Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2572 ggr
Annnnna
2015-09-17 22:04

Storpudel

Hej alla pudelvänner.
Vi kommer att skaffa hund inom 2-3 år, i samband med att vi flyttar ut på landet, och sneglar nu på bla storpudel. Vi har haft hund i många år förut (Whippet). Tanken är inte att ställa ut, utan vanlig lydnad, kantarellsök, hänga med till stallet, ut på ridturer och komma med till kontoret. En familjemedlem, helt enkelt. Dock upplever vi att storpudeln är väldigt stor, och vi letar efter tips på uppfödare som föder upp storpudlar i den mindre skalan av storleksspannet. Vi letar efter en tik, och gärna i något av färgerna vitt, grått eller brunt.  Har någon några tips på uppfödare, som föder upp friska och intelligenta "små" storpudlar?

Annons:
[Forest]
2015-09-18 09:47
#1

Tycker ofta att mellanpudlar blivit större (än förr)  kanske det skulle vara något att fundera på för er med? Det är många storpudelägare här inne på forumet så du kommer säkert få flera bra tips :D

 Mitt tips är kolla på http://www.pudelklubben.se/ där har du lista på uppfödare.  😃

[Vinter_]1
2015-09-18 12:23
#2

Varför vill ni ens ha storpudel om ni redan nu uppelver att den är för stor? finns ju massa storelkar på pudel.. allt från mini/liten/mellan/stor osv..

dem flesta hundar är intelligenta, men även en bra uppfödare kan få mindre intelligenta valpar i sin kull eftersom intelligens varierar🤪

Kolla på blocket och SKK… där finns massor av uppfödare & kullar att kolla efter!

[Patricia1993]
2015-09-18 14:39
#3

Tror inte att det finns direkt någon kennel som satsar på att just föda upp små storpudlar. Själv tycker jag inte att storpudeln är en direkt stor hund, den är mer en mellanstor hund än en stor. Och eftersom de flesta storpudlar har en lätt kroppsbyggnad så ser dom även mindre ut än tillexempel en golden som är bra mkt kraftigare. Min tik är nästan 57 i manken och hanen är ca 60 cm. Tycker att ingen av dem ser stor ut. Pälsen gör mkt också, en nerklippt pudel ser rätt liten och späd ut :-) När min tik hade utställningspäls så tyckte alla att hon såg bra mkt större ut än hanen som var nedklippt fastän han både är högre och väger mer än henne :-) En storpudel kull brukar vara stor och valparna brukar ofta variera lite i storlek, de brukar finnas de som är lite mindre än de andra i kullen. I Båda mina pudlars kullar har de funnits valpar som varit mindre både på höjden och vikten än de andra valparna och även fortsatt att vara det i vuxen ålder.

Amandla
2015-09-18 15:14
#4

Glöm inte att titta även på Svenska Pudelklubbens hemsida. Där finns både valphänvisning, samt två listor över uppfödare (den ena med Länkar, den andra har "bara" hemsideadresserna).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-09-19 17:29
#5

2 Flera som avlar på mindre tikar och då finns det chans att valpar blir nättare storpudlar. 😎 Känner två storpudlar som mättes in till mellan så dom reg in i rätt storlek. 

Är ni ute efter tik så brukar dom oftast vara lite nättare men det är svårt att säga hur stor valpen blir i slutändan.  Försök att ha fokus på annat, bra psyke och friskheten hos fäderdjuren samt hur valparna är uppväxta. 😃 Lycka till

Amandla
2015-09-19 17:48
#6

#5 Man får inte regga om storpudlar till mellan, det är stängda stamböcker mellan de 3 mindre storlekarna och storpudel. OM det var i Sverige vill säga, vissa andra länder är det grönt att göra så.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2015-09-19 21:33
#7

6 det visste inte jag alls om tack för den infon. Jag tror inte dom har gjort detta eftersom det inte går men hundarna är födda i USA och där bor dom mer eller mindre, hemma sommartid. Är lite onödigt då det är rena sällskapshundar ingen avel eller något.

Amandla
2015-09-19 23:00
#8

Ok, jo i USA tror jag det går. Vågar inte säga till 100 % eftersom mitt minne inte är alldeles pålitligt emellanåt 🤐men jag läste om det alldeles häromdagen så 99 % säker är jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-09-20 10:06
#9

8 Jag får höra med dom o se hur dom gjorde. 😉

wesdi
2015-09-21 15:16
#10

😉Om du upplever storpudel för stor så kanske mellanpudel passar er bättre?

I Sverige är det stängda stamböcker mellan stor och övriga storlekar. En liten storpudel blir för alltid en storpudel.

En för stor mellanpudel kan aldrig bli annat än mellanpudel.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annnnna
2015-09-22 20:40
#11

Hej.
Tack allesammans för era intressanta och kunniga svar!
Tanken är en liten godkänd storpudel men inom gränsen för storpudel dvs inte lägre än 45 cm. Typ i spannet 45-50 cm hög. Ja det går också bra med en stor mellanpudel som är på max höjd, men det verkar vara lika svårt som att hitta en liten storpudel. :-) Det ser ut som om det finns fler storpudel uppfödare än mellanpudel? Jag vet att det är svårt att i förväg veta hur valparna blir, men man kan iaf försöka se till så att förutsättningarna är de bästa.
#3 Patricia, vilken bra ide om att tinga en tik som är en av de minsta ur kullen.
 Orsaken till varför vi börjar luska redan nu är för att vi vill ta god tid på oss för att hinna träffa föräldradjuren och uppfödaren.  
Bra psyke, friska och sunda kommer först. 
SKK och pudelklubben har så många anslutna uppfödare, men hur ska man veta vilka som har storpudeltikar av den mindre varianten?
Tar tacksamt emot tips på uppfödare så jag vet var vi ska titta.

5ara
2015-09-23 00:46
#12

Jag kanske kan tillägga här att Pajas vuxit om båda sina föräldrar, trots att han var en av de mindre valparna. Han började växa ordentligt kring fem månaders ålder typ. När han var tre månader vägde han ynka 6 kg och slutade nu då på 22 kg och 58-59 cm i manken. Vilket för mig dock är en perfekt storlek; lätthanterlig och går att bära utan bekymmer och det är skönt att kunna belöna hunden med både lek och godis utan att behöva böja sig ner så mycket. Ja, jag är bekväm😛 En perfekt mellanstor hund i mina ögon🙂

[Patricia1993]
2015-09-23 02:19
#13

#11 Jag kan pma dig uppfödare som jag vet föder upp silver, vit och brun.

Ja det är väldigt svårt att kunna förutspå hur stor ens hund egentligen blir förens de är färdigväxta och bara för att föräldrarna är små eller stora så behöver ju inte valparna bli som dem utan kan tillexempel bli lik sin mormor eller någon annan i släkten.

Estelle är lägre än båda sin föräldrar nästan 57 i manken och hennes ena kullsyster är över 60 cm hög :-) 

Texas mamma är ca 56 cm och pappan ca 60 och Texas blev 60 cm hög han också :-)

Jag trodde Texas skulle bli en jätte men icke han väger 22 kg till sina 60 cm.

I Estelles kull var hon en av de mindre tikarna och hon som är över 60 cm var redan då stor. En av tikarna i kullen var väldigt liten och svag, träffade henne på en utställning förra året och även då var hon lite mindre och nättare än de andra kullsystrarna som var där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: