Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2313 ggr
axa
2015-12-04 22:48

Hur många timmars pälsvård i veckan?

Hur många timmars pälsvård i veckan lägger du på din pudel och vad för klippning har din pudel just nu (storlek på pudel är även ett plus att veta för intresserade)?

Annons:
Catta-
2015-12-07 08:41
#1

Har en storpudel med "sportklippning". typ väldigt stram t60. Lägger inte mycket tid alls. 0-3h beroende på om jag badar eller inte den veckan. Brukar bada ca 1ggr/mån. Annars borstar jag bara ur tovor vid behov, vilket inte tar alls lång tid.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Spöket
2015-12-27 22:57
#2

Vi håller vår kortklippt, klipper henne ca var 6-8:e vecka och det tar ca en timme + badning… Thats it.

Multi vad?

[Nalle-]
2016-01-01 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ingenting alls varje vecka för oss 😃 Försöker raka nosen och tassarna varannan vecka men ofta kan det dröja mer än så. Badar honom en gång i månaden ungefär och då borstar jag ut pälsen dagen innan (tar kanske 30 minuter beroende på längd) och när jag badar så fönar jag ju också och oftast klipper jag. Ibland hoppar jag över klippningen om han har en väldigt kort frisyr och putsar bara lite i nacken och hättan. Bad + fön + klippning tar kanske… 3-4 timmar? Beroende på hur mycket päls han har just då. Såhär ser han ut just nu, men lite mer vildvuxet.

TjockaBerta
2016-01-04 14:37
#4

Jag har en nerklippt dvärgpudel. Två gånger i veckan borstar jag ut hela pälsen det tar ca 30 minuter. Varannan var tredje vecka schamponerar jag och fönar pälsen. Totalt tar det ca 60 minuter. Var tredje veckan putsar jag nos och tassar mm. Det tar 30 minuter till. Sen lämnar jag bort honom för nerklippning var tredje månad. Det tar 3,5 timmar ungefär. 

Jag tycker att det är ganska mycket jobb för att han ska se välskött ut.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-01-04 20:57
#5

Mina är nerklippta men med några cm päls på benen. De badas och klipps var fjärde vecka ungefär, det tar max två timmar för hela rubbet per hund (toy och dvärg). Däremellan lägger jag kanske 20 minuter en gång på var hund för att raka nos mm och jag borstar dem. Inte ens en timme per vecka i snitt för två pudlar tillsammans. Helt okej 🙂 Klorna klipps en gång i veckan, men det är ju inte riktigt pälsvård…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2016-01-05 11:30
#6

För några månader sedan rakade jag ner min storpudel väldigt kort så pälsvården har verkligen varit minimal sen dess. Jag klipper nos och tassar varannan vecka ungefär och det tar en halvtimme. Badat har jag i och för sig gjort men vet inte riktigt om det kan klassas som enbart pälsvård eftersom det varit på grund av att han rullat sig i koskit😛 Eftersom pälsen varit så kort har det ju dock inte funnits något behov av att föna så det har ändå gått fort. Jag skulle uppskatta att under den här kortklippta perioden har jag lagt max en halvtimme i veckan på pälsvård med bad inkluderat.

Annons:
wesdi
2016-01-07 15:00
#7

Diesel (storpudel) är "sportklippt" så det är inte många minuter/vecka jag lägger ned på den. Mer tid så klart när det är dags att raka ansikte/tassar mm och schampobad inför rakning/klippning av kropp.  Schampobad försöker jag dra ut på, inte göra det så ofta. Helst inte oftare än ungefär var åttonde vecka.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: