Annons:
Etikettutställning
Läst 2023 ggr
Haztparken
8/26/15, 5:55 PM

Pudel utställning uppsättning

Nu när min Nyx fått så långt och mycket päls så när jag sätter upp luggen (vad kallas den uppsättningen?) så trillar pälsen ovanför snodden ner över hennes ansikte så man varken ser hennes ansikte eller hon ser ut.

Har börjat sätta en till snodd ovanför första och det hjälper till viss del, men undrar, hur sätter ni upp era pudlars luggar på utställning? 🙂

Annons:
Catta-
8/27/15, 1:25 PM
#1

Nu ställer inte jag Luna längre men när jag gjorde det satt jag först upp längst fram i pannan sen en till bakom som jag satte fast den främre i då den stod stadigare. Jättesvårt att förklara! Ska se om jag hittar bild :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
8/27/15, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såhär såg hon ut på en inoffare. Kanske inte så snyggt med två snoddar på men pälsen vägrade stå. man kan testa att tupera lite också.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
8/27/15, 7:19 PM
#3

Det är en hel konst! Jag har gått flera kurser hos Pudelklubben, dels klippkurser (för utställningsklippning) och ett par där man lärde sig att sätta upp topknoten. Det  heter topknot. 

Man använder många snoddar och sätter flera tottar efter varandra, hur många beror på hur stor pudeln är, hur lång pälsen är och vilken kvalité den har. Knepet är att sätta dem på rätt ställe så de hjälper pälsen upp men utan att synas alltför mycket.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
8/30/15, 9:44 AM
#4

2 Vilken fin bild ❤️

Du har fått bra svar samt tips, själv är jag inte alls bra och överlåter detta till dom andra att ge dig svar o tips 😉 Själv satte jag alltid upp två en över vardera öga och sen dela jag upp dom två till en ny bakom. Då menar jag till vardags, utställning har alltid uppfödaren haft rätta knepen för få till det fint 😃 (ska försöka snoka fram bild om jag hittar men troligen inte eftersom har annan dator)

Haztparken
9/7/15, 3:41 PM
#5

Tack för era svar! :)

#3 Fick för mig att det hette Topknot men när jag googlat på det så verkar dom flesta bilder bara visa på huvudpälsen, alltså inte själva uppsättningen? Så därför har jag inte kunnat googla mig fram till någon bra bild att gå efter :/

Upp till toppen
Annons: