Annons:
Etikettbeteende
Läst 3427 ggr
[Forest]
2016-01-13 09:54

Humöret på tiken under löp

Tänkte kolla lite hur det är för er med tikar, märker ni av att eran tik blir sur,framåt,mer glad/busig under löpet? 

Har måendet vart olika från första löp tills nu? 

Behöver ni rasta dom oftare vid löp eller håller dom sig lika länge som när dom inte löper?

Annons:
[Patricia1993]
2016-01-13 10:18
#1

Estelle 2,5 år har bara löpt en gång hittills och jag märkte faktiskt ingen skillnad alls på henne när hon löpte. Får så hur de blir vid nästa löp.

Amandla
2016-01-13 13:10
#2

Pixie blir ofta mer klängig på mig när det är löp på gång. Första gångerna var hon klart påverkad, frusen och illamående så hon hoppade över några mål vilket aldrig händer annars. Ibland vill hon ut oftare än vanligt, men det varierar. Senaste gångerna har  hon haft tysta löp, dvs blött väldigt lite första dagen om ens alls, och det är bara pga svullnaden som jag kunnat se hur  långt hon kommit i löpet. Praktiskt om tiken inte ska paras, men kräver magkänsla och erfarenhet eller progesteronprov hos veterinär om hon ska det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-01-13 20:58
#3

Enjas första löp trodde vi hon var sjuk, låg ofta o sov allmänt slö. Kräktes 2 dagar och åt mindre bra. Sen piggna hon till och vi märkte inget mer än lite blod.  Löpen efter har man inte märkt mycket alls, hon har efter sina kullar blivit mer glad i vissa hanar. En kan hon tjuta på så kär lite mer envishet på stanna o sniffa + kissa. Håller sig normalt.

Donna märker vi inget med lyssnar normalt och inte ett dugg intreserad av andra hundar. Kan vara mer grinig mot sina systrar när hon ska sova hon vill ha sin plats i fred. Kan bli skendräcktig men har ingen valp, mer pussig då mot husse o mer klänig.  Behöver gå ut något tätare.

Milli vet jag inte hur hon var första löpet då hon inte bodde med oss. Vi märker inte av hennes löp mer än någon fläck dok håller hon sig inte och här får man städa bort mattor i kök och badrum. Annars så kan hon markera inne. Men det är bara vid löpet. Glad och normal ännu inte döv vid löpet :) 

Det som har vart bra här är att dom har löpt ihop med några dagar i mellan, detta underlättar mycket även för grannhunden som är hane. Tack vare honom så brukar vi få larm att hundarna är på G att börja löpa inom kort tid ca 10 dagar innan.

Catta-
2016-01-15 12:28
#4

Luna har löpt tre gånger och hon kan bli lite gosigare och när höglöpet är får hon bommul i öronen. Annars är hon som vanligt, behöver inte gå ut oftare eller så. :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2016-01-17 20:13
#5

Har ni märkt av om era tikar blir sura tänker på vad många säger när dom jämför tik och hane? Jag kan inte påstå att våra tikar har ojämnt humör i regel bara mer gosigare vid löp/höglöp så var även våran tidigare tik.

Catta-
2016-01-17 23:58
#6

#5 nja.. Luna är lite "tant" och grinig överlag så inte mer vid löp direkt.. Hon brukar bli snällare vid löp ;)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[Forest]
2016-01-18 21:04
#7

6 haha 😉

Upp till toppen
Annons: