Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1946 ggr
Natalieforsbom
12/7/15, 3:39 PM

Om pudel passar mig!

Hej alla pudel/hund älskande vänner! Jag kollar runt på olika hundraser och kom sedan på pudel, så är nyfiken om en pudel skulle passa min livstil. Jag är en aktiv tjej som älskar stallet och hästarna och så klart vill jag ta med mig min bästa vän till stallet och kunna rida ut utan att den kanske drar iväg för långt. Jag gillar agility,trixa och att vara vid vatten samt pälsvård, gillar att skapa och så satt. Drömmen är att bli psykolog och att jag ska kunna ta med mig hunden till jobbet men det är en lång bit kvar till det. Jag är överaktiv människa som fiskar och älskar skogen, fyrhjuling är också roligt så även där att ha den lös. Är dem lättlärda? Busiga? Vill inte ha en liten ploffsig hund som jag upplever att små pudlarna är. Vill ha en robust större hund. Något mer tro.. Tacksam för svar (OBS endast trevliga svar tack)

Annons:
Amandla
12/7/15, 5:18 PM
#1

Det låter som att en  mellan- eller storpudel skulle passa dig bra 🙂

Överlag är pudlar sociala, glada och lättlärda men det finns förstås individuella skillnader, och så handlar det om olika linjer vad uppfödarna har prioriterat. Vissa vill ha sina hundar på ett vis och avlar på det, medans andra vill ha dem på ett annat vis… 

Om du kikar i de olika listorna här så ser du några av de pudlar som lyckats i olika tävlingar, där kan du hitta tips om kennlar. Årets lista är inte klar ännu, den kommer i februari ungefär.

http://www.pudelklubben.se/2015/02/06/arets-pudlar-2014/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
12/7/15, 7:39 PM
#2

Jag har min första storpudel nu så jag har inte jättestor erfarenhet av rasen. Men min pudel hade stortrivts med det liv du beskriver. Så länge han får vara med på olika äventyr är han lycklig. Min pudel har inte mycket jaktinstinkt och kan därför vara lös i skogen. Han hade med lätthet hängt med på ridturer. Vara med och fiska är något bland det bästa han vet. Så ja, jag tror en pudel hade passat och trivts med dig! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Natalieforsbom
12/7/15, 10:09 PM
#3

Tack! Ja jag är väldigt nyfiken på dem. Tycker dem är väldigt fina också för den delen ! Mer svar gärna ! Vill ha olika synpunkter och formuleringar ! :)

Catta-
12/8/15, 3:50 PM
#4

Jag har storpudel och tror den skulle passa dig super :) min tik älskar att gå långa promenader och hitta på saker. Hon är väldigt lugn inne och taggar lätt igång ute om jag vill träna/hitta på något. Hon har lite jakt i sig och har stuckit på hare/rådjur men med träning går det säkert att dämpa. Hon kan vara lös överallt sålänge man har lite koll. Hon är väldigt glad och stabil överlag men kan ha svårt för nya människor som är lite för "på" samma gäller nya hundar. Hon är väldigt lättlärd och älskar att lära sig nya trixs. Jag gillar pälsvård men har henne klippt i en lite enklare "sportfrisyr". Borstar igenom henne ca 1ggr/veckan och badar ca 1ggr/mån. Jag tycker det räcker men det är olika hur deras pälsar har för struktur. Vissa tovar lättare och då måste man bada oftare.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Natalieforsbom
12/10/15, 4:46 PM
#5

Mer svar tack ! 😊

[Patricia1993]
12/10/15, 10:43 PM
#6

Jag har två stycken storpudlar! En tik och en hane. Det dem har gemensamt är att de är väldigt sällskapliga och tillgivna och ska alltid vara med. De tycker att allting är roligt och uppskattar att få vara med vad man än hittar på. De är båda spralliga och älskar att få vara ute i skogen och springa lösa. Tiken har inge jakt i sig och är väldigt lydig och lättsam. Hanen har en hel del jakt i sig men kan ändå vara lös när vi är i skogen. Han kan sticka nångång men kommer alltid tillbaka efter några sekunder. Han är inte lika lättsam och lydig som tiken utan han är lite tuffare och har mycket egen vilja. Men han är bättre att arbeta och jobba med som tillexempel lydnad och spår. Tiken har inge direkt intresse till att arbeta utan nöjer sig med lek och skogspromenader. Ja mina storpudlar är väldigt busiga och lättlärda. Pudlar kan vara väldigt studsiga i sitt lekbeteende. När min tik var yngre så fick hon leka med en jämngammal schäfer valp och estelle studsade upp och ner och åt sidan och den lilla klumpiga schäfern sprang bara rakt på och hade inte en chans att hänga med i svängarna. Var ganska roligt och se hur mycket studs det finns i en pudel. Staket runt gården som folk brukar ha till sina golden,labbar eller schäfrar hoppar pudlarna lätt över. Så ska man skaffa staket runt gården så ska de vara högt högt! Agility skulle passa storpudeln bra då de både är högbenta och väldigt lätta i kroppen.

Annons:
Natalieforsbom
12/11/15, 1:07 AM
#7

Okej tack för svaret :)

Natalieforsbom
12/11/15, 1:07 AM
#8
Upp till toppen
Annons: