Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2074 ggr
poodlelicious
9/9/15, 12:50 PM

Pälsen växer dåligt

Min lille kille är nästan 5 månader och jag är lite sugen på att ställa ut honom. Problemet är att jag tycker att pälsen växer så hemskt dåligt på huvudet men framförallt på öronen. Är det onormalt att pälsen inte har hunnit bli lång när de är så pass gamla? Hur långt måste det vara för att det ska vara någon ide att försöka ställa ut?

Annons:
[Patricia1993]
9/9/15, 1:29 PM
#1

Tror inte det är någon fara alls, när de är valpar har de ju inte så mycket päls att kunna forma och klippa till som när de blir äldre. En pudelvalp ska ju kunna ställas ut när den är minst 4 månader så det är bara att köra på tycker jag.

Vilken storlek är de på din pudel? Själv upplever jag att småpudlarna har mer päls tidigt än vad de större pudlarna har, åtminstone så att man kan klippa till en snygg resning tidigare så att kroppsbollen hör ihop med nackpälsen.

har du nån bild du kan visa?

Jag upplever att pälsen växer saktast på just öronen och nacken. Det är ju även där som pälsen slits mest.

När man klipper till en pudel för utställning klipper man dem oftast på ett vis som får pälsen att se större ut på de partier som de ska vara mer päls som framkroppen och nacken/huvudet.

Sen finns det de pudlar som inte har lika tjock och tät päls som andra men det brukar kunna lösa sig ända eftersom man  tuperar  alltid nack/huvudpälsen så att den ser större ut före utställning. (dock inte valpar)

Domaren vet ju om att de är en valp och tar hänsyn till det.

Amandla
9/9/15, 3:41 PM
#2

Det är alltid den pälsen man väntar mest på som växer långsammast, oavsett om det är på huvudet, benen eller svansen… 😎 Annars instämmer jag med Patricia helt och hållet 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
9/9/15, 8:37 PM
#3

Jag skulle ställa ut trots att viss päls inte har kommit ut helt till önskad längd. Det är bra träning så hittar du passande utställning för valpklass tror det är 6-9 mån ålder dom ska uppnått för klassas in där så bokar du helt enkelt in. Det är en bra träning men tänk på att gärna övat innan med andra hundar, ser ofta att hundklubbar anordnar ringövning bara ett tips 😉

Upp till toppen
Annons: