Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3430 ggr
[spetsen]
10/22/15, 8:55 PM

Kontinental-klippning?

Jag tänker på det här med olika frisyrer. Jag gillar kontinentalen mest av alla tror jag, men hur är den att hålla efter? Hur ofta måste man klippa, bada osv?

Annons:
[Patricia1993]
10/22/15, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#1

Min tik hade kontinental frisyren när jag ställde ut henne. Hur ofta man behöver bada en pudel beror på vilken päls den har, en del pudlar har ganska lättskött päls och en del har en väldigt svår päls.

Min storpudel var jag tvungen att bada minst en gång i veckan, hände att man fick bada oftare ibland och ibland kunde jag vänta 10 dagar emellan baden.

Väntar man för länge mellan badningarna blir det verkligen så otroligt jobbigt bara, mer och större tovor. Det sägs att en pudel ska vara helt tovfri innan badningen vilket stämmer för att underlätta men ärligt talat så vissa gånger var det totalt omöjligt att få pälsen helt tovfri innan bad. Var lättare att få ut de få tovor som fanns kvar när pälsen var ren samtidigt som jag hade borste och balsamspray medan jag fönade pälsen. Väntade med badning i två veckor en gång vilket resulterade i att jag fick stå och föna henne i 4 timmar. Men allt som att så brukade det ta ca 3,5-4 timmar att bada och föna henne.

Jag klippte till kontinental frisyren helt själv på henne och klippte henne själv under hela tiden som jag ställde henne. Det krävs träning och man lär sig allt eftersom men ett tips är att gå på en klippkurs som handlar om just pudelpälsar och hur man sköter och klipper den. Jag tycker att det är lättare  med kontinental eftersom hunden har mer päls vid second puppy att bada, föna och hålla efter.

Det som jag tyckte var det svåraste med att klippa henne var att få till en snygg form på kroppsbollen och få till en bra volym.

Jag klippte till hennes frisyr nästan varje gång som jag badade henne faktiskt, så jag klippte henne ofta för att hålla pälsen fräsch men också för att pälsen växer som ogräs. För stora klumpiga kroppsbollar är det fulaste jag vet.

Efter bad så ska pälsen tottas som det heter, man gör benor i pälsen som är på huvudet, nacken och ryggen för att undvika så mkt slitage på pälsen som möjligt. Även i öronpälsen sätter man snoddar och plast.

Skickar med några bilder på min storpudel Estelle 2 år, min första pudel som jag skötte pälsen och klippningen på helt själv utan någon som helst vägledning. Så visst går det att få en snygg pudel även om man är nybörjare 👍

Amandla
10/23/15, 12:39 PM
#2

Hur ofta du måste bada och sköta pälsen har inte med frisyren i sig att göra, utan med just din hunds pälskvalité och även vilket slags liv ni lever (om ni är mycket i skogen, om hunden får bada i sjön osv). 

Continental är den utställningsfrisyr som jag tycker är enklast att underhålla när man väl fått den på plats. Den tål att bli lite förvuxen i jämförelse med second puppy/babylejon. Däremot är den lite knepigare att få till helt rätt, och den kräver en välkonstruerad  pudel för att vara snygg.

Det gäller att förstå vad det är man gör, som exempel är det lätt hänt att de olika bollarna med tiden får fel storlek och placering, även om de från början satt rätt. Detta för att man rakar kanske några mm för mycket ett par gånger och så försöker man rätta till det… bollarna blir lätt oproportionerliga och sneda.

Jag har sagt det förut och säger det igen: jag rekommenderar varmt både Pudelklubbens klipphäfte och boken "Poodle  clipping and grooming" (finns på amazon.com till bra pris).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: