Annons:
Etikettbeteende
Läst 8029 ggr
Lärkan15
2015-11-19 11:28

Tik eller hane

Hej, är helt ny som medlem här men har senaste halvåret varit inne och läst på en hel del om pudlar och alla fina tips och råd som finns här.

Vad jag undrar är vad ni som har/haft pudlar anser ang val av tik- eller hanvalp? Hur tänkte ni när ni valde tik eller hane? Jag har läst det som finns i tidigare tråd här och tik kontra hane men skulle vilja veta mer. Jag har aldrig haft hund tidigare (har tidigare bara haft katter av olika kön) men kommer förhoppningsvis bli med liten valp i början på nästa år 🙂❤️ Ända sedan jag bestämde mig för att skaffa mig en liten pudel så har jag till 100% varit inställd på att det är en tik jag vill ha. Verkar dock som att det är mycket svårare att få tag i en tik, att dom är mer populära så jag börjar tänka om lite och känner att det kanske ska bli en liten han jag skaffar mig i stället. Vill veta vad ni tycker om dom olika könen på pudlar. Vad är positivt och negativt med den ena eller den andra och varför tror ni att just tikar är mer populära? det måste ju finnas en anledning till det?

Det som "skrämmer" mig lite med att skaffa en hane är att jag är rädd att den ska markera inomhus. Tycker ju iof inte om att hundar gör det utomhus alltför mycket heller…men om jag åtminstone slipper markering inomhus så skulle jag verkligen kunna tänka mig en hane.

Följdfråga till det blir då vad ni vet och anser om ev  kastrering av hanhund. Som jag förstått så är det ingen garanti att dom slutar markera/skvätta även om hanen blivit kastrerad, eller? Kanske om man kastrerar före könsmognad? Men är det så bra för hunden,  alltså är den tillräckligt färdigväxt innan dess?

Med en tik är det väl främst löpet som talar emot den men det känns ok för mig ändå. Man är ju ändå kvinna själv 😉.

Skulle nog mest bara vilja höra mer om vad det är som gör att man väljer en hane före en tik så jag nu börjar tänka i dom banorna. Vill inte gå miste om en underbar liten valp bara för att jag från början endast tänkt mig en liten pudelfröken.

Vad säger ni? Tacksam för råd.

Annons:
[viccaan]
2015-11-19 11:43
#1

Jag har aldrig haft pudel men jag föredrar tik. Deras temperament är mildare(mindre risk för aggression gentemot andra hundar) och så slipper man att de alltid markerar. Individen och uppfostran spelar större roll men jag kommer aldrig mer skaffa en hane igen.

Amandla
2015-11-19 13:27
#2

Jag hade en hane först av den enkla anledningen att det bara var  två valpar i kullen och tiken skulle till en uppfödare. Jag var helt nöjd med det, och skaffade hane nr 2 några år efter det. Tyvärr levde den första bara i fem år, han var kroniskt sjuk. Jag ville gärna ha en pudel till och började leta hane, men så fick jag frågan av en uppfödare jag  känner om jag ville bli halvfodervärd åt en tikvalp som hon skulle  köpa in. Jag tackade ja, och det är jag tacksam för idag då jag själv börjat föda upp 😃

Men hane nr 2 som tidigare varit hyfsat lugn ikring löptikar gick överstyr när min tik löpte, han pissade på allt och alla - på en klipphund som var här en dag, tack och lov innan jag badat henne, och var olycklig på alla sätt och vis. Så honom fick jag kastrera, men det var ändå det bästa valet för honom. Han är numera väldigt lugn och fin, men busig som en pudel ändå  förstås!

Det är inte helt ovanligt att hanar av dvärghundsraser markerar inomhus, för vissa är det en uppfostringsfråga (det var det  definitivt inte på min hane, det kan jag lova!) och andra kan helt enkelt inte hjälpa det. Det är  förstås omöjligt att veta i förväg, men man ska komma ihåg att majoriteten av hanarna inte gör såna dumheter. Dessutom finns det kisskydd man kan sätta på dem, särskilt när man är hemma hos andra.

Vill inte skrämma någon från  att skaffa pudelpojkar, tvärtom. De är oftast helt underbara, jämna i  humöret och alltid med på noterna 🙂 Jag uppfattar  pudelhanar som vanligtvis mildare eller lika milda som tikar. Hanhundsaggression har jag i princip aldrig stött på bland de mindre pudlarna under de  elva år jag haft rasen. 

Det går  att släppa  ihop 10-20 främmande  pudlar (i lämplig storlek förstås) och de leker och har roligt, jag har aldrig sett  bråk alls i en sån tillfällig grupp. Visst kan någon markera mot en annan hund, men pudlar är ofta så signalkänsliga och lägger märke till ALLT. 

Tikarna kan vara lite mer fisförnäma, särskilt när det drar ihop sig mot löp, hormonerna påverkar förstås. Men på det stora hela är det väldigt liten skillnad på tikar och hanars beteende tycker j ag, är du inte intresserad alls av att börja med uppfödning så skulle du säkerligen bli  helt  nöjd med en liten pudelkille 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[viccaan]
2015-11-19 13:38
#3

Man kan självklart kastrera om man vill bli av med löp/extra hormoner. Hanar också för den delen på dem är det lättare inlägg. Jag har kastrerat både tik och hane utan problem.

Catta-
2015-11-20 00:27
#4

Jag har tik, som även är min första hund. Jag var helt inställd på tik pga alla fördomar jag fått mot hanhundar. Jag har jobbat med hundar och har träffat otroligt många individer och jag tyckte överlag tikar var vänligare och lättare att ha och göra med än hanar som (enligt mig) skulle "mäta" sig med andra hanar och gruffa, inte alla men många. Nu några år senare måste jag väl säga att jag står lite fast vid att tikar är coolare att ha och göra men det är så individuellt. Luna har tre bröder. Den kastrerade brodern kastrerades innan könsmognad och är otroligt snäll och fjantig. Inget ont i honom. De två som inte är kastrerade är betydligt mer hormonstinna. De är tuffare och vågar stå på sig och säga ifrån. Tikar kan däremot vara lite på hugget. Griniga, vet vad dom vill. Min tik går bättre med hanar än andra tikar. Det är jättesvårt att ge råd om vilket kön man ska välja. Jag skulle hellre gå efter vad uppfödaren säger. Hon/han har följt valparnas uppväxt och vet lite vad de har för personlighet. Sen som nybliven hundägare skulle jag satsa på att gå bra hundkurser så man lär sig allt om sin hund och hur man ska bete sig i olika situationer. Lycka till :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Patricia1993]
2015-11-20 01:21
#5

Jag har en tik och en hane (storpudlar) Och även jag upplever att tikar iallafall min tik är lättare att ha och göra med än min hane. Med hanen så har jag behövt ha en strängare uppfostran, trots det så är han alltid tvärtemot! Han är även tuffare och tål inte att någon annan hund försöker sätta honom på plats. Tiken däremot är väldigt väldigt lättsam, kan vara lös överallt, lyssnar alltid på inkallning, lydig osv utan att jag behövt uppfostrat henne överhuvudtaget nästan, hon är så otroligt cool av sig själv. Det här med surigheten hos henne som tik finns inte på kartan, hon säger aldrig ifrån eller är grinig trots att en del småhundar har gjort utfall och bitit henne. Hanen däremot kan bli grinig om det händer honom eller om han ser att någon annan hund är stygg mot tiken då jäklar blir han förbannad. Kan tillägga att han är 1,5 år och okastrerad:-) tiken är 2 år. Alla individer är som sagt olika! Alla våra chinese crested tikar har dock varit riktiga grinkärringar :-) Men pudlar brukar vara väldigt milda överlag i temperamentet jämfört med många andra raser som tex chinese crested. Mina pudlar skvätter inte inne men jag har en kompis som har två dvärgpudlar av vadera kön, hanen brukade vara duktig på att markera på saker inomhus. Antar att du är intresserad av att skaffa en pudel som är av de mindre storlekarna?

[Forest]
2015-11-30 14:19
#6

Jag tror på att aveln har sin del i hur hunden är, vare sig det är tik eller hane. Men även hur man fostrar dom och vad dom får göra. Jag kan väl tycka att hanhundar i regel är mer go i, men har själv en tik som inte tröttnar i första taget när man tränar. 🤪 Jag skulle mer lägga krut i leta efter uppfödare som har trevliga vuxna hundar och lite vad man är ute efter. 

Om kastrering så anser jag det är upp till varje hundägare att ta det beslutet

Annons:
[Nalle-]
2015-11-30 18:10
#7

Är alltid lika svårt att svara på den frågan, för alla tycker ju så olika. Min lilla hund (bandras) var jättedryg som okastrerad, stressade upp sig bland andra hundar och red på både hanar och tikar. Han kastrerades vd 4 års ålder och blev betydligt lugnare runt andra hundar. När jag skulle skaffa nästa hund hade jag tänkt mig en tik för att slippa dessa beteenden, av olika anledningar blev det ändå en hane och nästa kan nog bli vilket som. Tycker båda könen har sina för och nackdelar, tycker själv det verkar jobbigt med löp och skendräktighet hos tik (särskilt när man vill tävla) men hanarna kan vara sjukt jobbiga (särskilt som unga) när de vill lukta på allt, markera och mäta sig med andra hundar. Detta är ju dock saker man kan träna på till skillnad mot för tikar, man kan ju inte träna bort löp. 
Gällande kastrering tycker jag som #6, det är helt upp till var och en men man ska veta om att det finns risker.

TjockaBerta
2015-12-01 08:28
#8

Ingen av de fyra hanhundar jag haft har markerat inne. Däremot gjorde tiken, som jag hade i fem år, det under alla år 😛

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-12-01 09:26
#9

8 och i det fallet är inte ändå kastreringen alltid lösningen. Har vart hundvakt åt kasterad hanhund han kissa inne när han kom hit, även glad i löptikar och kunne genomföra parningar. (hände aldrig med våra utan en annan tik som uppskatta honom) Därimot vet jag att han led när våra löpte, då han och hans matte var grannar. Lillen matvägra och var orolig denna tid, gnydde ville gå ut nattetid mm.

wesdi
2015-12-07 12:37
#10

Jag tror det finns lika många för- och nackdelar med båda könen.  Det beror nog mer på ägaren. Har man tankar på avel och uppfödning torde tik vara första valet.

Annars… jag är visserligen uppfödd i en jägarfamilj där jakthundar har funnits av båda könen.
Men jag är mer hanhundsägare. Tycker hanar rent generellt är mer "hund" hur jag nu ska förklara det. Visserligen kan de påverkas året om av löptikar runt om, på tävlingar, prov,  ute i vardagen …

Å andra sidan kan tikar bli begränsade en tid på grund av löp, helt beroende på hur tik beter sig under den perioden. Numer är löptikar allt mer välkomna på tävlingar och prov men det förutsätter ju att tiken är "tävlingsklar" i huvudet under löpet också.

Kastration ger väl aldrig någon garanti för att oönskade beteende försvinner. Möjligen om hanhund kasteras i väldigt ung ålder.

Så här långt har jag bara haft okastrerade hanar. Som mest tre stycken samtidigt (tre storpudlar, två storpudlar och en jaktcocker).

De två jag har idag är en storpudel född 2005 och en jaktocker född 2009. Av dessa två är det storpudeln som kan bli mest påverkad av vissa löptiksdofter (höglöp). Jaktcockern kan så klart bli lite påverkad med men… släpper det fortare. Antar att det är jakthunden i honom. Skulle han få välja mellan jakt och en höglöpande tik så… skulle han få det svårt. Båda skulle kunna locka lika mycket.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
2015-12-07 13:19
#11

#9 Svarade du mig så förstår jag inte vad du menar

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-12-08 21:07
#12

11 nej jag bara byggde på lite till ;)

TjockaBerta
2015-12-09 09:05
#13

#11 Aha! :D

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2015-12-09 12:05
#14

10 Tror med som du det finns för o nackdelar med båda könen det är mer samk sak vad man väljer :) Jag tycker med att hanhundar kan upplevas som mer hund tycker dom har oftast mer krut i sig. Inte för att tikar inte kan nå toppen på tävlingar tvärom dom kan vara i väldigt bra fokus vet många fina små pudlar/tikar som är vassa i agility och sopar banan ren på konkurenter 😃 

Löptik är inte alltid så moteverade att jobba och vissa lysnar inte alls. Löptikar kan sticka så man bör inte ha löptiken lös och vissa är väldigt bra på hitta lösningar på lyckas smita. Så man måste ha 100 % järnkoll på tiken vid löp. Här markerar/kissar ena tiken gärna inne vid löp, att gå ut oftare med henne är ett måste då hon inte kan hålla sig lika länge som hon normala fall gör. 

Väljer jag själv hund är det tik, skulle jag välja hund till dottern skulle valet blivit hane då hon ofta faller för hanhundar och deras energi. Så det är helt klart smaksak och givetvis är det olika från hund till hund dom är inte stöpta i en o samma form. 🐶

Lärkan15
2015-12-30 08:39
#15

Tack alla för era inlägg med svar och era erfarenheter. Vill berätta att det till slut nu blivit så att jag valde att skaffa mig en liten pudelhane istället för en tik som jag från början var ganska så inställd på. Jag känner mig helnöjd med beslutet och är helt kär i den lille killen som jag kommer få hem om ca 2 ½ vecka. Det var helt enkelt kärlek vid första ögonkastet när vi träffades. Gott Nytt År önskar jag er alla

5ara
2015-12-30 09:05
#16

GRATTIS 🙂 Så roligt!!!

Lärkan15
2015-12-30 09:20
#17

#16 Tack 🙂

Amandla
2015-12-30 11:53
#18

Härligt, grattis! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
2015-12-31 10:54
#19

Grattis vad roligt!! :) väntar på bildbomb sen :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lärkan15
2016-01-23 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här kommer foto på min lilla goding som nu har bott hos mig i 5 dagar 😍

Annons:
Lärkan15
2016-01-23 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

När matte ber mig att le så ler jag säger han 😉

TjockaBerta
2016-01-23 17:50
#22

#20, 21

Men så söt man kan vara då. Vilken härlig tid du har framför dig nu.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2016-01-23 19:56
#23

Vilken goding! Grattis!🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2016-01-23 21:19
#24

Men det är ju sjukt hur söt man kan vara ❤️😍

Catta-
2016-01-23 21:42
#25

Åhh så söt!! :) nu blev man valpsjuk!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: