Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 8116 ggr
axa
2015-09-22 08:44

Hur mycket motion får din storpudel?

Hur mycket motion får din storpudel om dagen och hur kan en vecka se ut för er? Går nämligen lite i storpudel-tankar och är nyfiken på hur mycket era storpudlar kräver🙂

Annons:
[Nalle-]
2015-09-22 11:56
#1

Om man slår ut det tror jag att vi går kanske 5-6km om dagen. Det är dock väldigt olika, vissa dagar går vi bara korta rastningsrundor och andra dagar är vi ute och strosar flera timmar. Vi bor nära skog så han får springa lös nästan dagligen också. 

Han skulle såklart kunna gå betydligt längre promenader men det är jag som blir så uttråkad 😉Jag går hellre en lite kortare promenad och åker till brukshundklubben några timmar i stället.

[Patricia1993]
2015-09-22 13:40
#2

Mina storpudlar behöver helst få springa lösa i skogen varje dag då de har ett stort behov av att få springa. Bor nära skogen så där är inga problem. Koppelpromenader ger inte mkt alls tycker jag, men ibland måste man även ta sådana. Sen finns det de dagar man tar det mer lugnt och det brukar fungera också. Mitt pudelliv är ganska aktivt, om jag bara hade tiken på två år så skulle mitt liv kunna vara betydligt lugnare men hanhunden är ju en riktig vilding och blir mkt lättare rastlös och uttråkad så då har det automatiskt blivit att vi oftare hittar på saker på dagarna.

Fransu
2015-09-22 15:21
#3

Går mellan 8-15 km per dag, till större delen lösspringande i skogen. Och han hade orkat minst det dubbla faktiskt. Vår Harry är lite av en "klättra-på- väggarna- hund". Han känns omöjlig att få trött. Eller jo, är vi ute med båten och fiskar en hel dag (ca 8-9 timmar) då är han trött när vi kommer hem. Men jag tror verkligen inte att alla pudlar är som Harry. Vi hörde oss för innan vi skaffade storpudel och fick veta att dom är nöjda så länge dom får motion, aktivering och framförallt vara med sin flock. Allt det där får han, men ändå känns han sällan "nöjd". Han är rastlös och vill att det ska hända saker hela tiden. Vilket vissa dagar är väldigt stressande för oss. Han är nu 19 månader ung, så vi hoppas att detta är övergående.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

5ara
2015-09-22 16:46
#4

Om vi inte åker till klubben eller har någon annan aktivitet promenerar vi runt 7 km. Precis som #2 beskriver upplever jag inte att koppelpromenader ger något särskilt. Det märks i stort sett inte att han har varit ute efter en promenad på en timme. Om han däremot får gå lös och har möjlighet att tokspringa emellanåt är det inga problem🙂 Han måste få möjlighet till minst ett "pudelryck" om dagen😛

Lyckligtvis har jag goda möjligheter att släppa honom på stora fält och i skogen varje dag. Det gäller bara att kolla så det inte syns till något vilt för han springer gärna efter annars. I skogen har han dock långlina på sig för det kan ju dyka upp något plötsligt. Han är aldrig borta länge (max 5 min) men för viltets skull känns det bra att kunna ta tag i linan om det skulle behövas… Katter är också något jag ständigt måste vara på min vakt för. Fåglar har han lyckligtvis börjat ge upp 🙂 Om jag inte hinner ropa på honom innan han har stuckit iväg är det svårt att få honom att bryta jakten. I övrigt funkar avståndslydnaden mycket bra.

Det märks väldigt tydligt när han har överskottsenergi. Då blir han "vaktig" och kan inte koppla av inomhus. Han blir även allmänt ofokuserad och det blir svårt att träna så jag är noga med att hålla hans energinivå balanserad.

Sammanfattningsvis är han en hund som behöver motion och mentala utmaningar i en helt hanterbar mängd. Jag har aldrig upplevt honom som trött så om man vill göra mer är det inga problem. Han är snart 20 månader gammal.

5ara
2015-09-22 17:08
#5

Tänkte att jag kunde tillägga att om vi går över 10 km så märker man att han rör sig lite lugnare så då kan man nog säga att han ändå blir trött rent fysiskt🙂

[Patricia1993]
2015-09-22 20:15
#6

#3 #4 hahaha vad kul att få höra att jag inte är ensam om att ha en pudel med extremt mkt energi. #3 din beskrivning av Harry låter precis som Texas :-) Hanar allihopa är de ju också, undra om det finns ett samband? Min tik är ju så mkt lugnare och lättare att ha och göra med än min hanhund. Läste förut att Texas kullsyster var så lugn och enkel att ha och göra med :-)

Annons:
5ara
2015-09-23 00:37
#7

I det här vilda gänget verkar ändå min lilla buse vara en av de lugnare😛 Tycker det är alldeles lagom så det är jag glad för! Hur gammal är Texas? Pajas har lugnat sig de senaste månaderna så det kanske din gör med🙂

[Patricia1993]
2015-09-23 01:58
#8

#7 Hahahaha😉Texas är 15 månader nu, något jag märkt är att han inte är lika rastlös inomhus som han var när han var yngre utan kan faktiskt lägga sig och sova, i alla fall ett tag efter våra promenader, men han står mkt ute på balkongen och spanar på folk så det håller honom sysselsatt också 🙂Men som  sagt ute är han helvild.

wesdi
2015-09-23 08:50
#9

Det varierar men snittar nog på 10 km/dag. Vissa dagar med mer konditionsträning blir det längre så klart.  Varierad träning efter årstid (vattenapportering, drag cykel, drag skidor/kickspark, promenad i skogsterräng osv).

;) Koppelpromenader… ska inte föraktas. Skrittpromenad, dvs bara skritta på varierande underlag är en bra träning för hela kroppen.

Egentligen är det bra att träna lite extra i den gångart hund minst använder. Se till så att alla gångarter används lika mycket.

Utöver motion/konditionsträning så tränas annat med.  Styrka, kondition och balans samt arbetande grenar. Just nu mest rallylydnad.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axa
2015-09-24 18:06
#10

Tack för alla fina svar! ❤️

Får ta mig en ordentlig funderare, känner en del storpudlar så om det blir aktuellt kan jag prata mer detaljer med dem. Söker en hund som är lite mer på hugget, eftersom min Toy är lite för lugn och inte har tillräcklig motivation för att kunna tävla. Men det är det som är så härligt med hundar, de är så individuella. "Man vet aldrig vad man får"🙂

Tackar så mycket, detta blir ett bra underlag för att se hur det skulle passa in i vardagen.

Upp till toppen
Annons: