Annons:
Etikettbeteende
Läst 1615 ggr
[Forest]
10/18/15, 10:52 AM

Minnet hos en pudel

Jag funderar lite kring minnet hos pudel är, hur bra minne har dom?

Tar upp olika exempel på dessa som vi märker av här. Enja var unghund ca 8 mån gammal vi möter då en kvinna med 3  jätte härliga hundar, men hennes ungtik som då kommit i sitt första löp ansåg Enja som en jäkel attt ge på nöten. Mindre lyckat möte, men detta glömmer aldrig Enja så fort vi möter henne på håll så blåser hon upp kroppen.  Vi har gått promenader efter detta och det går bra, då är dom kopplade men ser tydligt att det finns spänningar mellan Enja och Milda.

Yttigare en hund som Enja har gillat får en lillasyster.  Hon går till attack mot flera hundar, hon smiter ut helt enkelt utan att ägaren märker av detta. Så när vi var ute och promenerade så möter vi en henne, glada hälsningar men helt plötsligt sluta glada hälsningen och smack. Det slutade med att jag fick ett bett men lyckades ta upp hunden då jag fick tänka snabbt lyfta två eller en som kan hoppa högre än vad jag är 🥵 Efter denna upplevelse så blåser Enja upp sig varje gång när man paserar deras trädgård, även detta är flera årsen och dom har inte kvar lillasyster. 

Sen har andra exempel. Donna fick oturen att bli rädd för en person då denna tog av sig kepsen och kasta den på soffan, ingen stor sak alls. Men kepsen nudda Donna och efter detta tycker hon att personen bör undvikas. Det är en god vän till husse som är jätte trevlig och våra andra hundar anser han klappar och delar ut kli bra. 

Eller denna :) Vi brukar ofta möta okända katter vissa vill hälsa på hundarna och mig, men en katt är hundhatare. Katten såg vi inte förren han nästan var framför oss han låg och lurpassa under en bil. Gösses vad vi fick springa bakom oss hade vi en förbaskad katt. Efter detta så kan vi inte gå förbi både Milli och Donna vill vända om , så vi går alltid in ett kvarter före eller efter för gå den rundan. Katten var en kändis av andra hundägare något jag nu mera vet om men då hade jag ingen aning om att det fanns en katt som ogillade hundar där :P

Annons:
5ara
10/18/15, 2:50 PM
#1

Är rädsla något som du upplever att det sätter sig mer på minnet än annat? 

Pajas har ingen sådan grej som jag kan komma på men han är ju så ung än så länge… Om han blir rädd för något går det snarare över i nyfikenhet efter en liten stund.

Han tyckte verkligen inte om att åka bil innan men det tycker han är roligt nu. Det var ju dock inte någon form av chockartad händelse, så som i dina exempel, så det är väl inte jämförbart i det här fallet.

[Forest]
10/19/15, 9:48 AM
#2

1 Enja visar ingen rädsla alls med hundmöten vad jag upplever, det gjorde hon inte heller vid dessa tillfällen.  Jag tog det lugnt och det gör jag även idag, stressar inte upp mig vid lösa hundar som kommer fram rusandes. Flera gånger har andra hundar som inte sett vidare trevliga (rest ragg,kroppshållningen,lätet morr/skällandet) ut ändrat och hälsat fint.  Då har det vart hundar som kommit plötsligt ut från hus/innegårdar. 

Rädsla är mer Donna men kattmötet har hon inte slutat gilla andra okända katter som vill hälsa. Vi har 6 katter som brukar komma för säga hej både till mig och hundarna något jag inte har lockat till oss utan missarna kommer för säja hej. Möjligen är det så att denna hundhatande katt vart så att vi fick springa dom hörde väl min panik  SPRING! så sprang vi allt vad jag orkade 

Donna har sen innan vart lätt till stress men vi har tränat på mycket på, och gör det ännu.

Upp till toppen
Annons: