Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 7538 ggr
loelto
2015-11-22 19:26

Dvärgpudel vs. "normalstorlek"

Hej allihopa! :-) 

Ny på iFokus och ny angående hundar - speciellt med pudlar. Jag och min sambo har under många år funderat på att skaffa hund men vi har aldrig känt att vår arbetssituation har passat för hundägare. Nu har jag dock fått en nytt jobb där jag har möjlighet att jobba hemifrån stora delar av dagen och vi känner att vi är redo för ett litet tillskott. :-)

Vi har funderat länge på många olika raser, allt från Italiensk Vinthund till Corgy. Dock har vi träffat på många trevliga individer utav dvärgpudlar (inte den här i chihuahua storleken utan knähöjd) och vi tror att det definitivt är rasen för oss. Nu har jag otroligt dåligt på rasstandarden ang. utseendet och alla olika namnbeteckningar så jag vet inte riktigt om dvärgpudel är det rätta namnet för storleken - men jag hoppas ni vet vilken jag menar. :-) 

Jag och sambon bor i centrala London och även fast vi har tillgång till parker osv. är jag osäker på att en stor pudel hade fått den motion den behöver. Sambon är väl mer sugen på den - men jag tänker att en s.k "dvärgpudel" är mer passande för ett liv i parker? 

Utöver detta - finns det några skillnader i beteendet hos de stora pudlarna gentemot dvärgpudeln? Något speciellt man ska tänka på om man skaffar en pudel? 

Tacksam för all hjälp! :-)

Annons:
axa
2015-11-22 20:29
#1

Välkommen hit!

Här är en tråd som visar hur mycket motion våra medlemmars storpudlar får.

Allt beror på hur mycket motion ni kan ge, en understimulerad pudel är inte kul. Speciellt inte de större med tanke på att de har möjlighet att ta sönder mycket mer för att stimulera sig själva. Jag tror att en dvärgpudel skulle kunna passa er utmärkt. Men tänk på att en dvärg kan bli en mellan- en dvärg kan bli en toy osv.

Amandla
2015-11-22 21:01
#2

Angående storlek:

Toypudel är 24-28 cm

Dvärgpudel är 28-35 cm

Mellanpudel är 35-45 cm

Storpudel är 45-60 cm


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
loelto
2015-11-23 09:48
#3

#1: Tack snälla för länken och svaret! :-) Jag är orolig för att en storpudel inte hade fått den motion den behövt i en storstad. Det känns som att mindre hundar är mer passande där - både angående motion och ifall man ska ta tåget någonstans. Har du någon ide om hur pass mycket en dvärgpudel behöver motionsvis? Klarar dem sig på en morgon-, lunch- och kvällsrunda? Eller man behöver några "kissepauser" mellan dem rundorna? :-)

En fråga till, i och med att en dvärgpudel kan bli både en toy samt en mellan - vad är erat bästa tips för att öka chanserna att få en dvärg? :-) 

#2: Tack snälla! Jag visste faktiskt inte att det fanns en mellanpudel. Vilken storlek är vanligast bland pudelägare? Är det någon storlek som är mer eller mindre känslig? :-)

loelto
2015-11-23 09:49
#4

…..kom på ännu än fråga. Jag har sett att vissa pudlar har mer spetsiga huvuden och andra liknar mer krulliga teddybjörnar. Hur kommer detta sig? Är det olika gener i rasen som bidrar till detta? :-)

axa
2015-11-23 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag bor i Stockholms innerstad och här har vi alla storlekar.

Toypudel har jag själv och hon får fem promenader om dagen. En morgon när vi vaknar, sedan en innan lunch, en vid 15, en vid 19 och en vid 23.  Dessa promenader är för det mesta inte speciellt långa. Hon behöver inte mycket motion då hon inte har så mycket energi, hon är väldigt lugn.

Dvärgpudel kräver inte speciellt mycket, i jämförelse till mellan och storpudel. Storpudlarna här upplever jag studsiga, och de får mycket motion och väldigt mycket promenad. En är även jakthund och tränas och stimuleras därför mycket. 

Pälsen växer hela tiden och man bör klippa själv eller lämna in. Nosen beror på om man rakar den eller inte. Min pudels nos är inte rakad. Har inget med genitik att göra. Beror bara på hur du klipper den.

Jag skulle nog säga att tre promenader, minst 15-30 min promenaden med bus, andra hundar och få utföra sina behov + två-tre kisspauser emellan räcker bra för en dvärg. Men det är självklart individuellt.

Vill du verkligen ha en dvärg, så kan du se till att föräldrarna är i den storlek du önskar och även generationer tillbaka. Men personligen tror jag inte att det spelar så stor roll om din dvärg råkar gå under med någon centimeter eller över.

Tikarna är ofta lite kräsnare med var de kissar, så om du vill att korta kisspromenader ska gå snabbt rekommenderar jag en hane. ;)

Amandla
2015-11-23 13:50
#6

Ser att axa fick med det mesta jag tänkte skriva 🙂 Fråga uppfödaren hur stora hundarna bakåt i leden är, men tänk också på att det finns ingen uppfödare som kan garantera att en valp blir en viss storlek. Å andra sidan kanske det inte spelar så himla stor roll om din hund blir två cm lägre eller högre än du trodde från början, du lär ju älska den ändå 😉

Den vanligaste storleken är dvärgpudel och särskilt i färgen svart, men exakt hur ordningen är sedan vet jag inte, sen kan det skilja sig åt mellan länder också. Mest ovanligt i  Sverige är vit mellanpudel och grå toypudel, så var det när jag kollade statistiken för ett par år sedan.

Toypudlar är mer ömtåliga pga sin storlek, de kan bryta benet om de hoppar ner från för hög höjd, småbarn vill gärna kånka runt på dem för att de är så små och söta och kan råka tappa dem, om de råkar hamna i vägen för "fel" större hund är det inte mycket som behövs för att de ska dö… och det gäller även för dvärgpudlar. Mellanpudlar är ganska mycket större trots allt, och därmed mer robusta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Fransu
2015-11-23 16:46
#7

#5 Förlåt för OT. Men så galet söt pudel! ❤️ Blir så glad av bilden. Sötaste jag sett på länge.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Amandla
2015-11-23 18:32
#8

#7 Här är OT fullt tillåtet så länge det är positivt 😃 och inte förstör tråden, och det gör ju knappast kommentarer om en söt pudel 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
2015-11-23 20:20
#9

#7 Hon tackar och bockar!😊

loelto
2015-11-25 12:23
#10

Tack för alla bra svar! :-) 

Är det svårt att lära sig klippa själv? Eller det är rekommenderat att man lämnar in sin hund till någon som har det som yrke? Finns det någon speciell anledning till att man väljer att klippa nosen på ett speciellt sätt eller det är endast en smaksak? :-)

Jag har faktiskt lyckats övertala sambon och han har väl mer eller mindre insett att en dvärgpudel passar oss bättre. Dels för mindre krav på aktivering samt att det är en smidigare storlek att ha och göra med i innerstan i London. :-) 

Superbra tips gällande hur man ökar chanserna med att få en dvärgpudel. Dock håller jag med om att det kan kvitta om hunden blir två eller tre centimeter mindre respektive större. Hunden är ju ens egen lilla pälsboll ändå. :-) 

Den finns en dvärgpudel vi såg som var brun, är det vanlig eller ovanlig? Den var nämligen mycket söt.

loelto
2015-11-25 12:24
#11

#5: Du har en otroligt söt liten pälsboll, det måste jag säga! Helt underbar 😍

Amandla
2015-11-25 13:42
#12

#11 Du lär dig ganska lätt att klippa  pudeln själv. Pudelklubben har ett himla bra klipphäfte som visar i bild och berättar pedagogiskt hur du ska göra för att klippa ett par olika frisyrer, och även hur du rakar.

Rakar nos, tassar och underrede gör man för att pudelns päls växer i ungefär samma takt som vårt eget hår. Håller man inte efter så  blir det fort sunkigt, som bak där det då bildas tovor som bajset fastnar i, eller i ansiktet där det kan bli kladdigt av mat och tårvätska. Det är en hygienfråga helt enkelt. Man har avlat för att pudlar ska ha mycket päls, och den växer ju över  hela hunden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2015-11-25 17:57
#13

#10 Oftast putsar jag själv som Amandla beskriver och sen lämnar jag bort min pudel när det är dags att klippa hela hunden. Viktigast är att köpa en bra klippare. Jag har en dvärgpudel och han kräver en del aktivering annars blir han väldigt gläfsig, gnällig och jobbig.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
loelto
2015-11-25 22:03
#14

#12: Jag ska ta en titt på pudelklubbens hemsida, hade varit roligt att se lite olika frisyrer och så vidare. Intressant det där att deras hår växer i samma takt som vårt eget hår. Så det gäller att klippa håret där bak och undertill en gång i veckan? Och tvätta dem också kanske relativt ofta? :-) 

#13: Hur pass ofta lämnar du in honom? Vad kostar detta? :-) Hur pass mycket aktivering ger du din pudel? :-)

Amandla
2015-11-25 23:10
#15

Så ofta som en gång i veckan behövs inte, men en gång i månaden ungefär. Den mest lättskötta pälsen är den som är ren och rakfönad (betyder att man antingen fönar och borstar samtidigt så att pälsen blir rak, eller att man har en hårdblåsande fön, sk blaster, som blåser så hårt att den slår vattnet ur pälsen och gör den rak)… men håller man pudeln hyfsat kortklippt så hinner inte så himla mycket hända med pälsen på 6-8 veckor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2015-11-26 12:48
#16

#14

Var sjätte vecka, ungefär,  trimmar jag själv. Då börjar nosen att lurva sig. Hela hunden lämnar jag bort var tredje månad men då är pälsen riktigt tjock och börjar filta sig så man får  hålla efter med borsten och kardan ordentligt.  Det kostar ca 500,- vilket jag tror är billigt. 

Vi går varje morgon en promenad på 60-90 minuter. Då tränar vi lite allt möjligt på vägen och träffar även andra hundar så han springer av sig rätt bra. Sen blir det 3 kortare rundor på 15-20 minuter med lite hundparkour.

På eftermiddagen sysselsätter jag honom med olika huvudbry. Söka godis, söka föremål, hundpussel och liknande. 

Senare får han jobba med en kong eller äta kycklingben eller något annat som tar energi.

Dessutom försöker jag gå olika hundkurser eller gå på andra hundaktiviteter med honom så ofta det går. 

Han är en ganska stor dvärgpudel 33-34 cm och väger 6,5.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-11-30 14:08
#17

11 Jag tycker inte det är så lätt om jag ska vara helt ärlig. jag har klippt våra pudlar och ännu är jag kass på  få frambenen snygga och jämna  🤪 Men gå gärna klippkurs det tror jag underlättar mycket själv gått privatkurser av kunniga för lära mig. En bra sak är ju att pälsen växer ut ganska så snabbt så felen kan man fixa till lite efter några veckor 😉

Amandla
2015-11-30 14:15
#18

#17 En bra sax hjälper till, det är inte bara teknik. Har du en sax som passar just dig och din hand? En böjd sax kan vara till fördel just med benen, men den ska ha rätt sorts böj för att passa storleken på din hund, är den kort och kraftigt böjd kommer du att klippa in i  benpälsen gång på gång.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-11-30 14:26
#19

18 Se där jag har ingen böjd sax, men funderat på skaffa mig men tänkte att det är bra att klippa nacke och huvudet för få mjukare klippning. Kanske kan du tipsa om en sax :) Du har små fisar som jag har och du har ju kollen på saxar  😎

Amandla
2015-11-30 14:46
#20

Jag älskar mina Geib Black Pearl. De är lätta, rakbladsvassa och känns som en förlängning av handen. Men jag har smala, svaga händer och fingrar, så jag behöver saxar som är korta mellan skruven och fingerringarna. Jag köpte en böjd och en rak 7.5" för det var dem jag hade råd med då, nästa gång ska jag absolut köpa en storlek större. På toy funkar de korta fint, men jag klipper en del dvärg och mellan också.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2015-12-01 09:29
#21

20 tack så jätte mycket 🙂 blir till känna lite på olika sen köpa har en bra butik som man kan känna på saxar mm men även har bra priser så blir en tripp dit nästa vecka 🤗

Cert
2016-03-02 23:02
#22

Rakar ni verkligen nosarna var 6:e vecka på era små?? om inte jag rakar näsan på min store inom 4 v så ser han ju ut som en irländsk varghund…

[Forest]
2016-03-03 08:13
#23

22 Det är olika hur ofta jag rakar pga jobb skulle jag säga. Men var 5-6 v rakar jag ner nosarna på dom. Tycker dom kan se lite buskiga ut men inte så farligt som en irlänsk varghund mer som buskig råtta 😉 Sen är det smaksak vissa vill ha mer päls på nosen något jag inte skulle ha på våra.

Cert
2016-03-12 19:04
#24

#23 hihi jo, varghund va kanske lite att ta i :P

Upp till toppen
Annons: