Annons:
Etiketterbilderfilmeryoutube
Läst 2255 ggr
willas
2015-10-16 18:51

Ringer på dörrklockan

Jag har inhägnad gård så jag kan släppa ut Timi (aprikos mellanpudel) när som helst. Problemet har varit att jag ibland glömmer bort honom och han har fått stå och vänta på att bli insläppt.

Problemet är löst! Han fick en dörrklocka!

Först lärde jag Timi att trycka på den så att den ringde. Efter det fick han alltid ringa innan jag släppte in honom. Och en godis fick han förstås varje gång.

Jag trodde att det skulle ta jättelänge förrän han ringde på eget initiativ, men det tog mindre än två veckor!

Timi älskar sin dörrklocka. Det verkar om om han blir ute när vi kommer från promenade bara så att han skall kunna ringa. Ibland ringer han medan jag fumlar med nyckeln!

På videon ringer han på kommando så att jag skulle kunna filma. Klockan har sedan dess blivit fäst vid golvet så att den inte glider.

https://onedrive.live.com/redir?resid=4E5E6CD468851417!1294&authkey=!AGFFnjlpOFtIqgw&ithint=video%2cmp4

Annons:
Tjeja
2015-10-16 19:09
#1

Hihi vad kul och smart!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Inkanyezi
2015-10-16 19:10
#2

Bra idé.

Det är antagligen rätt enkelt att få en hund att trycka på en knapp, särskilt om det är en som människor brukar trycka på. Hundar går väldigt ofta på doft, och det som är karakteristiskt för en lysknapp/hissknapp/dörrklocka är ju att man brukar sätta ett finger på den varje gång, och det var så jag fick ledarhundarna att visa var hissknappen satt. Jag har lagt in ett inlägg om det i Foto iFokus, http://foto.ifokus.se/discussions/4d713065b9cb4622330473f8-att-spara-vardagen#5

(Det var inte bara Dana som fick den träningen, utan alla ledarhundar jag tränade fick lära sig visa på hissknappen.)

Om hunden når upp behöver man alltså inte en särskild knapp till dörrklockan, utan det går att använda samma som människorna använder. Men det är så klart lättare för hunden att trycka på den om man har en stor tangent. För ledarhunden var ju inte idén att hunden skulle trycka på knappen, utan att den bara skulle visas, så att föraren kunde trycka på den.

Zepp
2015-10-16 19:53
#3

Katter öppnar dörren själv!

Till slut blev jag trött på öppna dörrar och installerade kattlucka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

willas
2015-10-16 21:50
#4

Jag hade först tänkt att Timi skulle trycka med nosen, men knappen var så pass tung att trycka in, att jag insåg att det aldrig skulle gå. Därför har jag den där high-tech lösningen med en isskrapa… 😛

willas
2015-10-16 21:51
#5

Zepp, jag vet att katter öppnar dörrar. Det kostade våran siames livet på 70-talet. Inte alltid så bra alltså.

[Forest]
2015-10-17 09:46
#6

Helt underbart vilken smart ide och kul att han lärde sig så snabbt detta.  

Vi har tre små men bor inte så vi kan släppa ut dom på egen fot i trädgården, men har lyckas gå in utan Milli en gång kom på det när halsbanden skulle av så det vart att rusa ut och kalla in henne 🥵 Hon är en liten filurare hon går i en liten bubbla ute, hon kan vara med till dörren sen kommer hon på men jag ska någ ta o hälsa på grannens kaniner vips har hon vänt om. Dom går ut lösa på våran innegård där med inte alltid koppel och den friheten att gå o filura lite 😃

Tack för att du visa oss ett kanon klipp på Harry och eran smarta lösning 👍

Annons:
Fransu
2015-10-17 10:35
#7

Vilken smart lösning! 👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

agnder
2015-10-17 17:55
#8

Otroligt snart och kan faktiskt användas tvärtom också. Att ringa när man vill gå ut och kissa. 👍🏼👍🏼

Upp till toppen
Annons: