Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 5267 ggr
Verticalvein
2015-10-23 01:32

Rätt ras för mig?

Hej alla pudelkunniga!

Jag har alltid drömt om att äga en jaktlabrador men jag har fått inse att jag inte riktigt orkar med den aktivering som den skulle innebära. Att köpa en "vanlig" labrador känns inte alls lika lockande då jag tycker det är för tunga och inte lika pigga och med samma "will to please" som jakt varianten.

I stället har jag fått upp ögonen för storpudeln och vad jag förstår det så är Pudeln och retrievern rätt lika i sitt sätt att vara?

Jag vill ha en aktiv familjehund som tycker om att följa med på det vi hittar på. Jag är intresserad av att träna och eventuellt tävla i rallylydnad och agillity.

Jag vill ha en social hund som tycker om andra människor och hundar. Som gillar att träna och motionera men som kan ta det lugnt ett par dagar/veckor med enbart promenader då jag då och då blir väldigt trött och inte orkar så mycket. Jag vill att hunden ska ha en bra av och på "knapp".

Jag vill helt enkelt ha en glad och snäll hund som vill vara med familjen, som är snäll mot andra människor och djur, som kan vara aktiv men också vila i perioder utan att klättra på väggarna.

Låter det som en pudel?

Sedan undrar jag lite över pälsvården.

Jag tycker om att pyssla med päls, att kamma, borsta och klippa men inte hur länge som helst. Hur ofta behöver man bada samt klippa och kamma igenom hunden om den har så här kort päls?

http://3.bp.blogspot.com/-ymJjZxlnftE/UfULP4VFKFI/AAAAAAAACNY/6QuRoG9NAkw/s1600/IMG_2486.JPG

eller så här?

http://www.poodlemojo.com/wp-content/gallery/poodle-cuts/Medium-Hair-Cut.jpg

Tack på förhand! :)

Annons:
Fransu
2015-10-23 11:43
#1

Jag har erfarenhet av både labrador ("tjockistypen") och nu då storpudel. Jag skulle säga att labradoren var en betydligt lättare hund att ha med att göra, väldigt okomplicerad på alla vis. Han var pigg och glad på att hitta på vad som helst men hade också en tydlig av-knapp. Tog jag det lugnt tog han det lugnt. Han var väldigt stabil i sitt psyke och alltid vänlig och glad mot både människor och andra hundar och djur. En väldigt lätt hund att ha med att göra på alla vis. Men som sagt, jag hade inte jaktvarianten.

Vid 30 års åldern blev jag plötsligt allergisk så jag fick tänka om med hundval. Så i förra året skaffade vi en storpudel. Vi hade läst på och trodde precis som du att pudeln nog är rätt nära labradoren i sitt sätt och psyke. Men om jag jämför min labbe jag hade med vår pudel så är dom som natt och dag. Harry (pudeln) är betydligt mer krävande i både motion och aktivering. Om en dag av någon anledning innebär att ta det lite lugnare så klättrar han genast på väggarna. Han är rastlös och försöker hitta på egna grejer att sysselsätta sig med. Ex, riva ner saker från bord. Han är inte förtjust i okända människor. Folk han känner gillar han, övriga skippar han gärna. Jag tycker i och för sig att det är rätt skönt att han inte måste hälsa på varenda människa vi möter. Han är heller inte ens i närheten lika stabil psykiskt. Han blir lätt rädd för ovana saker och ljud, kommer som ett skott och vill ha tröst och skydd. Labradoren däremot reagerade knappt på vare sig plötsliga höga ljud eller något annat konstigt han inte sett förut.

Nu har jag bara haft en labbe och har nu min (vår) första pudel, så jag har inte världens erfarenhet kanske. Men enligt mig skiljer det ganska mycket på en labbe och en pudel. Så är man ute efter den okomplicerade labradormentaliteten så är pudel inte rätt ras om du frågar mig. Pudeln är en väldigt rolig ras att ha och leva med, men enligt mitt tycker också mer krävande än labradoren.

Angående pälsvård. Pudeln på första bilden kräver i princip ingen pälsvård. På andra bilden får du räkna med att hålla efter små tovor och även barr och små pinnar som fastnar i pälsen.

Lycka till med ditt rasval och hoppas du hittar en ras som du kommer att trivas med! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Patricia1993]
2015-10-23 17:06
#2

Jag har ingen erfarenhet av labbe men jag har två storpudlar på 1 och 2 år. Och de är som natt och dag.

Hanen är som ovan beskriver sin hanhund, han är väldigt aktiv och kräver mkt både mentalt och fysiskt för att vara nöjd. Blir det någon slapp dag så blir han att klättra på väggarna. Han tycker väldigt mkt om att arbeta så som med viltspår och lydnad. Igår var vi ute i skogen och spåra i två timmar trots det så är han sällan en sådan hund som lägger sig ner och sover efter en aktivitet utan han står ofta ute på balkongen och spanar, kan springa in och lägga sig i 2 minuter för att sedan ta sig en vandring runt i lägenheten för att se om det finns något roligare att göra. Han skulle vara en bra tävlingshund om jag skulle vilja hålla på med det.

Tiken är den lättsammaste och underbaraste hund jag mött. Hon är mer som en människa än en hund, väldigt sällskaplig och älskar alla människor och hundar, lite blyg i början och är alltid den som visar underkastelse för andra hundar. Hon kräver nästan ingenting istället, klart hon tycker det är kul att få vara med och springa i skogen men hon är ingen hund som kräver att man gör det varenda dag med henne. Hon skulle lätt kunna ligga och slappa en hel dag på soffan om det skulle vara så, har dock inte hänt än eftersom hon automatiskt dras med på allt som jag och härjis hittar på 👍 Nackdelen med henne är att hon är ingen hund som har glöd till att hålla på med lydnad osv, vi har testat på det men det är ingenting som hon skulle kunna tävla i tror jag, jätte duktig men hon behöver mer go och tycka att det är roligt.

hanen är väldigt charmig och en riktig morsgris men man behöver ha en hårdare hand med honom, Dominant är han också och vägrar visa någon annan hund underkastelse. Skulle någon hund morra och göra utfall mot honom så gör han samma sak tillbaka, tiken däremot skulle direkt vika ner sig.

[Patricia1993]
2015-10-23 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Angående pälsen så är pudeln en hund som lätt får tovor. Den första bilden du länkade till skulle jag kalla lättskött, där pälsen brukar tova mest är i pälsen på huvudet/nacken, benen, öronen och svansen.

Väljer man att ha mössa på hunden och längre päls på öronen så behöver det borstas och även fönas efter bad, lika gäller även om pälsen på benen och svansen är lång så behövs det borstas och fönas annars är risken större att det bli tovor om den självtorkar.

Så den sista bilden du länkade till krävs lite mer pälsvård dvs att man borsta den pälsen som är lång och även fönar efter bad. Hur ofta man behöver bada är vad man själv tycker, är pälsen skitit eller känns skitig eller börjar tova då är det dags att bada hunden.  Mina pudlar badar oftast varje eller varannan månad.

Har hunden väldigt kort päls så behöver man inte föna. Min hanhund har lång päls på öron, huvud, bolllar runt benen och päls på svansen och sen helt nedrakad på kroppen så honom fönar jag bara på de ställen som pälsen är lång. Tiken har lite längre päls på kroppen så henne fönar jag helt.

bild på hanen

wesdi
2015-10-26 08:37
#4

Jaktlabrador är ju avlad på sina jaktliga egenskaper, till skillnad mot den *vanliga* labradoren.  Så det är i allmänhet en mer aktiv hund.

Vet inte om det går att jämföra jaktlabrador med storpudel. Storpudel (pudlar) avlas ju inte på någon särskild egenskap så som exempelvis jaktlabrador.

Så du kan få en kolugn storpudel likväl som du kan få en superspeedad storpudel.

Kolla med uppfödare deras *tänk* om avel, vilka avelsdjur de använder. Om det är mest till utställning eller om det är mer allroundhund.

Bjäffs… ett uttryck jag inte gillar är "de här valparna passar till agility för de är så fartiga" och liknande. Det säger liksom ingenting… en fartig valp? Glad vanlig valp? Stressad valp?

Pälsvård… pudeln kräver pälsvård. Hur mycket beror på ditt intresse, hur mycket päls (frisyr) du vill ha. Pudelpäls skiljer sig också mellan individer och färg. Vissa har från start en lättskött päls som knappt tovar, medan andra kan lätt få tovor.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Catta-
2015-10-26 10:23
#5

Min tik på 3 år kräver i princip ingen aktivering utöver de dagliga sysslorna vi gör. Hon sover när vi inte gör något och är alert och glad ute. Vi kan gå en vecka med att bara sitta i soffan och hon är lika glad dag 7. Hon är extremt stabil i stökiga miljöer men kan bli lite nervig i lugna miljöer om det plötsligt dyker upp folk runt knuten.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: