Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3307 ggr
axa
9/3/15, 3:47 PM

Ovårdade hundar

Jag upplever många lata med pälsvård. Låter tovor gro utan att hjälpa hunden med dem. Inte bara somliga Pudelägare utan de med hundar vars päls inte fäller framförallt. Sedan skräms jag av de  undernärda hundarna jag träffar, bl.a en jag träffade idag. Undernärd och hade även väldigt ovårdad päls. 

Hur reagerar ni om ni är med om liknande? Har ni varit med om något?

Annons:
Amandla
9/3/15, 3:54 PM
#1

Jodå, jag har sett en del. Bland annat en som kom hit för att få hjälp med bad och klipp (jag hjälper några vänner och bekanta med deras pudlar). Han var så tovig att ägaren missat att ena örat på hunden nästan gått av!! Orsaken var ett från början förmodligen litet sår som sakta ätit sig fram över öronlappen och den nedre delen var helt död/stel/hård. Det var tovorna som höll ihop örat. Jag skickade såklart hunden direkt till veterinär, där togs den döda delen av öronlappen bort.

Tre hekto päls klippte jag bort från den hunden. Ta en näve pudelpäls och väg, inte är det många gram inte… så det var nog ett års utväxt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
9/3/15, 4:02 PM
#2

#1 Jisses, känns väldigt oansvarigt att både låta hunden gå så och sedan inte visitera med jämna mellanrum för att veta att hunden är frisk. Riktig tur att du hjälpte till, så den delvis fick bli av med tovorna och sedan örat.. Hur gjorde de med fästingar?

Och jag som tycker vår Pudel har mycket päls när vi rakar om henne till sommarklippning efter vintern, inget jämfört med den Pudeln.

Amandla
9/3/15, 4:17 PM
#3

Det har hänt att jag hittat en del fästingar på den hunden när jag fönat honom, men de har varit döda pga fästingmedel.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
axa
9/3/15, 7:22 PM
#4

#3 Okej, det är tur det. Men upplys dem om att det inte är okej, för hundens bästa. :)

Catta-
9/3/15, 8:09 PM
#5

Jag har tyvärr sett många igentovade hundar. Hjälpte till på ett trim tidigare och säkert hälften av hundarna var väldigt toviga och/eller överviktiga. Klor som är så långa att de krullar sig var inte heller en ovanlig syn… Så himla trist att se och jag kan verkligen inte förstå hur dessa ägare kan "missa" allt.. Tycker man om sin hund låter man väl inte det gå så långt?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
9/3/15, 10:06 PM
#6

Nej, det är helt obegripligt. Jag sätter en ära i att ha mina hundar välvårdade. De n jag skrev om ovan är åtminstone inte överviktig, men det är nog det enda positiva… han är ingen stabil hund och inte tränad på hantering. Munkorg är ett måste. Blä.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
thea_thea
9/5/15, 9:31 PM
#7

Det är så jobbigt att se pudlar eller andra raser ovårdade. Jag håller ju på med trim/klipp, bad och annan hundvård så jag är väl "skadad". Det första jag gör när jag träffar en hund, även ute på promenad är att gå igenom den ordentligt med händerna. Inte sällan stöter jag på något fel med hunden. Klippte en pudel som var så ovårdad att jag funderade på att anmäla ägaren. Det var bara tovor, hunden hade ca 10 cm lång päls som bara var tovklumpar. Sporrarna var inväxta i huden och det satt bajsklumpar i pälsen. Och den hemska öroninflammationen hunden hade! Pudeln var väldigt rädd när jag hade tagit bort pälsen i öronen, dem måste ha hört massor av ljud som den inte hade hört innan. De hade aldrig rensat öronen och hade inte hört talas om att man skulle göra det… /gnällspiken ;)

[Patricia1993]
9/5/15, 11:08 PM
#8

Man tycker ju att det borde finnas intresse hos alla människor som köper hund att se till att hunden får en ordentlig omvårdnad. Men tydligen är folk alldeles för lata för att borsta/bada och klippa hunden samt klippa klorna. Själv förstår jag inte poängen med att låta en hund gå runt med överväxta klor. Det tar ju bara endast några minuter av ens liv att klippa klorna på hunden, ska de vara för mkt begärt? fattar inte!

wesdi
9/9/15, 11:09 AM
#9

😮Många undernärda hundar?
Oj… jag tycker det är tyvärr vanligast med överviktiga otränade hundar, om jag ser "vanliga" hundar.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

axa
9/9/15, 11:31 AM
#10

#9 Ja, överviktiga finns det också gott om. 

En Fransk Bulldog jag stöter på ibland är riktigt övergödd. Ägaren "råkade" ge dubbla portion under lång period och detta ledde till en riktigt överviktig hund som bara får gå korta promenader och därmed förbli överviktig. Den har även svårt med andningen (såklart) och låter läskigt högt. Min Pudel tycker den är läskig och flyr ifrån den och söker skydd hos oss så fort hon ser / hör den. Den har mycket energi också och är inte väluppfostrad heller, luktar märkligt och har smutsig päls.

Tarotstollan
9/14/15, 4:05 AM
#11

Fy attan och lite till 😈! Är det ens någon idé att anmäla dessa ägare eller har de insett att de gjort fel och bättrat sig? Hur är det med veterinärer, kan de polisanmäla?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Forest]
9/14/15, 10:31 AM
#12

Här ser man oftare feta hundar då menar jag verkligen feta allt från små hundar till större raser. Ägare är i regel pankisar och gissar att dom matar dom med div gott när dom själva fikar. Jätte trist o se unga hundar vara som gammla hundar, går sakta,går illa och väger sin dubbla vikt. Det är djurplågeri två av dom går på bantning via vetten pga sin sjuka fettma. 

11. Ja det kan dom med full rätt till göra det. Sen kan dom säga till ägaren komma med jämna mellanrum för uppföljning på problemet vi säger väl mager eller fet, ser dom ingen skillnad på X antal gånger så kontaktas polisen för vanvårdad hund.

Kitten86
9/21/15, 6:15 PM
#13

Säger som så många av er andra att man ser både en och en annan ovårdad hund på stan t.ex. överviktig är vanligare än underviktig men sen finns det även dem med en hel del andra problem. Att klippa och sköta klor och päls borde ju inte vara så himla svårt! Kanske är också jag "skadad" då jag jobbat en del med djur, bl.a på djurklinik, och därmed har en omedveten vana att snabbt och automatiskt kolla igenom djur.

Själv sätter jag stor ära, precis som Amandla, i hur välskötta mina hundar är/blir. Rent basic borde gemene djurägare (hund, katt, häst eller annat djur) kunna se över sitt djurs pälsskötsel och allmänna hälsa och tillstånd (klippa klor, sköta öron, ge bra foder osv vad gäller hund).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: