Annons:
Etikettfoder
Läst 3907 ggr
TjockaBerta
2016-01-04 13:13

Pudelmage

Så länge gamla hunden levde åt både Th och Poo Bravo färskfoder. Som ensamhund fick Th ganska snart problem med magen. Väldigt ont och ville inte äta alls vissa dagar. 

När det var som värst skar jag upp 1 kg märgpipa och gav honom bara det under en vecka tills magen verkade OK igen. Sen har han ätit Bozita burkmat och det verkar fungera. 

Nya hunden får Bravo och torrfoder ToW. Jag började smyga ner färskfoder till Th igen, ca 1/3 del till varje måltid. En bit Bravo eller en Musch köttbulle till burkmaten men se det går inte alls. Han får ont i magen efter en tid. Det är väldigt tydligt för han kommer inte fram ens när han inte mår bra. 

Jag skulle helst se att han åt färskfoder men när det inte går. Det lär ju vara det bästa för magen. Att pudlar kan ha lite känslig mage vet jag men varför går det inte med färskfoder? Inte ens små mängder. 

Nu har Bozita dessutom ändrat recept. Det nya fodret kräktes han upp. Vi har lagt upp ett jättelager av de gamla burkarna men vad gör man sen?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2016-01-04 20:52
#1

Ofta är det protein från flera olika källor i färskfoder, kan det vara någon av dem han inte tål? Det finns varianter som bara innehåller kyckling till exempel, eller oxkött osv. Kolla på Sund Hundmat, deras mat är sådan. Prova en sort åt gången.

Sen är färskfoder ofta lite fetare, skulle kanske också kunna vara orsaken. Då kan du testa Vom og Hundemats valpfoder som innehåller en del ris, det är lite magrare men har mer protein istället.

Men det är inte alla hundar som kan äta färskfoder, jag vet inte riktigt varför. Det finns riktigt bra torrfoder, som Acana, Orijen och det svenska Standardt (de har en variant med bara viltkött, och en som är extra mild).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-01-04 20:55
#2

Här får Donna lätt ont i magen men än trivs magen bra med voh kyckling och ris + torrfoder acana small breed.  När hon fick ont första gången var på natten och det vart ringa jourhavande veterinärer flera st för att själv lugna ner mig,😇 det vart pepcid (1/4 liten bit) så vart hennes mage bra.  Nu får hon sällan ont i magen eftersom jag ser till att hon äter senare än innan och äter 3 gånger per dag. 

Jag har kompis hennes jrt tål ingen annan mat än rc vetrinärfoder, något inte vi behöver ge. Tror inte att magarna är mer känsliga hos pudel känner för många som har bra magar. Men kanske är det så att i många fall äter pudel för sällan och då blir det för mycket magsyra (?), bara en fundering jag har. 

Fick tips av kompisen att ge torkad nötlunga men våra hundar vart ganska så lösa av fått en bit men hur som helst detta ska suga upp magsyran.

agnder
2016-01-05 10:51
#3

Lite utanför ämnet men min fråga är: hur vet ni att de har ont i magen? De kan ju ha ont i en tand eller någon annanstans. 😄 Har själv en jänta på tio månader som peppar, peppar inte har haft ont någonstans. Endast kräkt två ggr och då hade hon ätit ganska mycket precis innan vi busade. Men kräsen till tusen. Det var bra tips jag fick i tidigare inlägg. På torrfoder, blötfoder etc.

TjockaBerta
2016-01-05 13:47
#4

#1

Jag har köpt Bravo med Ox. Det ska bara vara nötkött i det. 

VoHs valpfoder har jag inte provat. Th har vägrat att äta allt med vom i överhuvudtaget hela tiden. Det luktar urk tycker han :) Men jag skulle kunna prova det. Bravo är ändå ett foder med potatis, korn, havre och vete i. Musch äter han inte heller om jag inte mosar ner det i blötfodret så han inte ser det. 

Sund verkar mest vara vom utom Vildand där det inte står vad för kött det innehåller. 

Det första året åt Th och Poo Orijen pga Poos allergi. Det fungerade jättebra för honom men Ths mage klarade inte av att smälta det. Därav bytet till färskfoder. Torrfoder kommer nästan alltid upp förr eller senare, osmält. 

#2

Jag skulle kunna prova att utfodra flera gånger. Nu ger jag dem två gånger per dag. 

#3

Th intar böneställning och vill inte komma fram till matskålen. Tänderna är OK på honom.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-01-05 14:51
#5

#4 Har du testat att blötlägga torrfodret åt honom? Skulle han kunna ha för lite saltsyra tro, Albin hade det som unghund för han spydde väldigt lätt och när jag köpte saltsyretabletter på apoteket och gav honom så blev det mycket bättre (jag fick råd av en erfaren hundägare). 

Sen är ju raka motsatsen också en möjlighet, att han behöver något som dämpar magsyran, som Omeprazol (finns receptfritt numera) eller vad-heter-det-nu X nånting, Xantac? flaska med flytande motsvarighet (fråga på apoteket).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2016-01-05 15:09
#6

#5 Orijen mfl går inte att blötlägga. De sväller inte. Saltsyra var ett bra tips. Då ska jag kontakta veterinären. Hon kanske kan mäta det. Idag har han inte velat äta alls men till slut knaprade han i sig lite av urhundens torrfoder. Jaja suck

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2016-01-05 15:11
#7

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2016-01-05 15:15
#8

#7 Ja det är värt ett försök.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-01-05 15:43
#9

Det fodret ska finnas i 2-kilosförpackning, alla ställen som säljer foder kanske inte har det i ordinarie sortiment men borde väl kunna ta hem tycker jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2016-01-05 16:18
#10

#9 En liten påse blir bra att börja med. Om det blir något över äter Urhunden det :D

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-01-05 17:51
#11

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-01-05 18:31
#12

3. Det visste jag inte första gången. Eftersom en koll av vetrinären så konstaterades att det var magen som spökar. Sen har man fått laborera själv hur mår magen bäst i hennes fall äta tätare och inte äta sånt inte magen är van vid. Här kan hundarna äta råkost av olika djur, det ända är att just märgen från nöt inte funkar men märgen från vilt går fint fint.  Tänderna är det inget fel på så den tanken hade inte jag vid första magontet, jag trodde något satt fast i magen men hon är lite drama queen med vissa saker (borsta tänderna,klippa klorna,raka tassarna då har hon aldrig fått ont eller jag gjort fel)

wesdi
2016-01-07 08:56
#13

Hm, har du provat annat färskfoder än Bravo? Är det Bravo med spannmål eller grönsaker (färskfoder) du använder?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
TjockaBerta
2016-01-07 09:56
#14

#13 Ja. Bravo utan spannmål.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2016-04-27 16:33
#15

Nu har vi varit hos veterinären som direkt tog prover på Th och det visade sig vara något fel på bukspottkörteln. 

Det känns skönt att få ett redigt besked så nu vet jag vad det är för fel och vad th inte ska äta.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-04-27 18:45
#16

Nej så tråkigt, men skönt ändå att veta. Hoppas han mår bättre snart!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2016-04-27 18:57
#17

Skönt att ha det på papper. Hoppas att han snart är bättre.

TjockaBerta
2016-04-27 18:57
#18

Tack! Ja nu blir det dietfoder och återbesök om ett tag för att se att det går åt rätt håll.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2016-04-27 19:11
#19

Han hade redigt ont i fredags och någon gång tidigare. Han gick stelt, som en ostbåge i ryggen och skakade i hela kroppen. Mest ville han gå hem. Han har varit lite låg också men jag tänkte att han kanske börjar bli vuxen. Gick fot så fint tex. Det är ett tecken på att något är fel när det gäller Th 😃

Nu blir det bara bättre.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-04-27 21:12
#20

Stackars liten 💋


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Upp till toppen
Annons: