Annons:
Etikettfoder
Läst 5787 ggr
[Nalle-]
2015-08-10 14:23

Vad äter era pudlar?

Jag är matte till en väldigt matkräsen jycke, vilket inte verkar vara något helt ovanligt för rasen 😉 Är nu i valet och kvalet om jag ska byta foder ytterligare en gång, och funderar på vad ni ger för mat till era pudlar?

Annons:
Amandla
2015-08-10 14:40
#1

Albin äter ALLT, utan urskiljning. Kastrering och Cushings har haft den effekten på honom, så det gäller att se upp… han får inte äta torrfoder i skål för då inhalerar han dem, han äter toapappersrullar och spånplattebitar som lossnat från ett gammalt ikea-skrivbord 🤦‍♂️för att inte tala om sånt som vantar och strumpor, OM de har fått dem för att leka med. Han snor inte kläder, guskelov.

Pixie är på g att löpa och kräver högljutt att få sin mat NUUUU!!! 

Nå, det var väl inte riktigt svar på din fråga, men okej, here we go kort och koncist:

50/50 av Vom og Hundemat, fruset färskfoder och Acana torrfoder. Ibland i samma mål, ibland morgon respektive kväll.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Anterrabae
2015-08-10 21:17
#2

Har ganska nyss gått över till four friends Derma Care. Det har gjort att han blivit av med mycket av hudklådan, samt att jag fått en superpigg liten herre :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

5ara
2015-08-10 23:14
#3

Här bjuds det VoH av olika smaker tillsammans med lite av ett torrfoder som heter Hypoallergenic från 1:st Choice. Det har varit lite struligt med foder för att han lätt blir lös i magen och är ganska kräsen. Orijen älskade han men magen blev aldrig tillräckligt stabil för att jag skulle vilja fortsätta med det trots att jag försökte relativt länge. Så småningom hittade jag detta allergifoder som funkat jättebra men det har han tröttnat på så jag har sakta gått över till VoH som till min glädje fungerat jättebra förutom att han blir lite för hård i magen. Därför blandar jag i lite av torrfodret och det slinker ner utan problem när det rörts ihop med den goda färskfoder-geggan 🙂

Efter att han blev stabil i magen av allergifodret kan han äta annat smått och gott utan att magen hamnar ur balans vilket är jätteskönt för att jag slipper vara supernoga med vad för godis och liknande han får. En klick leverpastej är ju inte helt fel någon gång ibland och att få äta upp skanken efter avklarat spår är ju livet😛

TjockaBerta
2015-08-11 12:35
#4

Min hund äter Bozita på burk. Han kräks upp torrfoder och han får ont i magen av färskfoder. Tyvärr

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2015-08-13 11:35
#5

Acana small breed som torrfoder och Voh då är det kyckling,kyckling och ris som vi ger. varför vi valt att ge både och är för att hundarna framförallt Milli och Enja ständigt gick ute o leta annat mindre trevligt då dom var mer hungriga. Att öka färskfodret var uteslutet för dom inte ska öka i vikten, vart det skaffa torrfoder. Acana har våra ratat innan men husse lyckades köpa fel men pricka rätt enligt dom så vi har helt enkelt valt att fortsätta ge den och inte orijen som vi innan gav. Dom får nu var annan dag något rått ben med kött av olika djursorter.

Amandla
2015-08-13 12:40
#6

#5 Då äter våra hundar ganska lika, jag glömde skriva att de får råa ben av olika slag 2-3 gånger i veckan 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Catta-
2015-08-13 12:45
#7

Jag har haft stora problem med att få luna att äta nått foder längre tid. Har testat hur många märken som helst känns det som. Nu får hon VOH till frukost och Royal canin på kvällen. När torrfoderpåsen är slut ska jag övergå till enbart VOH. Hon brukar även få lite broskben och liknande ibland.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2015-08-15 08:52
#8

6 ;) Ben ger vi mer av nu då vi får en del av en som styckar, nu har det vart ben från får. Så varannan dag ger jag tycker våra äter mer eller mindre bara det goda så vi rensar ut ben med jämna mellanrum.  Rensningen brukar ske när husse lagt till en svårdom på antigen hittat ett ben som Milli försökt gömma under husses kudde eller täcke eller så har han trampat på ett 😉

7 Enja har alltid ratat torrfoder det var just den acanan för små hundar som passa hennes smak. Så mycket som vi pysslat med alla sorter och haft alltid 3 olika torrfoder för byta varje dag gjorde att jag verkligen tröttna på fjanta. Vi gjorde som du börja ge enbart färskfoder + ben men var inte hållbart eftersom hon gick ute och leta egen mat. (egen mat som kattskit, vi har katt så kattlådan var helt plötsligt bajsfri) 🤢 Hoppas att Luna håller sig mättare än vad våra lyckas göra på bara färskfoder och ben. 😎

MaritaBo
2015-08-15 13:36
#9

Barf! Min lilla pudel var riktigt kräsen fram till han var 9 månader gammal. Men nu äter han det mesta och lite "konstiga" saker som haricot verts, musslor från pizza, som han kan få smaka ibland.

Amandla
2015-08-15 14:05
#10

Skönt att höra, Marita! Jag minns hur han krånglade. Kul att se dig igen här 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
KitoBonito
2015-08-15 19:16
#11

Min tjej äter också BARF. :) Superkul är det!

Haztparken
2015-08-16 18:37
#12

Min äldsta åt sådär halvkasst utav sitt torrfoder, oavsett märke.

Sen övergick jag till VoH och hon började äta med glädje! Hon är riktigt matglad i allt, förutom torrfoder som mat (som godis nu funkar toppen).

Min andra storpudel Nyx äter allt som bjuds på, ett riktigt litet matvrak! Nu har hon alltid fått äta färskfoder men smakat torrfoder har hon fått gjort.

Men eftersom VoH blev så dyrt till två stora hundar så gick jag över till färskfodret Klass istället. Lite sämre innehåll än VoH men fortfarande mycket bättre än torrfoder! Ungefär hälften så dyrt som VoH också.

MaritaBo
2015-09-24 23:17
#13

Tack Amandla, tittar in här då och då! ;) Ja, Zatang var verkligen krånglig med maten,🤪 men nu äter han med mer glädje och det är otroligt skönt.  

Jag rekommenderar verkligen färskfoder alt. Barf och variera mycket om ni har en hund som tröttnar lätt. Så fick jag göra för att få i kräsenpannan något i alla fall, tills han helt plötsligt bestämde sig för att äta som en normal hund. 🙂

Annons:
[Patricia1993]
2015-09-24 23:26
#14

Mina pudlar äter voh och standardt och även råa ben då och då. Kräsna är dom båda två men färskfoder och råa ben går alltid ner 👍

[Patricia1993]
2015-09-24 23:28
#15

Nalle- vilket foder ger du din pudel då? :-)

[Nalle-]
2015-09-25 12:42
#16

Intressant att läsa era svar!

Min går på RC, högenergi. Han har också ätit Standardt och Magnussons tidigare. Har vid två olika tillfällen försökt gå över till färskfoder, men han äter det i början och sedan blir han less. Slutar med att jag får slänga så mycket av färskfodret för att han inte äter det, så då får det bli torrfoder som inte blir dåligt på samma sätt. Brukar dock toppa med färskfoder eller något annat gott, men får byta nästan varje dag för att han inte ska bli less och rata det.

reverse
2015-09-25 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Gaia råfodras, liksom min aussie. Hon kan få för sig att rata mat (särskilt nu under löp är hon hopplöst osugen på mat, jag blir galen…) men jag har märkt att hon tenderar äta på natten, så jag serverar ett mål när vi går och lägger oss, som får stå i närheten av hennes bädd. Oftast är det tomt på morgonen. Sedan får hon i sig lite under dagen via aktiveringsleksak och liknande.

Bilden visar hur en matskål kan se ut för Gaia. Kycklingvinge, en nötköttmix med muskelputs och inälvor, (bland annat lever), en ägghalva samt några blåbär och hallon från våra egna snår och skogarna omkring - mest för att pigga upp lite. Båda hundarna plockar ibland själva från buskar och ris. 😛

 //Lina

wesdi
2015-09-29 12:13
#18

Hundarna råfodras (BARFas), ända sedan resp kom hem som valp till oss.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

AnnaDante
2015-09-29 19:25
#19

Här ger vi färskfoder (Vom) och varvar med lite Acana. Någon annan som har problem med hård avföring av färskfoder??

axa
2015-09-30 08:03
#20

Här är man matte till en knepig pudel, hon kan vägra äta det man tror ska vara uppskattat och sedan hellre äta hårt hästgodis. Men hon äter inte torrfoder. BARFs 'köttbullar' är en riktig hit och det är vad som bjuds på här hemma.

Annons:
MaritaBo
2015-10-01 10:13
#21

#19 Avföringen, när man råfodrar brukar bli hårdare än när man utfodrar med torrfoder. Dock vill jag minnas att VoH (Vom - dumt namn eftersom det är en mage från idisslare) har ganska mycket ben i sina produkter, så om det är ett problem för just din hund så kan du ju sätta till lite rent kött.

Amandla
2015-10-01 15:25
#22

Man kan också prova att blanda i vatten i maten, eller en bra olja, man kan till och med prova att ge MER mat. Det beror på hunden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: