Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2291 ggr
axa
2015-10-10 10:24

Hur ofta noppar ni era pudlars öron?

Min flicka är väldigt cool när man ska pilla och fixa i öronen. Ligger stilla i knät tills man är klar.

Men nu till min fråga, hur ofta noppar ni era hundars öron och vad tycker de om det?

Annons:
trollslända
2015-10-10 10:40
#1

Min pojkvän blir arg när jag försöker noppa hans öron

axa
2015-10-10 10:51
#2

#1 Varför? Det är ju för hundens hälsa och välmående man gör det för.

Amandla
2015-10-10 12:33
#3

Jag ändrade rubriken så den blev lite tydligare 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2022-08-12 10:37 av Amandla
TjockaBerta
2015-10-10 19:02
#4

Jag brukar sitta i soffan och pilla i öronen då och då. När det är dags för klippning ryker resten av håret

>>>Malum domesticum<<<

Dippidutten
2015-10-10 20:10
#5

Kan man plocka för ofta? Min pudel har väldigt mycket öronhår och jag försöker ta lite åt gången men så läste jag på nåt forum att man gjorde saken värre? 🙈 nu är jag lite villrådig..

Amandla
2015-10-10 22:03
#6

Det är nog bra om öronen får vila i alla fall ett par dagar mellan varven, trots allt blir det lätt små små sår och vissa hundar blir lätt irriterade i hörselgångens hud. Sen ska man låta bli att dra håret direkt innan bad, just pga såren, och direkt efter bad är huden svullen så då är det nog inte heller så skönt. Men en gång i  veckan bör gå bra, tror du märker på din hund om det funkar eller inte. 

Sen är det också så att det är individuellt hurpass en pudel "klarar av" att ha hår i hörselgången, vissa får lätt olika slags irritationer och inflammationer om de inte hålls rena där, och andra har aldrig några problem. Vissa behöver öronrens emellanåt medans andra tvärtom blir sämre av sånt. Det går inte att ge ett råd som passar alla, man måste prova sig fram… trial and error,  du vet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Dippidutten
2015-10-11 09:11
#7

Jag brukar försöka dra en gång veckan för annars blir det för mycket hår och det blir jobbigt för både alfons och mig. Han fick svamp i öronen en gång och efter det tyckte veterinären att vi skulle ta lite öronrens en gång i veckan. Det verkar funka bra för sen har vi inte haft några besvär. Förstår inte hur det är möjligt med så mycket hår 🙈

[Forest]
2015-10-11 10:08
#8

Enja har förr inte behövt plockas på, det är inte förren nu efter sommaren som jag plockar vid behov varannan månad. Donna och Milli plockas det betydligt oftare på har inget schema på det hur ofta men 1-3 gånger i månaden plockas det mest på Milli som har mycket öronhår.

Nessie von Loch
2015-10-17 18:12
#9

Sigges filosofi är, "När handen nalkas, tugga bort den". Det går smidigare nu, men han gillar det inte. Men eftersom att det behöver göras, så får han helt enkelt finna sig i det. Jag noppade honom i öronen för, kanske tre veckor sedan? Ser fortfarande helt ok ut.

Upp till toppen
Annons: