Annons:
Etikettförsäkring
Läst 3421 ggr
TjockaBerta
2015-10-17 14:47

Bibehållen avelsrätt

Ni som är eller har varit fodervärd. På fodervärdsavtalet kan man kryssa i om överlåtaren eller fodervärden ska stå för försäkringen på hunden. Hur avgör man det? Vad finns det för för- och nackdelar? Hur fastställer man beloppet på livförsäkringen? Det brukar vara köpesumman men hur blir det som fodervärd? Finns det något annat man ska se upp med?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2015-10-17 18:52
#1

Ger svar imorgon då jag är hemma om ingen annan kan ge dig svar ;) Nyfiken ska du ha en hund på foder? Hane eller tik? :D

TjockaBerta
2015-10-17 19:56
#2

#1 Mycket troligt att det blir en nos till här hemma på torsdag :D))

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-10-18 09:47
#3

Jag har skk fodervärdsavtalet, antar det är samma för dig/er :) Längre ner står det om försäkringen där finns kryss som man ska fylla i, även livförsäkringen. I vårat fall står det liv och vet försäkring betalas av överlåtaren det vill säga uppfödaren/ägaren. Där står det vilket bolag och försäkringsbelopp som man ska fylla i under i Enjas fall är det  if och liv 14 000 kr . 

Det är olika hur uppfödaren väljer göra i vårat fall har hon gruppförsäkring då alla hennes hundar ingår i den. Är det mer privat så kan jag tycka att det är bäst att ägaren står för detta tills man övertagit hunden helt, men det är givetvis olika hur man väljer att göra.  Läs noga igenom kontraktet. Du kan läsa på innan genom ta hem skk avtalet, har du frågor kring detta tar du upp det med ägaren så det är klart innan du skriver på 😃

Kul att det kanske blir en till liten hund hos er :)

vallhund
2015-10-18 11:11
#4

Jag har haft hanhund på helfoder. Jag stod för alla kostnader så som om jag ägt honom själv.

Ev liversättning skulle delas 50/50 mellan oss, jag fick inte välja försäkringsbolag. Det var en importerad hund som var 10 månader gammal som fick vara kvar i det bolag han redan var försäkrad i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TjockaBerta
2015-10-18 14:37
#5

#3, 4 Jag fattade det som att jag tar över befintlig försäkring. Vi har samma bolag. När jag såg SKKs formulär blev jag fundersam varför man kunde välja. Jag ska fråga om värdet på livförsäkringen. Jag betalar ju inte fullt pris.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2015-10-18 16:48
#6

TB, jag gissar att du redan läst det här, men andra som tittar in i tråden kanske inte vet så mycket om att vara fodervärd: http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
vallhund
2015-10-18 18:53
#7

#5 Betalar du för hunden så skall det inte vara ett fodervärdsavtal utan ett kontrakt om köp med bibehållen avelsrätt, det som förr hette "halvfodervärd". Normalt betalar man då ett halvt valppris.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TjockaBerta
2015-10-18 19:14
#8

#7 Ja det är rätt. Det är med bibehållen avelsrätt. Jag betalar inte fullt pris

>>>Malum domesticum<<<

vallhund
2015-10-18 21:30
#9

#8 Då är det väl lämpligt att du ber värd/medis att ändra trådens rubrik?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2015-10-19 09:27
#10

9 Ändrat men ändrar inte texten i inlägget. 

8 Även om du betalar halva priset så är hunden värd fullpris i liv.

TjockaBerta
2015-10-19 12:05
#11

Fast min fråga gäller fodervärdsavtalet och valet man gör där om vem som ska stå för försäkringen.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2015-10-19 12:18
#12

1. Ifall du köper en hund med bibehållen avelsrätt så är det du som äger hunden, säljaren äger rätten till första kullen om det är en tik, om det är en hane så gäller det tre parningar. Då är det du som ska stå för försäkringen, det är ju din hund. Om det handlar om en tik så ska uppfödaren/säljaren (den som ska ha första kullen) stå för allt som handlar om avelsbiten, olika tester och tävlingar om såna behövs, samt för hälsoundersökningar och försäkring då tiken har sin kull. 

2. Ifall du har en hund på foder så är det uppfödaren/upplåtaren som äger hunden. Hur man gör med försäkringen varierar. Du kan själv stå för den för då vet du att den verkligen finns där när det gäller (det  har hänt att det visat sig att uppfödaren missat det/struntat i det… ). Som uppfödare/upplåtare skulle jag själv föredra att stå för försäkringen, för då vet jag  helt säkert att den finns, och skulle istället avtala med  fodervärden om att denne skickar över pengar till mig för försäkringen (jag  står för försäkringsavtalet, fodervärden betalar).

 En viss varning kan ges när uppfödare har flockförsäkring: om foderhunden missvårdas, skadas osv så kan hela  beloppet lätt försvinna och då finns inget kvar till uppfödarens egna hundar… 

Nu talar jag bara i vida ordalag, inget personligt mot varken din hundhållning TB eller din uppfödares. Det är sånt här som jag hört talas om och läst om. Bäst är nog om du dels ringer SKK och dels ditt försäkringsbolag för att få råd. Sen får du komma överens med uppfödaren i fråga. 

Lycka till! Roligt med en ny liten vovve 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
vallhund
2015-10-19 12:51
#13

#12 Bra med förtydningen, så lätt att det blir fel om man går vilse i djungeln. Kan inte upprepas nog många gånger.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
TjockaBerta
2015-10-19 13:39
#14

#12 Tack för bra klargörande.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: