Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2370 ggr
[spetsen]
2015-08-18 09:49

Tid?

Ni med pudel och har dem utställningsklippta (speciellt continental/amerikansk lejon), hur lång tid tar det att hålla dem i det skicket? Hur ofta måste ni pyssla med pälsen? :)

Annons:
Amandla
2015-08-18 10:54
#1

Det beror förstås på vilken storlek det är på pudeln. Min toy och min dvärg tar ungefär lika lång tid att borsta, men dvärgen tar längre tid att föna och klippa för han har mycket tjockare päls. Från scratch, dvs borsta, bada, föna, raka, klippa utställningsfrisyr tar det nånstans mellan 3 och 4 timmar att få dem klara, lite beroende på hur längesen det var sen sist. Ju oftare man klipper desto snabbare går det eftersom frisyren blir mer och mer riktig, så att säga, till slut är det bara yttersta mm som ska klippas bort, det kommer knappt ut några tussar längre som det gör om det gått för lång tid.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[spetsen]
2015-08-18 11:13
#2

Hur ofta (många ggr i veckan/månaden) måste man sköta pälsen för att den inte ska bli överväxt utan hålla sig snygg? :)

Amandla
2015-08-18 14:00
#3

Utställningspäls:

Lilla grå: en gång i veckan, eventuellt snodda om ifall det ramlat ur strån. Vita dvärgen: kunde gå hur länge som helst nästan, men jag fixade honom en gång i veckan ändå. Klipper utställningspäls ska man helst göra efter varje bad, på det viset blir pälsen jämnare och jämnare så det går fortare och fortare att klippa. Efter bad kommer det ofta ut små tussar med päls som inte kom med vid förra klippningen, men efterhand så blir det färre såna. 

Tillägger att continental är  mer lättskött än second puppy/babylejon. Det är betydligt mindre benpäls att borsta, bada och föna plus att det går fortare att raka än att frisyrklippa. Dessutom tycker jag att continental håller sig snyggare mellan klippningarna än vad second puppyn gör. 

Vardagsklippning/lammfrisyr:

Lilla grå: borstar varannan vecka, vita dvärgen: fem, sex, sju veckor… fast jag rakar nos och tassar samt klipper klor ungefär var tionde dag. Badar och  klipper ungefär var tredje-fjärde vecka. Jag gillar prydliga pudlar 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2015-08-19 09:30
#4

två små hundar ena dvärg andra toy som haft utställningspäls. Jätte olika hur mycket tid man fick lägga ut. Här har vi envisa personer som klappar hundarna vid hals/nacke och vill man spendera mindre tid på borsta hundarna så kan man undvika klappa dom där så mycket" fram och tillbaka" 🥵 Enja är röd borstades vid behov var länge sen nu så vet inte exakt hur ofta men 1-2 gånger i veckan och badades var 10 dag. Milli vit toy, jätte tjock päls som tovar sig snabbt bad varje söndag borstning 2 gånger i veckan. Ska inte missa att det tog 2 h att rakföna hennes päls medans Enjas tog drygt 1 timma. Snygga till pälsen 1 gång i månaden, jag klipper inte pälsen mer än nos,mus,mage,tassar resten skötte uppfödaren

[Forest]
2015-08-19 09:41
#5

Vardagsklippning som dom har nu är det inte alls samma tid som läggs jag tycker det räcker med bada dom 1-2 gång i månaden och borstas vid behov. Har dom vart i skogen och fått skräp i pälsen tas detta bort med borsten på kvällen framför tvn. Vi har tre hundar alla tre har jätte olika pälsar, Donna svart, mjuk/len päls som inte tovar har mycket tjock päls bad 1 gång i månaden, Enja inte så tät päls borstas nästan aldrig bad en gång i månaden, Milli tovar snabbt badas oftare än dom andra två 2 gånger i månaden, borsts en gång i veckan. Pälsen på Milli växer som ogräs därmed behöver hon snyggas till oftare 😃 Just pälsarna var något för mig som ny pudelägare helt nytt, jag trodde att alla hade samma päls mer eller mindre men jag kan säga så här det varierar mycket. Väljer jag bästa pälsen på våra blir Donnas oslagbar mycket päls som är både gosig o mjuk att klappa och tovar minimalt.

Upp till toppen
Annons: