Annons:
Etikettallmänt
Läst 2894 ggr
[sandra96]
2015-09-08 20:41

Hur valde ni storlek?

Jag har länge varit intresserad av att skaffa pudel och sitter nu och kollar på uppfödare och drömmer om min egna. Men jag har funderat på en sak, jag har alltid gillat stora hundar så i början var en storpudel självklart för mig, men jag är hundvakt åt 2 mellan pudlar och har insett hur smidigt det är på bussen och inne i stan, då jag bor väldigt nära Göteborg så åker jag ofta buss och är inne i stan. Därför har jag börjat vela om storleken. 

Hur valde ni vilken  storlek ni ville ha? 

Fördelar samt nackdelar med storleken?

Annons:
[Forest]
2015-09-08 21:55
#1

Vi har tre små en liten dvärg och två toy. Varför det vart små är för att jag tycker det är enklare att ha små :) Vi var lite inne på en mindre mellanpudel förut men då vart fallet att Milli skulle på foder hos oss så mellanpudel ligger på is flera år till ;)

[Nalle-]
2015-09-09 12:40
#2

Jag var egentligen inne på en dvärg- eller mellanpudel, men efter att ha träffat ett gäng med storpudlar var jag fast. Fördelar och nackdelar handlar nog väldigt mycket om tycke och smak :)

poodlelicious
2015-09-09 12:44
#3

Vill egentligen ha en storpudel men valde mellan för att det är smidigare. Han kan hänga med överallt och han får plats i knät och pälsskötseln blir enklare. Toy och dvärg är alldeles för små för min del så mellan blev en kompromiss :)

TjockaBerta
2015-09-09 13:23
#4

Jag valde en dvärgpudel för att jag ska orka lyfta eller bära honom om det skulle behövas. Annars hade jag gärna haft en större hund.

>>>Malum domesticum<<<

[Patricia1993]
2015-09-09 13:40
#5

Jag valde storpudel eftersom jag är uppväxt med småhundar och ville ha något större, var även inne på mellanpudel men föll ändå mer för storpudeln eftersom att jag tyckte de var finare och sen fanns det fler kennlar att välja på.

Skaffade min första för 2 år sedan och skaffade min andra för 1 år sedan :-)

För mig har det aldrig varit något problem med att få plats med hundarna då jag aldrig behöver åka varken tåg eller buss med dem.

Amandla
2015-09-09 15:40
#6

Jag valde liten pudel första gången, ville ha en hund som var lätt att ta med sig överallt och som även mina barn kunde klara att gå ut med utan problem.  Och nu i efterhand är jag glad för det, eftersom mitt intresse blivit så starkt att jag ställer ut och föder upp. Min kropp hade aldrig klarat varken mellan- eller storpudel, toy- och dvärgpudlar är det betydligt mindre jobb med trots allt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[sandra96]
2015-09-09 19:11
#7

Tack för alla svar! Även om jag kommer åka mycket buss och så så blir det nog en stor pudel för min del, är fast för större hundar. :) 

#1 Hur känner du att det är lättare med mindre hund? Är det för att dom är lättare att bära? eller inte lika mycket ivägen?

[Forest]
2015-09-09 20:31
#8

7, mindre päls,lättare att lyfta och tar helt enkelt mindre plats.  Jag tycker även att mindre hundar mognar tidigare, så även detta tog vi i räkning. Det har bara rullat på med små. Skulle jag välja helt ny hade fallet blivit dvärgpudel då dom är lite större rubustare men ändå smidigare att ta med. En bilbur för två små är inte stor bur värre är det med större hundar då tar buren hela bagaget, nu har vi en saab 93 inte kombi två hundar bältade med plats för stjärt bak, en har jag vid fötterna eller framsätet även hon är bältad.

[sandra96]
2015-09-09 20:34
#9

Ja så sett är det smidigare det förstår jag, ska fundera lite mer. Tack för svaret det har hjälpt mycket! :D

axa
2015-09-10 08:15
#10

Vi valde Pudel för att det finns allergiker i familjen, men skulle inte vilja ha någon annan typ av 'allergivänligare' hund eftersom Pudeln är den som passar oss bäst. 

Storleken, Toy Pudel blev det för att vi ville ha en hund som kunde följa med överallt, och jag måste säga att jag är förvånad över att hon för följa med in i restauranger, klädesbutiker, matbutiker mm. Ingen säger till, och somliga hälsar och klappar henne. Hon är med på jobbet och kräver inte mycket.

Om det blir en till Pudel i framtiden för mig så blir det en Mellan eller Kungspudel då jag personligen är mer för stora hundar.

Amandla
2015-09-10 10:18
#11

#10 Precis, det är oväntat lätt att få ta pudlarna med in på olika ställen! Särskilt om man tar dem i famnen, Pixie kurar ihop sig då så hon knappt syns, fast hon njuuuter om någon upptäcker henne och börjar jollra med henne 😍  (nu är jag helt OT men jag är värd här så jag vet att det är okej 😂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
2015-09-10 11:32
#12

#11 Ja, det är perfekt!

Man kan lätt smuggla in de överallt ifall det är strängare genom att ha de innanför jackan, funkade utmärkt en gång vi gjorde det och voffsan var riktigt nöjd och hade det riktigt mysigt😃

wesdi
2015-09-11 10:17
#13

Det blev storpudel för storleken. Ville ha en lite mer större hund som klarar av att hänga med/dra på cykel/skidturer, kunna gå i snö, träna vattenapportering  och liknande. Vilket så klart även mellanpudel säkert gör men ändå…

Just vattenapportering med kallvilt blir ju svårare ju mindre hund… skulle tro att det är svårt för en toy eller liten dvärg att få in en and i munnen,  möjligen i vattnet men sedan kunna bära den i mun på land???

Men visst… det hade kunnat bli mellanpudel men blev då storpudel istället.

Tänker jag mer på agility så hade mellanpudel varit bättre (eller dvärg). De mindre pudlarna går rent generellt bättre, fixar konkurrensen bättre.

Storpudeln har lite svårt med konkurrensen med alla snabba vallhundsraser.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
[sandra96]
2015-09-13 18:12
#14

#10 Min mamma är allergisk men har märkt att pudlar funkar och efter alla pudlar som jag vart hundvakt och dagmatte till så har jag nu blivit kär och bara måste ha en egen ;)

Min plan är att skaffa en pudel och utbilda den till terapihund eller liknande och då känns det som att en stor hund skulle passa bättre, enligt min erfarenhet så är dom lite lugnare med, eller är det bara något jag inbillat mig?

axa
2015-09-13 19:38
#15

#14 Beror helt på hur de uppfostras och stimuleras/motioneras. Så absolut inte storleksbundet. Äger själv en Toy som är den lugnaste hund jag varit i kontakt med, men hon har även en busig sida när man triggar henne och då blir det riktig fart i de små benen!

[Patricia1993]
2015-09-13 20:38
#16

#14 Beror helt på individ skulle jag vilja säga. jag har två storpudlar,  en tik på två år och en hane på 1 år.

Tiken är väldens lugnaste och lättsammaste hund som älskar allt och alla och vill gärna sitta och bli klappad. Hon har väldigt lätt för att umgås med både andra hundar och människor. Hon är lite vek så henne får man inte skälla på. Hon är absolut ingen arbetspudel som vill arbeta, finns inge arbetsglöd och go i henne på det sättet även om hon är pigg och sprallig. Tror inte agility heller skulle vara någonting för henne, det är för tråkigt skulle hon tycka, hon är mer människa än hund.

Hanen är väldens vildaste, kaxigaste och dominantaste pudel jag mött. Han har så otroligt mycket energi och arbetsglöd, en riktig jakt pudel är han också. Han skulle passa utmärkt till att spåra, jaga eller ha till agility och andra aktiviteter :-) Han har inte varit lätt att fostra kan jag säga, han kräver definitivt en hårdare hand än tiken. Han är inte särskilt intresserad av andra människor och hundar heller på samma sätt som tiken är. Han är mer självständig och utmanar gärna ödet lite grann. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger åt honom så gör han om samma sak igen 3 sekunder efter, med tiken behöver jag bara säg hennes namn om hon gör något opassande och hon fattar vinkeln direkt.

Båda pudlarna är dock väldigt sällskapliga och tillgivna till mig och andra som de känner väl.

Upp till toppen
Annons: