskfoder som Mush eller Barf tillsammans med riktiga köttben då och då bäst bygger upp hundens tarmflora, förhindrar sjukdomar och allergier osv. Andra menar att det är torrfoder som gäller och att Mush/Barf kan ge hundarna magproblem. Jag skulle gärna höra vilken inställning ni här på Pudel i Fokus har! Vi får en liten pudelkille i sommar och jag vill förstås ha en så frisk och glad hund som möjligt. Så, hur resonerar ni när ni väljer foder?

Annons:
vallhund
2016-01-30 13:54
#1

Riktiga köttben ingår i konceptet BARF, som inte är ett färskfoder, det är en utfodringsmetod där man själv blandar ingredienser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2016-02-01 10:00
#2

Jag tycker färskfoder är i regel bättre, men här har det inte funkat att bara ge färskfoder. Så här får det bli 50-50 färskfoder och torrfoder. Vad som inte funka var att våra hundar leta ständigt efter mat, att öka på sluta med att ena gick upp i vikt. Trots att man ökade på med längre promenader, samt cykla. Så här fick dom äta torrfoder och bara få färskfoder på kvällen. Vi ger en del olika råa köttben till hundarna då är det från vilt hjortdjur. Får ben av en styckare 

Sen är det många som tänker på vart kommer torrfodret i från? Hur har ser djurhållningen ut i det landet som djuren kommer i från - som blir torrfoder. Men sen bör även hundarna äta maten att ger.

wesdi
2016-02-01 10:16
#3

Du kommer få olika svar! 

Jag har råfodrat hundar i … (tappat räkningen).. 18 år ungefär. Dvs gett rått kött, slaktrens, råa köttiga ben, inälvor - antingen som det är eller som färdigbalanserat färskfoder. 

För att jag tror det är det mest optimala att ge en hund oavsett ras.

Men det finns hundar som av olika anledningar inte gillar/tål rå mat. Det finns ägare som av olika anledningar inte vill/kan ge rå mat till sin hund.

Att *barfa* kräver en del kunskaper om hundens näringslära. Något man så klart kan lära sig.

Att råfodra en hund kan bli hur billigt som helst och hur dyrt som helst. Allt hänger på en själv, vad man är beredd på att göra själv i arbete, frysmöjlighet, åka och hämta stora mängder (för att få ned kostnad) eller om man inte vill göra så mycket själv utan köpa "färdigt" så att säga.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Nymphadora
2016-02-01 10:22
#4

#2 #3 Tack ska ni ha! Vi försöker sätta oss in i de olika perspektiven för att hitta vår ståndpunkt i frågan. Sen i slutänden handlar det ju givetvis om vad som kommer funka eller inte för vår hund.

wesdi
2016-02-02 08:55
#5

#2 När det gäller färskfoder så finns det (som med torrfoder) olika sorter, olika sammansättning. Jag har hört flera som upplever att deras hund inte blir *mätt* på färskfoder xx . Färskfodersort kan variera.

Så man kan få prova sig fram, se vilket färskfoder ens hund fungerar bäst på.

Eller göra som du ge både färskfoder och torrfoder, om man vill det.

😉Här ser jag fördelen med att *barfa* (gillar egentligen inte att så slarvigt använda den akronymen)  - råfodra. Jag själv väljer köttslag, inälvor, fett, ben, grönsaker/sädesslag (om jag vill ge det) - jag kan anpassa det efter resp. hundindivid.

Jag har aldrig upplevt att mina hundar aldrig blir *mätta*… mer än att jag så klart haft någon hund som aldrig blir *mätt* oavsett mängd 😃

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Patricia1993]
2016-02-02 10:16
#6

Barf tycker jag är det bästa alternativet att ge från start redan när tiken är dräktig, chansen är stor att valparna blir starka och friska, bra immunförsvar som står emot sjukdomar. Färskfoder tycker jag lite si sådär om då det kommit fram mer och mer att sammansättning av olika råvaror, vitaminer och mineraler inte är helt korrekta. Vill man välja torrfoder så tycker jag absolut att man ska titta på standardts foder, det är det enda foder som jag kan tänka mig att ge i torrfoder väg.

Annons:
MaritaBo
2016-02-03 00:25
#7

Barf är ju det allra bästa av många anledningar. Tex. man har kontroll över vad man stoppar i sina hundar, hundarna bygger bättre upp muskulatur, mest naturligt för dem att äta, det mesta tas upp av kroppen vilket resulterar i små bajshögar och nästan luktfria, friska fina tänder eftersom de får ben osv. osv.

Nymphadora
2016-02-04 10:52
#8

#6 #7 - vi är väldigt intresserade av att testa Barf. Måste man komplettera med vitaminer och mineraler på något sätt? Eller hur tänker ni när ni sätter ihop en Barf-måltid till vovven?

vallhund
2016-02-04 11:44
#9

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MaritaBo
2016-02-04 12:11
#10

#8 En del anser att det inte behövs, men jag gör det till viss del. Tex så tillsätter jag Jod för kött är jodfattigt. I det vilda skulle de ätit upp sköldkörteln och det förmodas innehålla jod. 

Jag tillsätter också Omega 3 (fiskolja) samt E vitamin. Omega 3 för att det finns en hel del nyttigheter där och E-vitamin för att kött är rätt så E-vitamin fattigt, samt att det kan krävas pga fiskoljan. 

Jag blandar alltså iordning hundarnas (och kattens) mat själv enligt BARF metoden.

Är osäker på hur MUSH ser ut enligt ovan.

Vill också tillägga att fasta enligt förslaget ovan #9 är INTE tillåtet i Sverige!!  En hund skall erbjudas mat varje dag! Sedan om den inte vill äta så är det hundens vall!

Nymphadora
2016-02-04 19:20
#11

#10 Fasta är inte aktuellt för oss. ;) Och Mush tänker vi oss nog som back-up, för de dagar då vi inte har tid att fixa iordning Barf själva eller då vi sover över hos någon och vill göra det enkelt med maten.

#9 Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: