Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1646 ggr
Dippidutten
2015-09-29 09:51

pudelben!

Jag börjar få kläm på det mesta kring skötsel av pälsen. Men har fortfarande ett stort aber och det är benen! Hur gör ni? Jag får inte till det. Hur får ni det jämnt? Klipper ni eller använder maskin? Tips och råd tas tacksamt emot! 😊

Annons:
[Nalle-]
2015-09-29 13:44
#1

Ska jag få det jämt så rakar jag, försöker lära mig att handklippa benen också men jag har samma problem att det blir ojämt och hackigt 😃 Men det blir bättre för varje gång!

Amandla
2015-09-29 13:52
#2

Jag saxklipper helst. Maskinklippta ben blir ofta så pinniga. Träna, träna, träna. Se till att ha en sax som passar dig och din hand. Tänk dig att benen ska se ut som pelare, klipp runt runt runt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Dippidutten
2015-09-29 15:24
#3

För tillfället tycker jag det är lättare med saxen.. Blev lite tokigt med maskinen sist 😨 Men det blir ändå inte riktig bra. Särskillt bakbenen tycker jag är knepiga. Hur mycket man ska ta på insidan avlåren och hur övergången mellan "låret" och benet inte ska bli knas liksom 🙈 Men ja vi övar och övar! Vi har äntligen lärt oss att dra öronhår utan att bli ovänner 😂

[Forest]
2015-09-30 11:41
#4

Klipper med sax, tycker det blir snyggare då på små pudlar för det är lätt att det ser ut som små taniga ben när man rakar ner dom ;P Förstår att du har svårt med få till dom snyggt jag har med svårt att få det snyggt får ofta ett framben bra och det andra mindre bra 🥵 Men tipsar om klipp med sax. 

ett klipp som visar lite benklipp kanske är det till hjälp, man kan klippa kortare men se lite hur hon gör på klippet. Det är bara framben ska försöka hitta ett bra klipp som jag tycker är bra (återkommer om jag lyckas hitta den) själv har jag alltid kort på Enja snyggt klippt på sidan och ett framifrån lite för utgå efter :)

 https://www.youtube.com/watch?v=7eJRu6m6GuI

[Forest]
2015-09-30 11:49
#5

lyckas inte hitta just det klippet men hitta denna

https://www.youtube.com/watch?v=U8EHLQzP-cY

Dippidutten
2015-10-01 23:59
#6

Oj vad dom får det att se lätt ut 😲 jisses vad kul om man kunde bli så duktig en dag! Får ofta till ett eller två ben sen går det åt pipsvängen 😂 men det väl bara att öva och öva då! 😊

Annons:
[Forest]
2015-10-02 10:56
#7

6 oja dom kan sin sak och det går undan, det är bara träna på och jag har inte målet att bli lite bättre. Benen tycker jag är det svåraste av allt allt annat går undan blir ofta jätte nöjd med huvud/hals/öron som klipps med sax kroppen med maskin och svansen med sax. Det som är bra är att pälsen växer ut och efter några veckor kan man finslipa om det vart lite fel 😉

Mats S
2015-10-09 09:13
#8

Jag klipper med maskin, tycker det är jätte lätt och blir jämt och snyggt. Ev finputsning samt övergången till den kortklippta  foten gör jag med sax.

Upp till toppen
Annons: