Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3638 ggr
[Patricia1993]
2015-10-17 17:43

Det här med avel och färg?

Ja jag har gått i tankarna att para Estelle i framtiden men problemet är ju då att hon är silverpudel i grund och botten och så vitt jag vet så blir valparna blå färgade om man parar med en svart hane? Nej det är inte Texas som jag ska para med haha utan det blir isåfall en helt annan hane.

Grejen är den att det kommer bli svårt att hitta en silverhane som Estelle inte är släkt med.

Nån kunnig som vet hur valparna blir i färgen om man skulle para henne med en svart hane eller med en vit som inte bär på silvergenen??

Har jag förstått det rätt så kommer de flesta av valparna bli silverfärgade trots att jag skulle para henne med en vit hane då silver är dominant?

och så vitt jag har läst så är även silvergenen dominant mot svart?

Annons:
Amandla
2015-10-17 18:31
#1

Störst chans är det att valparna blir blå, men de kan också bli dåligt svarta. Att silver skulle vara dominant över vitt har jag aldrig hört? Att silver påverkar svart bör bero på både den grå genen och de blekande anlagen. 

Vill du ha riktigt kunniga svar så är det bäst att du kontaktar Kristina Sahlström på pudelklubben, hennes telefonnummer finns på deras hemsida. Hon är väldigt duktig på Färggenetik och kan förklara det på ett bra sätt 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Patricia1993]
2015-10-17 18:39
#2

Tack för svar ska kontakta henne, ska bli spännande att höra vad hon säger :-)

Fick höra förut att om jag skulle para Estelle med en vit hane så blir de flesta av valparna silverfärgade.

Amandla
2015-10-17 18:41
#3

Fast såklart att det påverkar om din tik har vitt anlag eller inte, så långt tänkte jag inte förut…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Patricia1993]
2015-10-17 19:36
#4

Ja hennes mormor är ju vit men båda föräldrarna är silver likaså farfar och morfar, farmorn är blå.

Hennes farfar är ren silver trots att hans mamma är svart.

Knepigt det där med färg, det ända jag vet säkert är ju att man inte ska para vit med brun eller aprikos.

Amandla
2015-10-17 19:40
#5

Ok, om du parar henne med en vit hane utan silveranlag så kan det nog bli någon vit valp… Och knepigt är ordet 😉Att farfarsmor är reggad svart måste inte betyda att hon är "äkta" svart. Hon kan vara blå, borde ju vara det om hon gett silveravkomma. Men nu känns det som att jag spekulerar 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Patricia1993]
2015-10-17 19:48
#6

hahaha ja det är inte lätt det här, vit är ju min favvo färg på pudel så skulle ju vara kul om det blev vita små krulltottar men chansen kanske är större att det blir grånäbbar istället. Jag ska höra med henne som du tipsade om. kan återkomma med svar för det är säkert fler som undrar och vill veta hur det ligger till om pudel och Färggenetik..

Annons:
Amandla
2015-10-17 20:39
#7

Gör så!👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-10-17 22:34
#8

Så spännande om du återkommer med mer information🙂 Jag är inte alls insatt i det här med Färggenetik och jag skulle gärna vilja veta vad det betyder att Estelle är silver i grund och botten?

[Patricia1993]
2015-10-17 23:45
#9

Ja ska bli spännande att höra vad hon säger👍

Det finns silverpudlar som bara har silveranlag och dessa får endast silver avkommor medan det finns  silverpudlar som bär på den vita genen.

Parar man två silver som båda bär på vita anlag så kan det dyka upp någon/några vita i kullen också.

Men bara för att Estelle är vit så betyder inte det att hennes genuppsättning skiljer sig från hennes gråa syskon utan det är endast det att just färgen på hennes päls blev vit för att det finns i generna.

Det är lika stor chans att Estelle får silvervalpar som hennes gråa systrar.

Hon är en grå pudel i vit förpackning brukar man kalla det, lite häftigt egentligen.

Skulle jag para Estelle med en hane som bara har silvergenen och ingen vit gen så blir alla valparna silver trots att Estelle är vit.

Samtidigt blir man lite begränsad i aveln när det är silver, Estelle är ju släkt med nästan alla silverpudlar, eftersom de flesta som parar en silver vill få rena silver avkommor och inte blåa valpar som det blir om man parar med en svart.

silverpudlar bär på en blekningsgen som gör hunden blekare desto äldre hunden blir och den blekningsgenen har också Estelle vilket kan betyda att får hon valpar med en svart hane och valparna blir svarta så kan de bli att de precis som silverhundarna bleknar ur ju äldre den blir, vilket inte alls är önskvärt.

Har även hört att vita pudlar som bär på denna blekningsgen blir vitare i pälsen än vanliga vita pudlar och ärligt talat så har jag nog aldrig sett en så otroligt isvit storpudel som Estelle och hennes vita systrar, andra vita storpudlar jag har sett har varit mer åt det gula hållet nästan så att jag funderat på om de inte har tvättats ordentligt, var alltså på utställning jag sett detta flera gånger.

En silverpudel anser man ska paras med en vit eller en annan silver och inte med en svart men sen finns de dom som gör det ändå vilket behövs för att bredda silveraveln.

En svart och en silver får oftast blåa avkommor, avkommorna som i sin tur paras med en silver får rena silvervalpar men kan även få blåa valpar. Det tar oftast två generationer från att man parar en svart och en silver att det blir rena silvervalpar, så det är väl därför som det inte är så vanligt att para svart och silver för det är inte den blåa (mörkgråa) färgen man vill ha egentligen eftersom det kan gå sämre för dem på utställning.

Jag vet att dom bytt ut ordet silver till grå men silver låter så mkt stiligare än grå så jag säger och skriver alltid silver.

.

[Forest]
2015-10-18 09:57
#10

Jag fattar inte heller helt detta med färg. Milli som är vit skulle hon paras med en silver skulle risken finnas tydligen att valparna vart blå 🤔 Men antar det är skillnad för dig som har silver i grunden och para med silver våre säkert det bästa. Jag hade ingen aning om att hon var silver pudel i vit förpackning jag som ofta tänkt på hur mörk hud hon har haha där fick jag den förklaringen 😃

5ara
2015-10-18 14:40
#11

Ja, inte trodde jag det här med färg var enkelt men oj vad mycket det finns att tänka på om man vill ha speciella färger! Jag tycker att alla grå nyanser är jättefina så jag kan ta en blå valp om det blir någon😉 För om jag förstått det hela rätt är det skillnad på "dålig svart" och blå… De med "dålig svart" fortsätter väl vara svarta runt ögonen och på nosryggen när de blir ljusare om jag förstått det hela rätt?

Amandla
2015-10-18 16:45
#12

Jag är så trött just nu att jag inte orkar skriva så mycket, men gå in här och klicka sen på artikeln som heter "Färgerna grått, blått och silver" så lär ni er lite mer. 

http://www.pudelklubben.se/om-pudeln/fragor-och-svar/

#10 En vit kan mycket väl (och bör ha) grått pigment utan att ha silver i stammen. Bra pigment på huden har inget med själva pälsfärgen att göra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-10-18 17:49
#13

#12 Den har jag läst och den var jättebra men jag vill gärna dubbelkolla lite ifall jag har förstått rätt🙂 Tycker som sagt att det är lite svårt😊

Annons:
Amandla
2015-10-18 17:58
#14

Hm, jag var så trött att jag missade att lägga in länken 😴🤦‍♂️Fixade det nu. 

Lätt är det inte med genetiken, det är så mycket som spelar in och så har slumpen sitt med i spelet dessutom…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: