Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2524 ggr
axa
2015-11-10 09:09

Snö och pudelpäls

Hur gör ni för att slippa klumpbildning av snö på pudelpäls?

Vi har testat det mesta, men vi har inte varit riktigt nöjda. I år blir det nog till att ha skor för tassarna/pälsen på benen och overall som håller henne varm och så snön inte fastnar.

Annons:
[Patricia1993]
2015-11-10 18:46
#1

Benskydd använder jag till pudlarna ingenting annat. Dock så blir trampdynorna fulla i stora isklumpar om jag inte håller pälsen där obefintligt kort, då brukar det funka fint!

Catta-
2015-11-10 21:59
#2

Jag gör inget särskilt. Brukar undvika att gå i djup snö annat än lite lekpauser och då tar jag bort det värsta på plats. Håller tassarna rakade under.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

5ara
2015-11-11 05:35
#3

Tassarna hålls väldigt kortklippta och så drar jag på Benskydd ifall det behövs

axa
2015-11-11 08:16
#4

Måste vara skönt för er med större Pudlar. För min lilla på ca 25cm blir den mesta snön djup när det väl lagt sig och fastnar på hela kroppen. 😃

[Patricia1993]
2015-11-11 10:27
#5

#4 Ja man hör oftast att folk väljer att skaffa en liten pudel framför en stor just för att slippa så mkt pälsvård som möjligt men i detta läge är det nog en fördel med en högbent rackare ;-)

agnder
2015-11-11 11:51
#6

Man kan ju ha en skål med ljummet vatten så isen smälter bort. Bara tänka på att inte ha för varmt eftersom det känns mycket varmare när de är kalla.

Annons:
axa
2015-11-11 12:14
#7

#6 Vi sköljer i handfatet om det är mycket snö som fastnat, men att behöva bada flera gånger om dagen är inte poppis och torkar ut huden. Man måste även vänta tills man är inne igen vilket gör promenaden obehaglig eftersom hon blir en snöboll hela hon.

5ara
2015-11-11 14:18
#8

Ska kanske tilläggas att benskydden inte alltid räcker till när man rejsar på fälten😛 Som tur är bryr han sig inte om snön som är där bak utan det är klumpar längre ner vid tassarna som är hemska. De är så vedervärdiga att han inte ens vill gå efter en stund lilla hjärtat utan att matte plockar bort de värsta.

wesdi
2015-11-16 08:37
#9

:) Nu har jag en storpudel som har "sportfrisyr" dvs inte så vansinnigt mycket päls på benen.

Jag gör ingenting. Vi bor så till så att när det är vinter och snö så har vi det runt husknuten.  Är det sådan typ av snö så att det bildas  rejäla druvklasar på benen under uteaktivitet så försöker jag ta bort de värsta. ;) Annars får de vara kvar och vara extra träningsredskap.

Hemma spolas ben med ljummet vatten i duschen.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: