Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1627 ggr
sheena_th
9/10/15, 11:13 PM

ålder vid första klippning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten pudelvalp på 15 veckor och undrar när jag kan ta henne till hundfrissan och klippa hennes. var hos en här i rumänien som sade att hunden inte skulle dushas eller klippas på kroppen görens hon va 6 månader sp klippte bara i ansikte, tassar och rumpa.

Men har märkt att hon blir väldigt smutsig och lerig på benen. Jag kommer hem och tvättar henne i sinken men då blir hon kall.

Ska jag klippa henne ändå eller bör jag vänta tills hon blir äldre?

Hon ser ut så här nu

Annons:
poodlelicious
9/11/15, 7:47 AM
#1

Konstigt råd! Tvärtom se till att bada och vänja vid pälsvård nu när hon är liten. Du kan absolut klippa redan nu om du vill.

wesdi
9/11/15, 10:19 AM
#2

Klippa kan göras tidigt. Bada… många gånger räcker det med att skölja med vatten särskilt om det gäller leriga ben och liknande.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

sheena_th
9/11/15, 11:30 AM
#3

Tack för svaren, det var det jag hade läst. Får säga till henne att klippa.

Det är lite annorlunda här i rumänien har jag märkt, hon i djur affären var jätte förvånad över att jag tog ut min sötnos på promenader i regnet men det är väll inte konstigt?

Amandla
9/11/15, 2:53 PM
#4

Som jag skrev i den andra tråden (vilken det nu var?), självklart behöver hunden gå ut även om det regnar. Sätt på henne ett täcke om hon fryser.

Vänj henne vid allt du kan! När jag har valpar så brukar jag ha dem i knät, smeker, petar, kliar, överallt jag kommer åt, som på klor, tänder, i öron, ja allt du kan komma på. Lär hunden att stå på ett bord, belöna när hon fortfarande står där så hon förstår att det är bordet som är trevligt att vara på och inte att få komma ner på golvet.

Bada henne så ofta du tycker det behövs, en gång i veckan kan vara bra i början just för att lära henne. Använd ett milt hundschampo och balsam, skölj noga, och skölj igen. Handdukstorka funkar så länge hon inte har så lång päls, men bäst är att använda en fön för då blir hon fort varm och torr igen. 

Det finns en kategori som heter Pälsvård, där hittar du trådar med många bra tips!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
sheena_th
9/11/15, 5:16 PM
#5

Tack ska kolla lite extra på allt, har köpt en regnjacka som fungerade utmärkt!!!

[Forest]
9/12/15, 6:16 PM
#6

Oj vilken goding du har 😍 Tycker du fått bra svar. Här badade vi 2 gånger i månaden för att Enja skulle lära sig den hanteringen, vi klippte hennes nos,rumpa/svans. Tassarna var för pilligt för mig på små valptassar men hon klipptes hos uppfödaren ganska ofta. Tycker du fått konstiga råd för det är helt tvärtom vad vi fått eller gjort med våra 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: