Pälsvård

Snö och pudelpäls

2015-11-10 09:09 #0 av: axa

Hur gör ni för att slippa klumpbildning av snö på pudelpäls?

Vi har testat det mesta, men vi har inte varit riktigt nöjda. I år blir det nog till att ha skor för tassarna/pälsen på benen och overall som håller henne varm och så snön inte fastnar.

Anmäl
2015-11-10 18:46 #1 av: [Patricia1993]

Benskydd använder jag till pudlarna ingenting annat. Dock så blir trampdynorna fulla i stora isklumpar om jag inte håller pälsen där obefintligt kort, då brukar det funka fint!

Anmäl
2015-11-10 21:59 #2 av: Catta-

Jag gör inget särskilt. Brukar undvika att gå i djup snö annat än lite lekpauser och då tar jag bort det värsta på plats. Håller tassarna rakade under.

Anmäl
2015-11-11 05:35 #3 av: 5ara

Tassarna hålls väldigt kortklippta och så drar jag på benskydd ifall det behövs 

Anmäl
2015-11-11 08:16 #4 av: axa

Måste vara skönt för er med större Pudlar. För min lilla på ca 25cm blir den mesta snön djup när det väl lagt sig och fastnar på hela kroppen. Skrattar

Anmäl
2015-11-11 10:27 #5 av: [Patricia1993]

#4 Ja man hör oftast att folk väljer att skaffa en liten pudel framför en stor just för att slippa så mkt pälsvård som möjligt men i detta läge är det nog en fördel med en högbent rackare ;-)

Anmäl
2015-11-11 11:51 #6 av: agnder

Man kan ju ha en skål med ljummet vatten så isen smälter bort. Bara tänka på att inte ha för varmt eftersom det känns mycket varmare när de är kalla.

Anmäl
2015-11-11 12:14 #7 av: axa

#6 Vi sköljer i handfatet om det är mycket snö som fastnat, men att behöva bada flera gånger om dagen är inte poppis och torkar ut huden. Man måste även vänta tills man är inne igen vilket gör promenaden obehaglig eftersom hon blir en snöboll hela hon.

Anmäl
2015-11-11 14:18 #8 av: 5ara

Ska kanske tilläggas att benskydden inte alltid räcker till när man rejsar på fältenLipar Som tur är bryr han sig inte om snön som är där bak utan det är klumpar längre ner vid tassarna som är hemska. De är så vedervärdiga att han inte ens vill gå efter en stund lilla hjärtat utan att matte plockar bort de värsta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.