Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1432 ggr
[Lisa94]
11/5/15, 7:30 PM

Skulle en storpudel passa mig?

Hej, jag har varit inne på att skaffa mig en till hund, läste om just storpudel och tyckte att det skulle vara en hund som passar mig.

Jag vill ha en hund som jag kan; gå ut långa promenader med, mest i skogen så att hunden får springa löst, träna lydnad med och även prova på lite agility. Jag vill ha en hund som vill vara med och göra saker, men som inte är en brukshund och kräver för mycket aktivering. 

Låter det som att pudeln är något för mig?

Jag läste på SKK's hemsida om pudeln att den har svårt för att bli lämnad ensam, är det så? Min framtida hund kommer jag inte vilja lämna själv, men det kommer ju hända, skulle det funka med en pudel?

Vad tycker ni? 🙂

Annons:
[dvärgkaniner]1
11/5/15, 7:33 PM
#1

Har ingen aning men sätter en tass på denna tråd.

Fransu
11/5/15, 8:34 PM
#2

Låter absolut som att en storpudel kan passa dig. Promenader i skogen, agility och lydnad är sådant som en pudel trivs med. Tror man kan hitta på allt möjligt med sin pudel faktiskt.

Vår Harry gillar verkligen inte att bli lämnad ensam. Han gör inget som helst väsen av sig, men han blir olycklig. Jag upplever vår storpudel som mer flockbunden än andra raser jag haft. Så det är nog viktigt att ensamhetsträna tidigt så det inte blir någon stor grej med att vara ensam hemma.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

5ara
11/5/15, 9:53 PM
#3

Jag tycker också att det låter som att en storpudel skulle kunna passa dig alldeles utmärkt🙂

Min har inga problem att vara hemma själv. Han märker när jag är på väg att lämna honom. Då går han ofta och lägger sig innan jag ens har åkt och sen när jag kommer hem är han förstås alldeles överlycklig, men ser lite sömndrucken ut och måste sträcka på sig, så jag tror han vilar för det mesta när jag är iväg. Det märktes dock på honom direkt när han var valp och vi började ensamhetsträna att det inte var så stor grej för honom att vara själv🙂 Skönt!

wesdi
11/6/15, 2:47 PM
#4

Ev svårigheter med att lämnas ensam tror jag mer beror på ägarens träning och uppfostran.

Hittar du valp efter stabila bra föräldrar så är storpudel en bra hund.  Lättlärd, hänger glatt med på allt du vill göra. Konkurrens i klass 3 agility är rätt svår för storpudel så…. där kan du få kämpa en del om det är cert, SM-poäng  och liknande du strävar efter.  Övriga grenar (lydnad, bruks, rallylydnad mm) är det nog, grovt förenklat, lättare att få till bra resultat.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Patricia1993]
11/6/15, 10:29 PM
#5

Storpudeln kan variera mycket från individ till individ. Jag har en sällskaps storpudel och en mer bruks storpudel. Hanhunden kräver mycket mer än tiken och har ett stort behov av aktivering, mkt jakt i honom medan tiken nöjer sig med lek och vanliga skogspromenader och har inte nån som helst jakt i sig. Mina pudlar klarar av att vara hemma utan några som helst problem. Hanen är dock ganska beroende av tiken så jag vet inte vad han skulle tycka om att bli lämnad helt ensam utan henne.

Upp till toppen
Annons: