Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1592 ggr
IQ09
1/3/16, 10:31 AM

Träna klippning

Hej alla pudelvänner!

Jag har blivit lycklig ägare till en dvärgpudelkille som nu hunnit bli 13 veckor. Min ambition är att lära mig klippa honom själv. Jag har inga planer på utställningsfrisyrer utan det handlar om vanlig vardagsklippning. Har införskaffat en Oster A5. Hur gör jag nu för att vänja valpen vid att bli klippt. Har försökt lite på tassar och i baken, det har gått sådär. Att komma till ansiktsklippning känns som en lång väg att gå. Har ni några tips tar jag tacksamt emot dessa. Jag vill absolut inte att han ska få dålig erfarenhet av klippning så det blir en kamp i framtidsen.

Hälsningar från Dogges matte

Annons:
[Forest]
1/4/16, 9:14 PM
#1

Jag träna ofta med ta maskinen och hålla den mot Enja när hon var valp, just för att få henne att tillåta maskinen gå utan att tycka den är farlig. Jag gjorde detta lite varje kväll (utan att klippa). Ansiktet det skulle jag kolla om inte uppfödaren kan visa dig hur du håller hunden/valpen på bästa sätt samt hjälpa dig att lära dig lite av klippningen :) Enja vet jag tog ansiktsklippningen bra det värsta hon ogillade och än idag är tassarna 😉 Hoppas flera kan tipsa dig om hur du kan träna på klippa, våra står snällt och blir klippta det är väl tassarna som tar lite tid och blir tråkigt när matte ska pilla o pilla 🤫

Grattis till bli med liten pudel 😃

IQ09
1/4/16, 9:48 PM
#2

Hej Forest!

Tack för tipset. Jag har gjort ungefär som du föreslår. Haft klipparen igång och strukit över kroppen utan att klippa. Det har gått bra. När jag sedan klippt lite reagerar han men jag ska fortsätta ta det försiktigt och försöka få det till något positivt. Uppfödaren bor lite för långt ifrån mig så det är tyvärr inget alternativ.🙂

[Forest]
1/5/16, 6:44 PM
#3

2, Man får vara lite bestämnt att dom kanske larvar sig hör även till" kanske jag slipper undan", men det är en valp så man får även tänka på att dom inte heller orkar så mycket. Jag var bestämnd och prata inte larvigt när jag klipper, det kom sen efter åh vad fin du vart så duktig tjeeeja en gottis. 😉 Jag tog även hjälp av dottern eller mannen just för hålla lite ibland jag hade lite svårt med klippa stjärten och ville inte riskera att valpen(enja) skulle hoppa ner. Det är bara forsätta och ge det lite tid. Sen brukar svenska pudelklubben ha lite klippkurser dessa kan vara bra att börja på men tror det är skönast om valpen blivit lite större innan man börjar. Jag har haft tur att bo nära uppfödaren som stöttat och visat mig hur hon klipper samt delat ut många bra tips :)

wesdi
1/7/16, 8:58 AM
#4

Träna ofta, korta stunder. Gärna varje dag.  Samt var vänlig men bestämd. Belöna med gotta.. mys lite, pausa…

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

IQ09
1/7/16, 6:46 PM
#5

Tack för bra tips. Ska få hjälp i helgen av en som har erfarenhet av storpudel 🙂

[Forest]
1/8/16, 10:15 AM
#6

5 Hoppas det går bra och att du får lite tips :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: