Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2756 ggr
[Patricia1993]
2015-11-05 16:50

Vilken klippmaskin/skär använder ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken klippmaskin använder ni er av när ni klipper era pudlar?

Vilka för och nackdelar har den?

Vilka skär har ni till nos och tassar samt kroppen?

Jag har en oster golden A5, min första klippmaskin, hade hört mkt positivt om den och den verkar vara ganska vanlig att ha bland pudelägare.

Fördelen med den enligt mig är ju egentligen bara att den är stark och klarar av att klippa i de tjockaste pälsarna och att den aldrig har krånglat.

Nackdelar är ju att den är rätt stor och klumpig, har dock vant mig vid det men minns när jag fick hem den och jag blev nästan lite orolig pga storleken och tyngden. Skären har en tendens att fort bli varma vilket kan vara jobbigt ibland då jag måste pausa och spola dem under kallt vatten. 

Skär till nos och tassar är oftast nr 40 mest pga av att skär nr 30 har blivit slött och jag har varit för lat att skicka iväg det på slipning. Rakar Texas på kroppen medhårs med skär nr 10. Gör det ca 1 gång i månaden och varje gång blir det nästan en hel kasse med päls. Estelle klipper jag med sax, kan inte klippa med sådant kort skär för då blir hon att se ut som en fjunig gris.

Vore även kul att se lite bilder på era pudlar efter att de blivit klippta, vilka skär ni använt osv.

Vet att jag postat denna bild förut på Texas men här är han i alla fall helt nyklippt på kroppen med skär 10, bara efter nån vecka börjar pälsen bli lång och krulla sig på ryggen igen :-)

Annons:
Catta-
2015-11-07 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en Andis AGC 2-speed. Tycker den är bra. Lagom stor och passar bra i handen. Jag klipper nos/tassar med 10:ans skär och brukar i övrigt handklippa henne. Ska jag raka ner henne blir det med 7fc skäret. Nackdelen är att skären blir varma ganska snabbt. Brukar också spola av de då.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

5ara
2015-11-08 18:47
#2

Jag kör på med min Moser Rex. Hade inga särskilda förväntningar på den eftersom den bara kostade typ 800 kr på Teknikmagasinet men den funkar finfint🙂 Kunde varken bestämma mig för maskin eller skär så det kändes som en bra lösning. Jag har ingen direkt erfarenhet av andra hundtrimmers men den är ju bra smidigare än en klippmaskin till häst iallafall och jag tycker inte den blir varm särskilt fort heller så den får hänga med tills den ger upp.

Upp till toppen
Annons: