Annons:
Etikettallmänt
Läst 1758 ggr
Haztparken
11/4/15, 9:32 AM

Uppdaterad pudel standard

Var inne på min Facebook och såg att Pudelklubben skrivit ett inlägg. Tydligen så har pudelns standard blivit reviderad och lite nya förändringar finns, t.ex. som att färgerna aprikos och röd har slagits ihop till en färg som heter Aprikosröd. Vad tycker ni om ändringarna? Allt finns å läsa på Pudelklubbens startsida på deras hemsida.

Annons:
Catta-
11/9/15, 2:32 PM
#1

Lite konstigt att de slagit ihop färgerna så. Är det svårt att hålla nyanserna isär eller hur har dom tänkt? En bra sak är att det är två nya frisyrer godkända för utställning! Hoppas fler vågar ställa och man ser lite variation :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

thea_thea
11/10/15, 9:23 AM
#2

Väldigt förvirrande med "aprikosröd", fattar inte varför de har slagit ihop färgerna.

[Forest]
11/12/15, 11:01 AM
#3

Funderar på hur dom tänker i detta läge? Kanske är det så att många röda tappar sin röda färg och blir aprikos med tiden är det därför dom har slagit ihop färgerna? Nä jag tycker det är rätt att slå ihop dom, aprikosröd det låter rätt om hunden är mer röd ska det vara rödaprikos då? 😎

[Patricia1993]
11/12/15, 1:59 PM
#4

Det står att delvis opigmenterad nostryffel är ett allvarligt fel och att avsaknad helt av pigment på nostryffeln är ett diskvalificerringsfel, men nästan majoriteten av vita pudlar vad jag har sett har inte helt kolsvart nostryffel utan de flesta har brun och en del tillomed rosa och trots det så är flera av dem champion. Förstår inte riktigt hur det går i hop?

axa
11/12/15, 5:24 PM
#5

Jag tycker inte att slå ihop färgerna var något bra, en färg mindre, höll jag på att säga.. Är inte insatt, men ogillar ihopslaget. Tror inte det kommer resultera i något bra.  Om inga hälsorisker är orsaken.

[Forest]
11/13/15, 10:36 AM
#6

4.  Mjo dessa har man sett o visst har dom även gått fint fint på utställningar undra vad som slår så bra när hunden har diskvalificerringsfel 😴

Annons:
[Patricia1993]
11/13/15, 11:45 AM
#7

#6 Ja skevt är det då iallafall! Fast jag själv tycker att detta inte borde klassas som ett allvarligt fel eller diskvalificerings fel, känns så löjligt ja mena om dommaren skulle gå strikt efter dessa regler då skulle ju många vita pudlar som är fina för övrigt bli diskade. Sen att de inte ska döma hunden efter frisyr jo jo så är det ju också i verkligheten eller inte. Är ju i stort sett en enda stor frisyrtävling alltihop!

5ara
11/13/15, 3:12 PM
#8

Är det bara jag som har haft svårt att avgöra var gränsen går mellan aprikos och röd? Det är mycket jag inte har koll på men min subjektiva uppfattning är att många röda pudlar går mot aprikos när de blir äldre…?

[Forest]
11/14/15, 8:37 PM
#9

7 så rätt så,  en som har mindre önskvärt kan ha flera andra bra egenskaper som överväger det mindre bra. 

8. Jag har haft svårt ibland på se färgen brun då hundarna tappat mycket färg och se ganska grådassiga ut 🥵. Röda kan med tappa sin färg och bli mer som aprikosa men tycker ofta att aprikos är en färg som håller sig jämn. Här en kull på röda och aprikosa valpar där tyckerj ag man ser mycket lätt på färgerna http://www.kennelengine.se/kennel-engine/tidigare-kullar/

Jag har inte träffat en röd som tappat sin färg så mycket som jag sett på dom flera bruna pudlar.

TjockaBerta
11/15/15, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Vad säger man om Th som är reggad som aprikos i stamtavlan? :)

>>>Malum domesticum<<<

axa
11/15/15, 7:33 PM
#11

#10 Aprikos? Hade jag aldrig trott, jag trodde han var vit 🤦‍♂️

Haztparken
11/15/15, 7:44 PM
#12

#10 Han ser creme ut tycker jag :) som min äldsta storpudel, hon är creme.

TjockaBerta
11/15/15, 7:49 PM
#13

#11 Ja eller hur :) många tycker det. #12 Men creme är inte en godkänd färg och om jag minns rätt är din hund inte reggad i SKK. Men visst skulle man kunna kalla honom för creme.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
TjockaBerta
11/15/15, 7:52 PM
#14

Th tappade mycket av sin färg med valppälsen. Nu kan man se på öronen, svanstippen och framför allt under tassarna att han har rött i sig.

>>>Malum domesticum<<<

Haztparken
11/15/15, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Jo min hund är reggad i SKK? :) i stamtavlan står hon som creme och har ett kryss som betyder icke godkänd färg. Lägger upp en lite dålig bild men man ser på hennes öron den där creme färgen :) i vissa andra ljus så har hon också sådan färg på svanstippen, bakbenen, ryggen, under tassarna :)

TjockaBerta
11/15/15, 8:54 PM
#16

#15 Ursäkta. Då tog jag fel på hund :) Jag vet inte varför kullen reggades som aprikos. Trodde att det hade med SKK att göra. Men valparna var väl mörkare. Din tik har mera färg på sig än Th. Nyligen mötte jag en pudel som såg exakt ut som Th. Han var också aprikos i stamtavlan. Jag var nog den enda som kunde se det. 😁

>>>Malum domesticum<<<

[Patricia1993]
11/15/15, 9:46 PM
#17

Har en bekant som har en pudel som är aprikos men den är vitare än både Dafne och Th.

TjockaBerta
11/15/15, 10:25 PM
#18

#17 Konstigt. Om man då tänker att de räknas in som samma färggrupp som de röda så blir det ännu mera udda. Det måste bli svårt att bedöma.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
11/17/15, 10:42 PM
#19

10 Han är verkligen ljus jag skulle säga creme men Enjas mamma är jätte ljus med nu betydligt mörkare som yngre tycker hon är så fin ska se om jag hittar bild på henne 🙂

Upp till toppen
Annons: