Annons:
Etikettutställning
Läst 1794 ggr
axa
2015-10-07 19:41

Ställer du din Pudel?

Ställer du din/dina egen/egna pudlar? Kan ni visa några bilder från utställningar? Vad är ert bästa resultat? 

Om du inte ställer egen pudel, ställer du någon annans?

Annons:
Catta-
2015-10-07 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ställt ut henne men gör det inte längre. Tröttnade på pälsvården i samband med att hon blev sjuk och var tvungen att medicineras mycket förra året. Det gick inte jättebra för henne. Pga hennes outvecklade färg och lite osäkra personlighet kom hon alltid sist men fick däremot ganska bra enskild bedömning. Jag hann skrapa ihop två VG och ett excellent innan hon rakades ner. Jag har funderat mycket på att spara ut päls och börja ställa igen men det är så mycket meck med pälsen och jag har inte intresset just nu även om jag saknar utställningarna lite. Ska kanske testa en enklare t60 till nästa år bara på skojj.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
2015-10-07 21:18
#2

Albin har ett par ck men tyckte aldrig det var roligt med utställningar, han har lite svårt för främmande människor som både stirrar och tar i honom… Pixie tyckte det var rätt skoj, hon har också ett par ck men konkurrensen är stenhård. Hon skulle förmodligen kunnat bli dansk och tysk champion (för där är certen delade, svart-vit-brun har  ett cert, grå-aprikos-röd har ett cert). Nu satsar jag på kommande generationer istället, Pixie är en utmärkt avelstik 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
2015-10-08 08:09
#3

#1 Så elegant hon ser ut på bilden. Men förstår ditt val. Skulle i nuläget inte orka med pälsvården. 

#2 Jag förstår Albin 😉 Kul att Pixie tycker om det.

TjockaBerta
2015-10-08 08:41
#4

Nej. Th har flera diskvalificerande fel.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-10-10 10:16
#5

Enja och Milli är utställda då dom skulle vara avelstikar (och är/var det). Jag har visat Milli 😃

Haztparken
2015-10-11 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nyx ställs ut för fullt :) Vi har hållit på i nästan precis ett år nu och hon har en liten blandad kompott av VG och Excellent. Också ett CK har hon lyckats ta :)

Dafne har diskvalificerande fel så hon har aldrig ställts.

Annons:
[Patricia1993]
2015-10-11 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag har ställt ut Estelle några gånger med blandade resultat.

Tröttnade eftersom att jag upplevde att konkurrensen är så otroligt hård när det gäller pudel. Vill man komma långt inom utställning så ska man inte ha en pudel som är ok/fin utan den ska vara riktigt snygg på alla plan.

Tanken var ju att jag skulle ställa ut Texas men tyvärr blev det inget med det då han har en permanent tand i överkäken som inte växt fram (sitter fortfarande kvar en mjölktand). Om det inte vore för detta så skulle han vara fullpälsad nu men allt kan inte bli som man har planerat och tänkt sig från början tyvärr :/

Både jag och mamma tror att det hade gått bra för honom i ringen då vi båda tycker att han både är finare i ansiktet och i kroppen än Estelle.

Drömmen är att i framtiden skaffa en vit storpudelhane att ställa ut :-D

Amandla
2015-10-11 18:36
#8

#7 Ja, konkurrensen är stenhård. Dels finns det väldigt många pudlar i Sverige (om man lägger ihop pudlarna i de olika storlekarna så hamnar rasen nånstans i mitten på tio-i-topplistan), dels har vi dessutom väldigt fina pudlar. Vilket ju förstås är bra på alla sätt och vis, men om man är en tävlingsmänniska så gäller det att bekanta sig med uppfödare som har riktigt bra hundar och kanske den vägen få en extra fin hund. För det är inte lätt att välja valp om man inte är mycket erfaren själv… 

Sen gäller det ju att komma ihåg att ett very  good fortfarande är ett fint betyg på hunden! Det är ju vad som krävs för att få valphänvisning genom Pudelklubben, så det är inte alls fy skam. Fast jag vet hur det känns  😎


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Patricia1993]
2015-10-11 20:02
#9

Ja jag har nog haft för höga krav och förväntningar på Estelle då uppfödaren sa att hon var den finaste tiken i kullen och egentligen skulle till en uppfödare i sweizh vilket jag fått reda på att kärringen ljög om ( ursäkta ordspråket men jag är så otroligt bitter och besviken på den människan. Hon ljög även om att veterinären blandat ihop stamtavlepapprena och att Estelle hette något annat i stamtavlan än vad hon sagt men i själva verket var det hon som bytt hund. Det var nog mkt det som gjorde att jag slutade att ställa ut henne, kändes inge kul längre även om Estelle är vacker att titta på enligt mig iallafall <3 En del uppfödare verkar ha svårt att ha förtroende till nybörjare om att de verkligen kommer att ställa ut och orka sköta pälsen har jag märkt och då kan man få lite vad som helst :-/ Nästa gång tänker jag ha högre krav på uppfödare, det är en sak som är säker.

Amandla
2015-10-11 20:20
#10

Oj, vilken historia! Vet SKK om det? 

Pudelpäls är ju krävande, så det kan jag förstå att olika uppfödare är vaksamma på  hos eventuella köpare. Men sen måste man såklart se till individen också.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
thea_thea
2015-10-12 10:12
#11

#9 Oj, det låter inte bra! Kan du pma uppfödarens namn till mig? Tänker skaffa mig en (stor)pudel om några år och vill inte råka ut för samma sak!

Jag ställer andras pudlar, eller jag har ställt en pudel på en utställning. En valp som jag träffat dagen innan. Det gick inte bra 😛

5ara
2015-10-12 12:07
#12

#9 Vilken sjuk historia! Tur att du fick en underbar hund trots allt ❤️ 

Är det bara jag som inte förstår varför man skulle vilja byta papper mellan två olika valpar? Vad skulle man tjäna på det? 

Det enda jag kan komma på är att man vill dölja något fel på valpen som ska säljas och att man sen själv behåller den valpen som är "frisk"…

[Patricia1993]
2015-10-12 15:57
#13

#10 Ja men som vanligt är Skk helt handfallna och inte gör nånting tyvärr. #11 Finns väl egentligen ingen anledning att inte kunna skriva det öppet, jag bryr mig inte om att hålla någon som är falsk bakom ryggen :-)  

LÄNK BORTTAGEN, LÄS SAJTENS Skrivregler!/Amandla, sajtvärd

#12 Jadu jag vet inte, när vi mejla och prata i telefon så sa hon vad hunden som jag skulle få köpa hette i stamtavlan och att hon var så fin osv. När jag och mamma kom dit och skulle hämta valpen så var det första hon sa att veterinären hade blandat ihop papprena och att min hund hette något annat. Fick ju se på Fb sen att hon behållit den vita tiken själv och att den gråa tiken som hon egentligen skulle ha kvar hade en väninna till henne fått köpa. Det som gör mig arg är ju att hon ljög, hon kunde ju sagt som det var för jag hade ju iallafall köpt estelle men kanske då inte haft samma stora förhoppningar när det gällde utställning. Inte nog med det så var hon sjuk när jag fick henne, när jag hade haft henne i två dagar så åkte vi in till veterinären och då hade hon en kraftig öroninflamation med en massa olika bakterier i öronenen som måste ha varit där ett tag och grott för så mkt bakterier kan det knappast komma på de två dagarna som vi haft henne sa veterinären. 41 graders feber hade hon också. Om jag hade väntat en dag till med att åkt till vet så hade hon varit död idag. Det ända dom verkar bry sig om är alla valpar de föder upp som det går bra för, då blir det ett himla skryt och bilder på Fb. Men allt annat skiter dom totalt i. Utseendet är allt tyvärr, som Estelles pappa tillexempel han är champion i flera olika länder och världsvinnate hit och dit men han har inga meriter i något annat, bara utseendet. Så vitt jag kan se så har dom inte ens gjort en mentalbeskrivning på honom. Och alla valpar som det inte går bra för i utställning har de inget som helst intresse för. Det är just därför det skulle vara så jädrans skönt att byta ras till nån som ser lite mer ut att vara hund än dessa prydnads hästar som ska vara så snygga som möjligt.

Annons:
Amandla
2015-10-12 16:47
#14

Jag tog bort länken, Patricia. Enligt sajtens Skrivregler får man inte skriva negativa inlägg om olika uppfödare. Jag som Sajtvärd är ansvarig för allt som publiceras här och jag vill inte bli inblandad i detta. Du får ta den diskussionen med SKK och SPK.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
5ara
2015-10-12 16:48
#15

#13 Men Gud vad galet!!! Så knäppt att lura sina kunder så och sälja en annan valp än den som utlovats😡 Förstår om du är irriterad! Skulle du fått en grå tik egentligen då?

[Patricia1993]
2015-10-12 17:26
#16

#14 ok synd! Vet inte vad Skk och spk skulle kunna göra. #15 nej en vit, den gråa skulle hon behålla själv. Den vita skulle jag få köpa men den behöll människan själv, så jag fick ta en annan vit. #11 skriver då i PM till dig ist vad ho heter

[Nalle-]
2015-10-19 14:17
#17

Ställde honom lite första året men tyckte inte det var värt all pälsvård, vi sysslar med så mycket annat! Han hann aldrig bli placerad men är ställd med Excellent.

Upp till toppen
Annons: